Portfoliofooter 2

Merk gerelateerde emoties

 

Welke emotie hoort bij jouw merk?

Mensen nemen beslissingen door de uitkomst ervan te visualiseren. Als laatste stap in het aankoopproces probeert iemand zich het kopen en gebruik ervan voor te stellen om de persoonlijke waarde van deze beslissing te bepalen. De te verwachten emotie geeft hierbij de doorslag. Daarom is het zo belangrijk hierbij stil te staan.

Als mensen zich niet het gebruik van jouw dienst of product kunnen voorstellen kun ze ook geen waarde aan je dienst of product verbinden. Je communicatie moet mensen helpen om zich het juiste beeld te vormen over wat jouw merk aan hun leven toevoegt.

 

Het perfecte plaatje

Om je klanten te helpen in de juiste beeldvorming is het dus extreem belangrijk om hierover goed na te denken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  1. wat is het belangrijkste nut van jouw dienstverlening?
  2. welke emotie wordt hierbij ervaren?
  3. welke kleuren versterken deze emotie?
  4. is de vormgeving voor je merk bepaald en vastgelegd?

38 merk gerelateerde emoties

Cornelissen.Marketing werkt met een set van 38 emoties die afkomstig zijn uit een wetenschappelijk onderzoek uit de jaren negentig. Een grondig kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder duizenden consumenten waarbij werd doorgevraagd naar de beleefde emotie bij een merk. Dit is wellicht de meest complete lijst van emoties die men kan ervaren bij het nut van een merk/onderneming.

 

Communiceer met meer impact

Bij merkontwikkeling kan de lijst gebruikt worden om te kijken welke emoties mogelijk worden opgeroepen door het belangrijkste nut van een merk of propositie. Met deze kennis kan vervolgens de communicatie in beeld en tekst krachtig(er) worden neergezet.

 

Wat roept jouw merk op?

Hieronder enkele voorbeelden uit de lijst:

Meer videos op:

Merk gerelateerde emoties

Welke emotie hoort bij jouw merk?

Mensen nemen beslissingen door de uitkomst ervan te visualiseren. Als laatste stap in het aankoopproces probeert iemand zich het kopen en gebruik ervan voor te stellen om de persoonlijke waarde van deze beslissing te bepalen. De te verwachten emotie geeft hierbij de doorslag. Daarom is het zo belangrijk hierbij stil te staan.

Als mensen zich niet het gebruik van jouw dienst of product kunnen voorstellen kun ze ook geen waarde aan je dienst of product verbinden. Je communicatie moet mensen helpen om zich het juiste beeld te vormen over wat jouw merk aan hun leven toevoegt.

Het perfecte plaatje

Om je klanten te helpen in de juiste beeldvorming is het dus extreem belangrijk om hierover goed na te denken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  1. wat is het belangrijkste nut van jouw dienstverlening?
  2. welke emotie wordt hierbij ervaren?
  3. welke kleuren versterken deze emotie?
  4. is de vormgeving voor je merk bepaald en vastgelegd?

38 merk gerelateerde emoties

Cornelissen.Marketing werkt met een set van 38 emoties die afkomstig zijn uit een wetenschappelijk onderzoek uit de jaren negentig. Een grondig kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder duizenden consumenten waarbij werd doorgevraagd naar de beleefde emotie bij een merk. Dit is wellicht de meest complete lijst van emoties die men kan ervaren bij het nut van een merk/onderneming.

 

Communiceer met meer impact

Bij merkontwikkeling kan de lijst gebruikt worden om te kijken welke emoties mogelijk worden opgeroepen door het belangrijkste nut van een merk of propositie. Met deze kennis kan vervolgens de communicatie in beeld en tekst krachtig(er) worden neergezet.

 

Wat roept jouw merk op?

Hieronder enkele voorbeelden uit de lijst:

Zich financieel zeker voelen

Zich financieel zeker voelen

Geloven dat men genoeg geld heeft om te voorzien in het grootste deel van de basisbehoeften, nu en in de toekomst.

