Merkontwikkeling

Overtuigen met het belangrijkste nut: 'What's in it for them?'
Merkpositionering

Merkontwikkeling met de vier B’s

Merkontwikkeling met de vier B’s is een manier van werken waarbij wij de vier belangrijkste aandachtsgebieden goed bekijken. De ‘Behoefte’ van de klant, de ‘Belofte’ hoe het merk deze op unieke wijze invult, de ‘Beleving’ die de klant heeft en de wijze waarop het ‘Bewijs’ wordt geleverd dat jouw merk doet wat het belooft.

Merkontwikkeling

Behoefte

Welke probleem los je voor jouw klant op? Alles valt of staat met de mate waarin je hier inzicht in hebt.  Je moet exact weten welke behoefte van de klant jouw merk op een unieke wijze kan vervullen. Merkontwikkeling begint dus met een scherpe analyse van de specifieke behoefte van de doelgroep/personas van jouw merk.

Belofte

Wat is de kernvaardigheid waarmee je op een blijvende onderscheidende wijze de behoefte van de klant kan vervullen? Dat is de hamvraag. En het antwoord hierop moet vertaald worden in een eenduidige (merk)belofte die eenvoudig en duidelijk gecommuniceerd kan worden. Eenduidig zodat de online vindbaarheid verzekerd is.

De merkbelofte moet zich daarbij baseren op een unieke inzet van middelen die niet snel door concurrenten kan worden gekopieerd. Een merkbelofte dus die je kunt doorontwikkelen en waarin investeren zin heeft. Naast de op deze pagina beschreven aanpak kunnen wij ook onze eigen beproefde methode hanteren om dit goed neer te zetten.

Beleving

Op basis van de strategie wordt een planning gemaakt om het merk te ‘activeren’. Hiermee bedoelen we dat je iets gaat doen om de klanten de voordelen die jouw merkbelofte met zich meebrengt te laten beleven. Voor het creeren van de hiervoor benodigde hulpmiddelen werken we nauw samen met een netwerk van marketing en communicatieprofessionals die op hun specifieke vakgebied zeer competent zijn.

Daarnaast is het extreem belangrijk dat jouw eigen organisatie hierin betrokken wordt. Het team moet er in geloven want anders gaat de klant dat zeker niet doen. Pas als hun beleving en jouw merkbelofte matchen neemt de geloofwaardigheid en waardebeleving toe.

Bewijs

Wanneer aan de bovenstaande drie aandachtsgebieden goed aandacht is besteed, zult u in staat zijn om iedere dag weer het bewijs te leveren dat u uw merkbelofte nakomt. Het is van belang dat u dit bewijs ook tastbaar maakt voor anderen. Vooral voor de beoogde klanten die deze beleving nog niet hadden.

Merkconcept op basis van de vier B’s

Een herkenbaar merkconcept zorgt ervoor dat je relevanter wordt voor de bezoekers van je website. Je boeit ze door namelijk extreem duidelijk te zijn over jouw unieke invulling van hun behoefte.

We worked with Eric of Cornelissen.Marketing together on a marketing project for a new product that needed much turn-around thinking and the setting up of a new marketing organisation. We enjoyed working together and brought the project to a succes.

Dr. Jef van der Zel

Chief Scientific Officer, Cyrtina Dental Group

Eric has given the interaction brand of DENTSPLY ELEPHANT a new face - impressive strategic brand work based on solid marketing knowledge.

Birgit Dillmann

Geschäftsführende Gesellschafterin, brandteam

Merkconcept voor een vast bedrag

De methodiek die wij toepassen voor het formuleren van een merkconcept is inmiddels dusdanig beproefd dat wij dit tegen een vast bedrag van  € 2.400,- (excl. BTW) aanbieden.
De gemiddelde doorlooptijd is zeven weken met daarin twee keer een teamsessie.

Offerte-aanvraag

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt binnen vijf werkdagen een uitgebreide offerte.

Gerealiseerde merkconcepten:

De onderstaande voorbeelden zijn gerealiseerd op basis van door ons ontwikkelde merkconcepten.

Zelf aan de slag?

Wil je hier zelf mee aan de slag gaan? Schaf dan het boek Blauwe Bananen aan van Wouter de Vries jr en Thiemo van Rossum. Wanneer je het doorwerkt kom je zelf vast een heel eind en anders mag je altijd ons nog eens bellen.