Managed hosting betaalt zich terug

Managed hosting betaalt zich terug

Goede website performance vraagt consistente aandacht

Dit wordt beslist geen technische uiteenzetting over wat je wel en niet moet doen om de prestatie van je website te verbeteren. In deze blog wil ik mijn ervaring delen en informatie aanreiken waarom het belangrijk is goed te blijven kijken naar de hosting van je website. Op twee manieren om precies te zijn:

  • Waar heb je de hosting ondergebracht?
  • Hoe wordt er invulling gegeven aan de hosting?

Waar heb je de hosting ondergebracht?

Honderden partijen bieden in Nederland hosting aan. De meeste daarvan brengen hun hosting echter onder bij een andere partij. Vaak heb je ook te maken met een merk van een groter bedrijf met meerdere merken. De dienstverlening van al die aanbieders wordt voornamelijk vergeleken op basis van beloofde snelheid en de kosten per maand. Denk maar eens aan die reclame met die meneer in de oranje speedboot die hosting voor € 1,- per maand aanbiedt. Goedkoop blijkt echter duurkoop te zijn omdat er vaak voorbij wordt gegaan aan wezenlijke hosting aspecten die een rol spelen in de overall kwaliteit van je website.

Heb ik zelf dan geen invloed op de snelheid?

Zeker wel. Er zijn tal van goede plug-ins die helpen om de prestatie van je website te optimaliseren. Echter tot zekere hoogte, want het werken met sommige optimalisatie tools laat zich het beste vergelijken met het schilderen van de buitenkant van je huis van binnenuit. Hangend vanuit een raam kom je niet overal goed bij en het is nog gevaarlijk ook. Er zijn dus zaken die je maar beter op serverniveau regelt.

Hoe presteert jouw website nu?

Je kunt zelf heel eenvoudig testen hoe jouw website bij de huidige hostingpartij het doet. Webpagetest is een online (open source) tool voor het meten van de prestatie van jouw website op verschillende deelgebieden:

  1. Security headers
  2. First Byte Time
  3. Keep alive enabled
  4. Compress transfer
  5. Compress images
  6. Cache static content

Op de laatste vier punten kun je zelf goed invloed uitoefenen, echter de ‘security headers’ en de ‘first byte time’ kunnen beter op serverniveau worden geregeld. Met andere woorden hier speelt de keuze van de hostingpartij een grote rol.

Managed hosting Cornelissen Marketing

Opvallende verschillen tussen hostingpartijen

Recent heb ik alle websites van mijn relaties getest met de volgende instellingen: ingestelde testlocatie: Amsterdam, browser: Chrome en drie runs.

De scores op de zeven belangrijkste punten zijn opgenomen in de tabel. A+ is het hoogst haalbare in de eerste kolom en A in de andere kolommen. F is in alle kolommen de slechtst mogelijke score.

De tabel laat een opvallend verschil zien tussen WP-Provider en de andere hosting partijen en dan vooral met betrekking tot de ‘security headers‘ en ‘first byte time‘.

Op zoek naar verbeteringen heb ik voor mijn relaties in het onderste deel van de tabel met de betreffende hostingpartijen contact opgenomen. Hiertussen zitten niet de kleinste partijen maar de uitkomst was teleurstellend. Waar de één terugverwijst naar de inzet van plug-ins (uit het raam hangen dus) weet de ander gewoonweg niet waar de vraag over gaat. En dan heb ik het nog niet over de tijd en moeite die het vaak kost om überhaupt contact te krijgen. Probeer maar eens te bellen.

WP-Provider daarom de logische keuze? Ja, maar ook om nog een andere belangrijke reden.

Alle resultaten

Hoe wordt er invulling gegeven aan de hosting?

Toen ik zeven jaar geleden begon met webdesign liet ik de hosting meestal bij de hostingpartij die er al was. Steeds vaker werd ik er echter mee geconfronteerd dat in geval van calamiteiten deze hostingpartijen zelf geen kennis bleken te hebben om deze problemen op te lossen of verbeteringen structureel door te voeren. Terwijl het verschil in dienstverlening juist op dat soort momenten wordt gemaakt.

Kwalitatief goede hosting vertaalt zich naar direct naar de omzet

De Boston Consulting Group, bekend van de BCG-matrix, publiceerde in april van dit jaar de resultaten van een onderzoek naar wat de werkelijke kosten zijn als de kwaliteit van een website slecht is. Hiervoor testte zij in totaal 350 websites van 20 belangrijke Europese bedrijven.

