Website voor ANBI stichting & cultuurpodium ‘deMess’

Een cultuurpodium is een plek waar kunstenaars en artiesten hun talenten kunnen tonen aan het publiek. Of het nu gaat om theater, dans, muziek of andere vormen van kunst, een cultuurpodium biedt een platform voor het creëren en delen van kunst en cultuur. Om het publiek te bereiken en te informeren over de activiteiten van het podium, is het hebben van een website van cruciaal belang. Zeker als er ook nog eens sprake is van een belangrijke rol van het cultuurpodium in tal van locale activiteiten.

Opdracht

“Verbeter de gebruikersvriendelijkheid van de website voor de bezoekers ervan rekening houdend met een balans tussen de voorstellingen en de locale activiteiten”

Website Podium deMess

Optimalisering website na eerste vijf jaar

Het is snel gegaan maar cultuurpodium deMess bestaat alweer vijf jaar. Dat er in het begin nog gezocht werd naar de specifieke rol en de plek die deMess inmiddels heeft ingenomen was zichtbaar op de website. Zowel aan de voor- als achterzijde. Al in de zomer van 2022 zijn de eerste bespreking gevoerd over de verbetering van de gebruikersvriendelijkheid voor alle betrokken partijen. Zowel de bezoekers van de voorstellingen, de locale activiteiten als ook de vrijwilligers die de website wekelijks up-to-date houden.

Cultuurpodium maar ook ANBI-stichting

Ten eerste is de website van deMess van groot belang om het publiek te informeren over het aanbod en de evenementen die plaatsvinden. Het was daarom essentieel om de website overzichtelijker te maken en alle benodigde informatie te vermelden, zoals de voorstellingen en activiteiten, nieuws, social media en een goede contactpagina.

Daarnaast is het voor deMess als ANBI-stichting belangrijk om goed aanwezig te zijn op het internet, omdat het een belangrijk kanaal is voor het bereiken van donateurs en het vergroten van naamsbekendheid.

Hieronder voorbeelden van de nieuwe website. Klik op een afbeelding voor een vergroting of bezoek de website.

Home
Homepage
Activiteiten
‘Activiteiten’
Inschrijven nieuwsbrief
‘Inschrijven nieuwsbrief’
Voorstellingen
‘Voorstellingen’
Nieuws
‘Nieuws’
Contact
‘Contact’

Welke informatie moet de website van een ANBI stichting vermelden?

Er zijn een aantal verplichte gegevens die op de ANBI website van een stichting moeten worden vermeld. Bij het opzetten van de nieuwe opzet is hier uiteraard naar gekeken:

  1. Naam en RSIN-nummer: De naam, het RSIN-nummer en het ANBI-nummer uit het ANBI register van de stichting moeten duidelijk zichtbaar zijn op de website.
  2. Contactgegevens: De contactgegevens van de stichting, zoals het adres, telefoonnummer en e-mailadres, moeten op de website worden vermeld.
  3. Doelstelling: De doelstelling van de stichting moet op de website worden beschreven. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een missie- of visieverklaring.
  4. Beleidsplan: Het beleidsplan van de stichting moet op de website worden geplaatst. Hierin staat onder andere beschreven welke activiteiten de stichting onderneemt om haar doelstelling te bereiken.
  5. Bestuurssamenstelling: De namen en functies van de bestuursleden moeten op de website worden vermeld.
  6. Beloningsbeleid: Het beloningsbeleid van de stichting moet op de website worden vermeld. Hierin staat onder andere beschreven hoe het bestuur wordt beloond en of er vrijwilligersvergoedingen worden uitgekeerd.
  7. Financiële gegevens: De financiële gegevens van de stichting moeten op de website worden gepubliceerd. Hieronder vallen de jaarrekening, het jaarverslag en de balans.

WordPress webdesign met managed webhosting

Uiteraard is er gekozen voor WordPress webdesign met Managed WordPress hosting. Door dit laatste is demess.nl verzekerd van goede support en een supersnelle laadsnelheid van de website. Klik op de afbeeldingen om de pagina’s ‘live’ te bekijken.

Webdesign in negen stappen

Bij het ontwikkelen van de nieuwe site voor cultuurpodium deMess hebben we het gebruikelijke negen-stappen-plan voor een website met impact als checklist gebruikt.

1. Kies een goede domeinnaam

Check of je domeinnaam voor een bezoek de lading dekt. Voor gevestigde namen/merken volstaat vaak de naam zelf maar overweeg het volgende als je de keuze nog kan maken:

    • de naam van je dienst: webdesignbussum.nl;
    • het nut dat het oplevert: goedgevondenworden.nl;
    • de wens van je doelgroep: goedzichtbaar.nl;
    • je achternaam en de dienst: cornelissenmarketing.nl.

Controleer ook of deze nog wel beschikbaar is.

Je wilt dat je logo makkelijk toepasbaar is in alle beschikbare kanalen. Het liefst authentiek en vooral herkenbaar! Kijk nog eens goed naar je logo en vraag je dit eens af, kan ik het overal even makkelijk en herkenbaar inzetten? Hou de volgende richtlijnen aan:

    1. Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast;
    2. Zorg dat je logo altijd herkenbaar blijft in responsieve omgevingen;
    3. Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
    4. Gebruik online een landscape logo met een typerend beeldmerk;
    5. Kies de emotie die het nut van het merk oproept;
    6. Zorg dat je kleurgebruik de emotie versterkt die je wilt oproepen.

