Social Media Strategie voor Fons & Wijn

Geregistreerd Vinoloog Fons Tünnissen is al meer dan 30 jaar werkzaam in de wijnbranche en is in 2016 Fons & Wijn begonnen. Via zijn website wil hij zijn relaties niet alleen wijn laten ontdekken maar ze er vooral iets over leren zodat ze er meer van kunnen genieten. Hij verzorg hiervoor SDEN opleidingen, proeverijen en heeft een uniek wijnbox abonnement waarmee ieder kwartaal nieuwe wijnen, recepten en kennis worden toegestuurd.

Samen met Fons hebben wij een social media strategie uitgewerkt die zich er op richt dat Fons & Wijn als autoriteit gaat worden gezien als het aankomt op kennis en educatie over wijn en spijs. Kortom een campagne die past bij de merkbelofte:

“Het beste recept voor genieten met kennis van wijn!”

Fons en wijn

Integrale Online Marketing aanpak

Voor een succesvolle social media strategie is het noodzakelijk dat de pagina’s van de website aansluiten op de social media campagnes. Wanneer je dit slim aanpakt speelt de nieuw bedachte content ook een rol in de vindbaarheid van de website en snijdt het mes aan twee kanten.

Integrale online marketing aanpak

Voor Fons & Wijn is de social media strategie in feite een contentstrategie waarbij de wijnen en de opleidingen in de webshop in de basis de content zijn.

Online op zoek naar recepten

Voor de wekelijkse social media posts over wijn en spijs gaan we met de Online Content Machine (OCM) voor Fons op zoek naar nieuwe recepten. De nieuwe content kan op verschillende manieren worden gevonden door ‘monitoren’: op zoekwoorden, social media, specifieke websites of RSS feeds. De OCM genereert op basis van de gevonden content een wekelijkse ‘Content Alert’ (zie afbeelding) naar Fons zodat hij hieruit kan kiezen.

Fons’ eerste boek is trouwens in de maak!

Niet alleen op de website en social media wordt deze gevonden content benut maar de intentie is er om op basis ervan een boek uit te brengen. Het mooie van deze manier van werken is dat de ideeën niet opdrogen en dat het input oplevert die veelvuldig gebruikt kan worden: op de website, op social media en in een nieuwsbrief.

Content Alert
Uitsnede van een ‘Content Alert’

(Klik op afbeelding voor vergroting)

Inplannen berichten op Facebook, LinkedIn en Instagram

Het planningsgedeelte van de OCM zorgt voor consistentie in het verschijnen van posts als de ‘Wijn van de week’ of het ‘Recept van de week’. Hierbij worden er visuals ingezet met een verbeelding van het onderwerp gevat in een herkenbare huisstijl en met een duidelijk herkenbaar logo.

Ook wanneer deze posts niet van A tot Z gelezen zullen zelfs de scrollers op hun mobiel het logo en de merknaam met regelmaat voorbij zien komen waardoor Fons & Wijn ‘top-of-mind’ wordt voor dit onderwerp.

Voorbeelden visuals Facebook- en LinkedInposts

Vinger aan de pols houden

Meten is weten en daarvoor genereert de OCM een rapport met daarin de impact van de geplaatste posts en de mogelijke gevolgen ervan voor het aantal volgers. Tevens geeft het rapport inzicht in de opbrengsten van de ingestelde bronnen, top vijf hashtags, en de top vijf beïnvloeders.

Tevens volgt er een overzicht van de reeds ingeplande berichten. Hierdoor heeft Fons iedere maand een duidelijk overzicht van je activiteiten in het kader van de social media strategie.

Nieuwe volgers erbij krijgen met SEA

Het primaire doel van de social media strategie is om ‘top of mind’ te blijven bij de volgers. Daarnaast wil Fons natuurlijk ook nieuwe personen bereiken voor het grote genieten. Er wordt daarvoor door Fons en Wijn ook met enige regelmaat aan Search Engine Advertising (SEA) gedaan door succesvolle posts nog een keer opnieuw als ‘gesponsorde post’ in te zetten.

Voorbeelden visuals Instagram posts

Voorbeelden Social Media rapportage

Wil je ook de zichtbaarheid van je bedrijf verbeteren?

Vind je het lastig om social media voor je bedrijf in te zetten? Is het lastig om op een effectieve manier complexe ideeën op een beknopte en boeiende wijze over te brengen? Of wil je de betrokkenheid bij je merk vergroten of de deelbaarheid van je content stimuleren? Of misschien ook animaties benutten door de visuele aantrekkingskracht?

Wij laten je merk opvallen in de digitale menigte en zorgen voor een blijvende impact.

Laat je merk z’n werk doen!

Als ondernemer is het fijn om over diverse zaken te sparren. Zo ook over de propositie van mijn eenmanszaak FONS & WIJN.

Voor mij is Eric Cornelissen hier de perfecte sparringpartner voor. Kort na één van onze brainstormsessies kwam Eric met een hernieuwde merkbelofte, die aangeeft wat mijn meerwaarde is.

Tegelijkertijd heeft Eric een aantal kleine aanpassingen op mijn website doorgevoerd, zodat de ontwikkelde content ingezet kan worden in mijn (web)shop. Naast deze meerwaarde, zorgt dit tevens voor een betere online vindbaarheid. Hoe mooi is dat!

Fons Tünnissen

Wijnconsulent | Registervinoloog, Fons & Wijn

De aanpak van Cornelissen Marketing

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat Cornelissen Marketing graag doet. Samen met jou creëren wij hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar wij zorgen er tevens voor dat de website een actieve rol in alle online communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Portfolio

Merkontwikkeling, webdesign en online marketing
Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.