Uit de test kwam naar voren dat bijna 40% van de URL’s minimaal één kritisch probleem hadden. In de conclusie stellen zij dat de prijs die een bedrijf betaalt voor problemen met een website verder gaat dan alleen verspild marketingbudget. Bedrijven die niet structureel aandacht besteden aan problemen met de website, betalen vooral de prijs van de gemiste kansen die hierdoor ontstaan.​

Managed WordPress Hosting

Al twee jaar bied ik daarom Managed WordPress Hosting van WP Provider aan. Een hosting partij die zich ten doel heeft gesteld om de ultieme partner voor webdesigners te zijn. Dit doen ze door er met proactieve website hosting voor te zorgen dat de bijbehorende werkzaamheden zoals systeembeheer, beveiliging en updates elke dag professioneel uitgevoerd worden. Twintig relaties hebben inmiddels de overstap gemaakt en zij genieten nu niet alleen van een snelle website maar hebben ook de rust dat dit continu gemanaged wordt.​

Waarom is de kwaliteit van de website zo belangrijk?

Om te beginnen zijn de laadtijd van de server en het aantal bezoeken nauw met elkaar verbonden: des te langzamer de laadtijd, des te minder de kans wordt dat een bezoeker nog eens terugkomt. Daarnaast is er nog veel effect op specifieke bezoekersgroep: de zoek-bots van Google. Wanneer zij bij een ‘bezoek’ een langzame website, ook nog broken links en andere problemen ervaren dan vertaalt dit zich in een slechte Google-ranking.

Is Managed WordPress Hosting duur?

Ja het is schreeuwend duur! Het verschil op jaarbasis ligt maar liefst tussen 1 á 2 keer het uurtarief van een webdesigner…

Serieus, als ondernemer ben je een dief van je eigen portemonnee als je op dit soort kosten gaat beknibbelen. Heb je een WordPress website en score je slecht in de webpagetest?  Weet dan dat je ieder moment kosteloos kunt verhuizen. Het wordt daarna voor mij makkelijker om met je website aan de slag te gaan en de zichtbaarheid ervan in de zoekmachines te vergroten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

Online als een roepende in de woestijn?

Online als een roepende in de woestijn?

Heb je geen idee hoe je jouw doelgroep kunt bereiken?

“Onlangs hebben wij geïnvesteerd in een nieuwe website maar online voelen wij ons nog steeds als een roepende in de woestijn.” Dit vertrouwde een ondernemer mij laatst toe. “Wat moet ik nu doen om de juiste bezoekers erop te krijgen? Moet ik met Adwords aan de slag? Social media marketing? SEA, SEO, moet ik gaan vloggen, bloggen of aan de slag met content marketing? Eigenlijk alles al een beetje geprobeerd maar om nou te zeggen dat het effect sorteert… ik weet het niet en ik krijg er maar geen gevoel bij.” Is dit herkenbaar voor je?

Wat je roept is het allerbelangrijkst!

Verdiep je in wat jouw beoogde klant beweegt. Waar is hij naar op zoek en hoe kun je hem van dienst zijn? Zeker in de setting van een ‘woestijn’ kun je je voorstellen dat iemand alleen naar je luistert als het hem of haar direct tot voordeel strekt.

Het nut van wat jij te bieden hebt moet dus van je boodschap afdruipen!

Zoals bijvoorbeeld: “Likkebaardend-lekkerlessend-koelklinkend-frisdrinked-stemmensmerend-razendflitsend-snelvibrerend-koelkoelkoel-sissende… Pepsi!”

 

2019 versie van originele commercial uit 1970

Zorg voor een eenduidige kernboodschap

Okay, beetje flauw zo’n Pepsi boodschap in een woestijn, die werkt wel. Maar wat als Coca Cola een meter verderop net zo hard staat te roepen? Het mag duidelijk zijn dat een herkenbare maar vooral geloofwaardige boodschap op dat moment de doorslag geeft. In een split second maakt iemand de keuze op basis van kernboodschappen over hetgeen hij of zij gaat beleven bij het consumeren van een product of dienst. Online is dit niet anders. Wees consequent en consistent in wat je roept en zorg ervoor dat het nut meteen duidelijk is voor degene die luistert.

En ook niet onbelangrijk: naar wie roep je eigenlijk?