Zich geliefd voelen

Zich geliefd voelen

Impliceert dat een persoon een tevredenstellende hoeveelheid belangrijke verbondenheden heeft in zijn of haar leven waarvan hij of zij een toereikende hoeveelheid emotionele voeding ontvangt op een dagelijkse basis.

Gevoel van zorgzaamheid

Gevoel van zorgzaamheid

Belangstelling in het verstrekken van emotionele, fysieke, financiële of spirituele ondersteuning aan anderen en intens plezier beleven aan het hiermee bezig zijn.

Zich spiritueel voelen

Zich spiritueel voelen

Het gevoel hebben verbonden te zijn met een zelf gedefinieerde hogere macht (iets dat je sterfelijke omgeving te boven gaat). Mogelijk maar niet noodzakelijk de hogere macht van de religie waarvoor je gekozen hebt.

Zich uniek voelen

Zich uniek voelen

Je bent je er bewust van dat je een individu bent dat zich onderscheid van andere personen.

Zich aantrekkelijk voelen

Zich aantrekkelijk voelen

Het comfortabel voelen met zijn of haar persoonlijke verschijning. De wetenschap dat iemand  plezierig is om naar te kijken en in staat om de aandacht te trekken met de eigen aanwezigheid.

Gevoel productief te zijn

Gevoel productief te zijn

Je in staat voelen effectief te zijn in het consistent bijdragen in waardevol werk aan het eigen leven, dat van familie of aan de maatschappij.

Integer zijn

Integer zijn

Een man een man, een woord een woord. Doen wat je zegt te doen. Weten dat je gedrag strookt met eigen principes. Instaat zijn om je beloning uit te kunnen stellen of niet te krijgen ten gunste van je principes. Je bereid tonen om verantwoordelijk te kunnen worden gehouden voor je acties.

Hang naar avontuur

Hang naar avontuur

Geïnteresseerd zijn in spannende en bijzondere ervaringen, soms gepaard gaand met onbekende gevaren en risico’s. De uitdaging aangaan om onbekend nieuw terrein te verkennen, opgewonden zijn over nieuwe leermomenten, nieuwe ervaringen, etc.

Zich romantisch voelen

Zich romantisch voelen

Genieten bij de gedachten, gevoelens en percepties die je associeert met het verlangen samen één te zijn met een ander mens.

Zich betrouwbaar voelen

Zich betrouwbaar voelen

Je voelt de wil om anderen geen schade berokkenen ten gunste van eigen gewin als een situatie zich voordoet. Je in staat voelen om iemand te zijn die betrouwbaar is en waar men op kan rekenen.

Onbaatzuchtig zijn

Onbaatzuchtig zijn

Zichzelf willen opofferen ten voordele van de maatschappij. Belangeloos opkomen voor het belang van anderen die niet voor zichzelf op kunnen komen.

Download de lijst met 38 merk gerelateerde emoties

Nadenken over de emotie die het belangrijkste nut van je dienstverlening oproept loont!
Daarbij wordt het leuker en makkelijker om mensen te laten begrijpen wat jouw merk nu echt voor ze kan betekenen.

Maak het jezelf makkelijk, download de complete lijst met de 38 merk gerelateerde emoties en bekijk welke voor jouw merk van toepassing is.

38 merk gerelateerde emoties

Leg de kaarten op tafel!

Mensen visualiseren voor zichzelf altijd de uitkomst van hun keuzes. Help ze hierbij door de juiste emoties aan te spreken in je communicatie. De kaarten helpen je niet alleen de juiste emotie te benoemen maar met de metaforen die ze oproepen zijn ze tevens het startpunt voor de visualisatie ervan.

De set wordt geleverd in een stevig kartonnen doosje met gebruiksaanwijzing.

Wil je liever een keer sparren over dit onderwerp?

Ben je er aan toe om je onderneming als merk neer gaan te zetten? Spreek dan een een keer met mij af. Het eerste gesprek is kosteloos en geheel vrijblijvend.

drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

Eerdere projecten

Selecteer een categorie of merk