3. Bedenk welke emotie het merk oproept

Wat voelt men op het moment dat men het unieke nut van jouw merk ervaart of welk gevoel ervaart men wanneer het specifieke probleem wordt opgelost? Onderzoekers hebben hier een keer onderzoek naar gedaan en zijn tot een set van 38 merkgerelateerde emoties gekomen. Wanneer je er hier een of twee uit kiest wordt het grafische gedeelte van je webdesign een stuk makkelijker.

4. Bedenk welke kleuren deze emotie versterken

Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Bekijk hier welke kleuren bepaalde emoties versterken. Kies bij webdesign naast je hoofdkleur een of twee complementaire kleuren voor je huisstijl.

5. Kiezen lettertype / Is er een huisstijl?

Voor je website is de keuze van een lettertype belangrijk voor de beleving van het gehad. Om een merk sterk neer te zetten is het sowieso belangrijk om consistent te zijn in alle uitingen. Dit waarborg je door de huisstijl vast te leggen in een merkboek. Een huisstijl geeft vorm aan de uitstraling van je merk. Het is een mix van vorm, emotie, kleur, logo, beeldmerk en het gebruik van specifieke lettertypes. Dit in het kader van je merkbelofte of missie, visie en kernwaarden.

6. B2B of B2C?

Voor een goede ‘klik’ met de bezoeker op de website dien je bij de opzet twee zaken heel duidelijk te hebben: wat is de specifieke behoefte van de bezoeker en op welke unieke wijze kun jij daar invulling aan geven? Vragen die in een goed merkconcept worden beantwoord. Daarbij verschilt de manier van beslissingen in B2B en B2C. Zo hebben zakelijke beslissers 2 tot 4 contactmomenten nodig om tot een beslissing te komen. Een consument heeft beduidend meer contactmomenten nodig. Denk bij webdesign ook na over het volgende:

    • heeft de bezoeker een hoog of laag budget?
    • heeft de bezoeker weinig of veel contactmomenten nodig?
    • heb ik direct of indirect contact met de beslisser?
    • gaat het om impulsieve of weloverwogen aankopen?
    • gaat het om eenmalige aankopen of een zakelijk langere relatie?

7. Zorg voor responsive design

WordPress website Je moet ervoor zorgen dat je bezoekers je website als prettig in gebruik ervaren. Ongeacht of ze deze op een desktop, tablet of smartphone bekijken. Bedenk dat de ‘zoekbots’ van de zoekmachines dit net als gewone bezoekers ook prettiger vinden en je met een hogere ranking in de zoek resultaten belonen.

8. Zorg dat de website snel is

Een vertraging van slechts één seconde heeft invloed op het bounce-percentage, SEO-ranking en zelfs het conversieratio van je website. Dit nog los van bezoekers die afhaken als het inladen van je pagina’s te lang duurt. Check de snelheid van je website met bijvoorbeeld een site als WebPageTest zodat je exact weet wat je moet doen om de optimale snelheid te bereiken. De keuze van een goede hostingpartij is extreem belangrijk en betaalt zich dubbel en dwars terug.

9. Optimaliseer de relevante pagina’s voor de zoekmachines

Google heeft zichzelf als opdracht gesteld om de online zoekers zo relevant mogelijke resultaten te bieden. Voordat je gaat schrijven is het belangrijk om eerst uit te zoeken op welke woorden je gevonden wilt worden. Hiervoor zijn er online tal van tools te vinden met Google Ads voorop). Belangrijker nog is eerst te bedenken of een zoekmachine strategie wel bij jouw onderneming past.

Ook de kracht ontdekken van een op maat gemaakte website?

Wil je een professionele en indrukwekkende WordPress-website laten maken die jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tilt? Neem vandaag nog contact op met Cornelissen.Marketing en laat ons je helpen bij het realiseren van je digitale dromen.

Samen creëren we een website die je merk doet opvallen en je doelgroep aanspreekt.

Grafische ontwerp

Aangeleverd door CC Factory

De voorgesprekken over het gebruikersvriendelijker maken van de website werden door Chantal Creemers van CC Factory uitgewerkt in een grafisch ontwerp.

Concept 1
Concept 2

Gekozen kleurrichting(en):

Custom

#debd33

Zwart

Positief: krachtig, elegant, geraffineerd, mysterieus, zwaarmoedig, basis, klassiek, sterk, duur, onkwetsbaar, magisch, nacht, sober, prestigieus, stijlvol, modern.
Negatief: depressie, dood, rouw, onderwereld, kwaad, onderdrukking, dreigend.

#000000

Neutraal grijs

Positief: klassiek, sober, zakelijk, praktisch, tijdloos, geschikt, stil, neutraal, logisch, onopvallend, opzettelijk, gereserveerd, fundamenteel, eenvoudig, bescheiden.

PMS 423C #8C8C8C

# Het benoemen van het belangrijkste nut, het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van de beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden. Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan. Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Ander werk

Selecteer een categorie of merk