Als je nog eens kritisch luistert naar wat je precies roept, hoe waarschijnlijk acht je het dan dat er iemand luistert en je direct begrijpt. Dat er iemand op je af komt? Stel dat er iemand reageert, wat is dan jouw verwachting? En belangrijker nog, heb je inzicht in de verwachting van die persoon op dat moment? Een goede manier om hier naar te kijken is vanuit de verschillende fases tijdens het koopproces.

Het koopproces-model gaat er vanuit dat iemand bij iedere aankoop vijf stadia doorloopt. Iemand die een bepaalde behoefte heeft gaat zich eerst oriënteren (1), stelt vervolgens een keuzeset van alternatieven samen (2) van waaruit de aankoop (3) wordt gedaan. Daarna wordt de dienst of het product geconsumeerd (4) en geëvalueerd (5).

Koopproces

De slingerende lijn in de afbeelding schetst de weg die jouw ‘potentiële luisteraar’ aflegt. Als jij de kunst verstaat om op het juiste moment het juiste middel in te zetten zal je oproep gehoord worden. Vermijdt de valkuil die veel ondernemers betreden door af te gaan op succesverhalen die ze horen over bepaalde middelen. Bedenk op welke momenten je er echt moet staan en hoe je boodschap op die momenten de ‘luisteraar’ kan helpen om voor jou te kiezen.

Roep vanuit een merkconcept

Met een goed merkconcept optimaliseer je de kans dat de ontvangers van je boodschap om deze meteen te ‘snappen’. Bovendien snap je dan beter hoe je de kans kan vergroten dat je boodschap gehoord wordt. Je sjokt niet meer doelloos door die grote woestijn maar je zorgt dat je vanaf een zichtbaar punt gehoord kan worden op de juiste momenten.

Stappenplan ‘Je merk doet het werk!’

Voor het ontwikkelen van een goed merkconcept heb ik een stappenplan geschreven. Zorg dat je een boodschap hebt die aankomt als je staat te roepen!

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

Komt de boodschap aan?

Komt de boodschap aan?

Komt de boodschap aan?

Wanneer direct contact compleet wegvalt

Wat zich op dit moment door het coronavirus voordoet is ongekend. Niet alleen is het voor veel ondernemers een enorme uitdaging om de onderneming overeind te houden, ook de communicatie met de klanten is compleet anders. Direct contact is op zijn minst erg lastig en valt in vele gevallen compleet weg. Een situatie met een omvang en impact die nog niet eerder is voorgekomen.

Op zoek naar oplossingen?

Wekelijks bekijk ik met Google Search Console hoe de website via zoekmachines wordt gevonden. Opvallend in de laatste weken is de toename van het aantal bezoekers via het zoekwoord ‘communicatiedoelstellingen’. Zijn dit ondernemers die gegeven de situatie hun communicatie aan het aanpassen zijn? En zo ja wat hopen ze te vinden? Waar zijn ze precies naar op zoek? Waarschijnlijk naar nieuwe middelen om het klantencontact anders te organiseren. Online communicatieplatformen als ZOOM, Teams, Skype en Slack zien hun aantal gebruikers exponentieel toenemen.

Nieuwe kansen

Voor veel ondernemers zal dit ook betekenen dat zij hun website en social media accounts nog meer gaan gebruiken voor de communicatie. Daarbij is het merkbaar dat dit voor sommige betekent dat zij de mogelijkheden van online communicatie nu pas echt beginnen te ontdekken en waarderen. Mijn advies aan hen: als je nu je online communicatie gaat intensiveren doe het dan meteen goed. Denk eerst na over een eenduidige kernboodschap voor je dienstverlening.

Zorg voor een eenduidige kernboodschap

Online wordt er enorm veel gecommuniceerd. Het is daarom belangrijk dat je in alle uitingen steeds een heldere en eenduidige boodschap centraal stelt. Waarom? Stel, je zit tegenover een collega en je vraagt hij een pen voor je heeft. Hoe groot is de kans dat je er één vangt als hij er zes tegelijk over de tafel gooit? Had hij er één gegooid dan was deze kans veel groter geweest. Met communicatie is het net zo. Een boodschap komt pas aan wanneer een ontvanger zich kan concentreren op één boodschap.

Denk na voordat je communicatiemiddelen gaat inzetten

Het is verleidelijk om online direct ‘helemaal los te gaan’ maar je kunt het effect vergroten en jezelf een hoop tijd besparen door je eerst te focussen op de manier waarop je met je bedrijf/merk naar buiten wilt treden. Je wilt immers niet alleen dat de boodschap letterlijk aankomt maar ook figuurlijk. Idealiter wordt een boodschap ook meteen goed begrepen. Kijk nog maar eens naar de foto hierboven van de boodschap in een fles, dobberend in zee. Stel dat die fles door iemand wordt gevonden en hij begrijpt je boodschap niet, dat zou toch wel sneu zijn.

