Het belangrijkste nut benoemen

Onderzoek toont aan dat 95% van onze aankoopbeslissingen door ons onderbewustzijn worden gemaakt. Op het laatste moment visualiseert iemand hoe zijn of haar wereld eruit gaat zien na de beslissing. Meestal gebaseerd op een emotie die men ervaart bij het belangrijkste nut dat de aankoop oplevert. Sterke merken stellen dit belangrijkste nut en de emotie die het oproept centraal in hun communicatie.

Wat heb ik aan jouw merk?

Ook voor jouw merk kan er altijd een grootste gemene deler worden gevonden die door de meeste klanten als belangrijkste nut worden ervaren. Door te investeren in een merkconcept op basis van het belangrijkste nut til je jouw merk naar een hoger niveau door het te verankeren in de diepste emoties van je doelgroep.

Visualiseer wat je dienstverlening oplevert!

What’s in it for them?

 

 

Van functionele naar emotionele waarden

Een eenduidige emotionele boodschap over het belangrijkste nut van je dienstverlening waar 80% van je klanten baat bij heeft zorgt ervoor dat:

    1. je sneller wordt gevonden door meer klanten die dit ook nuttig vinden;
    2. men is sneller bereid om te geloven dat je nog meer voor ze kan betekenen:
    3. je zelf steeds beter wordt in het bieden van dit unieke nut.

Laat het belangrijkste nut er daarom in je communicatie vanaf druipen!

Belangrijkste nut

Van kenmerken via voordelen naar nut

Nut is ontastbaar en geen rationeel gegeven waardoor het lastig te benoemen is. Al jaren hanteert Cornelissen.Marketing hiervoor een methode om het belangrijkste nut boven tafel te krijgen. Hierbij worden eerst alle kenmerken van de dienstverlening en de daaruit voortkomende voordelen (USP's) in kaart gebracht. Bij iedere combinatie stellen we vervolgens de vraag: "waarom is dit voordeel nuttig voor de klant".

Bepalen van het belangrijkste nut

Vanuit de benoemde varianten van nut worden er stellingen geformuleerd die aan klanten of een intern panel worden voorgelegd met de vraag om deze te scoren. In welke mate wordt een bepaalde combinatie nuttig gevonden? Ongeacht de lengte van de lijst met combinaties onderscheiden er dan altijd een of twee combinaties zich heel duidelijk van de rest. Je kunt op basis daarvan een belofte over het nut voor de klant formuleren en je kunt uitleggen welke kenmerken van je dienstverlening eraan ten grondslag liggen.

Beproefde methode voor een merkconcept

Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen voor je van toepassing zijn. Voorbeelden van deze aanpak kun je overigens in de uitgebreide cases op onze portfolio-pagina bekijken.

Overweeg je om met merkontwikkeling aan de slag te gaan?

Neem contact met ons op en ontdek hoe we je kunnen helpen met merkontwikkeling. Samen bouwen we aan een merk dat staat als een huis en klaar is voor de toekomst.

Afspreken?

Reviews

Welk nut heeft jouw merk?

Hieronder enkele voorbeelden van de benoemde varianten van belangrijkste nut die de afgelopen tien jaar tijdens merkontwikkeling-sessies voorbij kwamen.

belangrijkste nut

Download de lijst met voorbeelden

Voordelen weten we vaak wel te benoemen maar dit vertalen naar een ‘belangrijkste nut’ en bedenken wat dit betekent voor iemands persoonlijke ruimte is lastiger. De lijst met voorbeelden van ‘belangrijkste nut’ is in de laatste 10 jaar ontstaan en wordt nog steeds aangevuld. Geen wetenschap maar gewoon best practice. Maak het jezelf makkelijk en download de lijst. Het zal je helpen het belangrijkste nut van jouw merk te benoemen.

Spreek de bovenstaande aanpak je aan?

Kom een keer praten als de bovenstaande aanpak je nieuwsgierig maakt. De methodiek die eraan te grondslag ligt is ruim beproefd en heeft al tal van ondernemingen aan een merkconcept geholpen die de bedrijfscommunicatie makkelijker en krachtiger maakte.

Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.

Deze ondernemingen gingen je voor:

traphacoSapa | Vietnam
Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya | Nepal
Deskundigonderzoek.nl
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde
Notariskantoor Martine Boersen
Notariskantoor Goossens

Portfolio

Selecteer een categorie of merk

Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.