Werk vanuit een merkconcept

Met een goed merkconcept optimaliseer je de kans dat de ontvangers van je boodschap hem meteen ‘snappen’. Bovendien kun je dan beter werken aan je vindbaarheid. Zonder dat je in die informatieoceaan meteen kratten vol met flessen moet omkeren om gevonden te worden. Voor het ontwikkelen van een goed merkconcept heb ik een stappenplan geschreven. Downloaden zou ik zeggen en zorg dat je boodschap aankomt!

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

Nieuwe website Nederlands Vestingmuseum

Nieuwe website Nederlands Vestingmuseum

Vernieuwing WordPress website

In 2018 had het Nederlands Vestingmuseum al gekozen voor een WordPress website met de ambitie om deze zelf te gaan beheren. Ze kozen heel bewust voor WordPress omdat het wereldwijd inmiddels het meest gebruikte open source content CMS is. Daarbij is het gebruiksvriendelijkheid en snel te leren, biedt het uitstekende mogelijkheden voor internetmarketing, zoekmachine-optimalisatie en koppelingen met sociale netwerken.

Vestingmuseum.nl 2.0!

De ervaring met de eerste opzet zorgde voor veel inzicht in de werking van de website en de impact van de content. Het was heerlijk werken met de duidelijke wensenlijst ten aanzien van de vernieuwing die op basis hiervan gemaakt was:

    • Graag een nieuwe navigatiestructuur die ‘zo plat is als een pannenkoek’. M.a.w. alle content moet op de homepage zichtbaar zijn en je moet daar (ook op mobiel) lekker doorheen kunnen scrollen om iets van je gading te zoeken.
    • De hoofdthema’s van het museum moeten herkenbaarder op de website aanwezig zijn en vooral makkelijker te vinden.
    • Het reserveringssysteem moet vervangen worden door een makkelijkere manier voor bezoekers om te boeken.
    • Wij willen graag meer gebruikmaken van beeldmateriaal om een sfeerbeeld van het museum te geven.
    • De stijl van belforten.com in het website-portfolio van Cornelissen.Marketing spreek ons erg aan.

Fijne samenwerking

Het vernieuwen van de website was een leuke uitdaging want terwijl de website ‘live’ bleef staan, werd er in de ‘coulissen’ een compleet nieuwe website klaargezet. Dit kon alleen door nauw samen te werken met de verantwoordelijke bij het Nederlands Vestingmuseum: Pieter Koudijs. Er zijn voor zover bekend maar weinig bezoekers die hinder hebben ondervonden tijdens de vernieuwing.

Pagina laadsnelheden geoptimaliseerd

Voor de hosting van de website van het Nederlands Vestingmuseum is er gekozen voor Managed WordPres Hosting. Hierdoor zijn ze continue verzekerd van een veilige website en supersnelle pagina laadsnelheden. De snelheid van je website is namelijk allesbepalend Een vertraging van slechts één seconde heeft invloed op het bounce-percentage, SEO-ranking en zelfs het conversieratio van je website.

Heb je de snelheid van je website al eens gemeten?

Er zijn online enkele gerenommeerde platformen die een objectieve en goede test aanbieden. Geef de URL van jouw homepage maar eens in bij een testsite als WebPageTest. Je kunt deze test overigens op iedere willekeurige pagina toepassen waarvan de laadsnelheid extreem belangrijk is voor het succes van jouw online marketing.

Misschien ben je ook aan vernieuwing toe?

Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande vragen hebben bel dan gerust 06 5732 3699. We zijn je graag van dienst.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

Online zichtbaarheid september

Online zichtbaarheid september

Online zichtbaarheid september: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid september via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in september:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 133.361
  • Werkelijke zichtbaarheid: 8.384
  • Aantal post: 88
  • Aantal clicks op posts: 634
  • Interactie op posts: 58

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 19.052
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.198
  • Aantal post: 13
  • Aantal clicks op posts: 91
  • Interactie op posts: 8

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Rapportage online marketing verder uitgebreid

Er is deze zomer hard aan gewerkt om de online marketing rapportage voor onze relaties nog completer en inzichtelijker te maken. Naast het reeds bestaande rapport over de effecten van social media marketing ontvangen onze relaties nu ook een inzichtelijk rapport over de traffic naar de website en indien van toepassing een rapport over de effecten van hun e-mailmarketing.

Zie voorbeelden van de nieuwe rapporten (het eerste blad). Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Rapportage social media 
Rapportage social media marketing
Rapportage website traffic
Rapportage website traffic
Rapportage e-mailmarketing
Rapportage website traffic

Nieuwe maandelijkse rapportage

De bovenstaande rapporten worden onze relaties op de eerste van de maand automatisch gemaild en geven inzicht op hoofdlijnen.

Het rapport website traffic geeft inzicht in:
  • Aantal bezoekers in de voorgaande maand (t.o.v. vorige maand).
  • Het verloop van het aantal bezoekers over de maand.
  • Waar kwamen de bezoekers vandaan (welk platform/website).
  • Vanuit welke plaatsen wordt de website bezocht.
  • Welke browsers werden er gebruikt.
  • Hoeveel bezoekers kwamen er van welke website.
Het rapport e-mailmarketing geeft inzicht in:
  • Hoe vaak de nieuwsbrief is verstuurd.
  • Hoeveel ontvangers er bereikt zijn.
  • Hoeveel nieuwsbrieven er zijn geopend.
  • Hoeveel links in de nieuwsbrief zijn er aangeklikt.
  • Wie er op welke link geklikt heeft.

Voor een overzicht van het maandrapport social mediamarketing verwijzen wij graag naar de speciale pagina.

Zeer dankbare samenwerking met iMonitoring

Cornelissen.Marketing heeft in iMonitoring een geweldige partner voor het smart organiseren van online marketing. Onze relaties kunnen steeds meer marktgericht optreden. Vooral door de content die de software voor ze verzameld en het heldere inzicht dat de rapportage hen verschaft. Dat het gebruikmaken van planningssoftware ook nog eens veel tijd bespaard kan niet genoeg benadrukt worden.

Er zit nog veel meer in de pen en wij kijken met plezier uit naar al het moois wat nog komt.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid juli

Online zichtbaarheid juli

Online zichtbaarheid mei: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid juli via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in juli:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 106.180
  • Werkelijke zichtbaarheid: 5.655
  • Aantal post: 95
  • Aantal clicks op posts: 1.481
  • Interactie op posts: 181

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 11.798
  • Werkelijke zichtbaarheid: 628
  • Aantal post: 11
  • Aantal clicks op posts: 165
  • Interactie op posts: 20

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid juni

Online zichtbaarheid juni

Online zichtbaarheid mei: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid juni via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in juni:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 253.885
  • Werkelijke zichtbaarheid: 17.092
  • Aantal post: 110
  • Aantal clicks op posts: 2.263
  • Interactie op posts: 293

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 28.209
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.899
  • Aantal post: 12
  • Aantal clicks op posts: 251
  • Interactie op posts: 33

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid vergroten? Betrek je medewerkers!

Online zichtbaarheid vergroten? Betrek je medewerkers!

Het effect van social media alerts

Een kort bericht over het ‘online zichtbaarheid vergroten’ afkomstig uit de maandrapportage van één van onze relaties die met het Online Marketing Dashboard werkt. De bovenstaande afbeelding is een uitsnede uit het geautomatiseerde maandrapport. Het is een mooi voorbeeld van het effect dat wordt bereikt met de inzet van social media alerts. 

De werkelijke zichtbaarheid overtreft het normale bereik

Het totale aantal geposte berichten in het voorbeeld is 6. Op basis van het bestaande aantal volgers is het potentiële bereik op social media 527 personen. Echter, doordat het bericht 4 keer gedeeld is is de werkelijke zichtbaarheid omhoog gegaan naar 1.338. Dit bracht weer een 139 kliks en dus traffic naar de website met zich mee. Het delen komt voort uit de social media alerts die door de software verstuurd werden. bescheiden aantallen maar een duidelijk effect.

Het mes snijd aan twee kanten

Of een medewerker die een social media alert krijgt deze gaat delen of niet, hij of zij is in ieder geval op de hoogte van de zaken die jouw bedrijf communiceert. De alerts leveren dus in ieder geval een belangrijke in de marktgerichtheid van de organisatie.

Social media alerts

Dit zijn e-mails die door het marketing dashboard naar, van te voren opgegeven, gebruikers gegenereerd worden. Dit op het moment dat een ingepland bericht gepost wordt. De gebruiker krijgt alleen deze post te zien en zal niet verleid worden tot het bekijken van andere zaken op social media. Wanneer het hele bedrijf op deze manier in staat wordt gesteld om berichten te delen neemt de werkelijke zichtbaarheid snel toe. Daarnaast levert het ook nieuwe volgers op. 

Lees meer over sociale media alerts

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid mei

Online zichtbaarheid mei

Online zichtbaarheid mei: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid mei via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in mei:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 200.480
  • Werkelijke zichtbaarheid: 14.447
  • Aantal post: 123
  • Aantal clicks op posts: 1.762
  • Interactie op posts: 320

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 22.276
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.605
  • Aantal post: 14
  • Aantal clicks op posts: 196
  • Interactie op posts: 36

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Inzichtelijker aan de slag met social media marketing

Inzichtelijker aan de slag met social media marketing

Geautomatiseerde rapportage voor consistentie en inzicht

Met het Online Marketing Dashboard zorgen wij ervoor dat de relaties van Cornelissen.Marketing op een relevante manier, consistent online zichtbaar zijn. Dit met als doel hun naamsbekendheid en herkenbaarheid op het belangrijkste nut dat zij voor anderen hebben te vergroten.

Social Media Marketing en mond-tot-mond reclame

Een model van kwaliteitsperceptie uit 1990 laat zich heel goed vertalen naar de werking van de algemene waardebeleving van een merk/bedrijf. Voor degene die zich hiervan een beeld wil vormen is de uitkomst van hetgeen wat van het merk werd verwacht in relatie tot de ervaring ermee. Communicatie, imago, behoefte en mond-tot-mondreclame beïnvloeden de verwachting en het zal daarom duidelijk zijn dat de inzet van social media hier een belangrijke rol in kan spelen.

Afbeelding: Model Grönroos 1990

Consistent zijn en continu analyseren

Vooropgesteld dat er een goed merkconcept aan de communicatie ten grondslag ligt is het met het Online Marketing Dashboard eenvoudig om de consistentie van de berichtgeving te bewaken. Je kunt er tevens goed mee analyseren welke content goed werkt en welke niet. Op iedere eerste dag van de maand genereert de software een maandrapport met de resultaten van de berichten op social media in de voorgaande maand én een overzicht van reeds geplande berichten voor de volgende maand.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse rapportage online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Inzicht in het effect van social media marketing

De maandrapportage geeft inzicht in het effect van de berichten van de voorgaande maand. Hieruit kunnen direct mogelijke acties worden ondernomen om de zichtbaarheid via social media de volgende maand verder te vergroten. Twee voorbeelden zijn:

  • het plaatsen van meer berichten.
  • betere timing van de momenten waarop er bericht wordt.

De interactie op de geplaatste berichten laat onder andere zien of berichten vaak gedeeld zijn. Het delen van berichten vergroot het bereik aanzienlijk. Laag hangend fruit is het laten delen van de berichten door medewerkers. Dit kan vanuit het online marketing dashboard met social media alerts. Door deze, geautomatiseerd berichten, aan medewerkers te sturen snijdt het mes aan twee kanten: ten eerste biedt je hen de mogelijkheid om de berichten te ‘liken’ of te delen. En daarnaast raken ze actief betrokken bij de externe communicatie.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse planning online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Direct bijsturen na controle planning

In de geplande berichten in de maandrapportage kun je direct controleren of de inzichten uit de rapportage van de voorgaande periode hun weerslag vinden in de planning. In één oogopslag kan worden gezien of:

  • er voldoende berichten zijn ingepland;
  • deze op de juiste momenten zijn ingepland;
  • er moet worden bijgestuurd om de werkelijke zichtbaarheid te vergroten;
  • er wellicht nog populaire hash-tags moeten worden toegevoegd aan de berichten;
  • er gebruik kan worden gemaakt van de top vijf influencers;
  • er direct aanpassingen kunnen worden doorgevoerd in het dashboard.

Makkelijke afstemming

Het dashboard is voor mij, als contentmarketeer, een geweldig hulpmiddel. Het helpt bij het vinden van geweldige content. Tevens zet het aan tot inhoudelijke discussies over de content en werking in relatie tot de website. Bovenal geeft een goed beeld van de impact van de online inspanningen.

Interesse in deze aanpak?

Ben je geïnteresseerd in deze manier van werken? Neem dan gerust contact met op of probeer het zelf eens 14 dagen uit.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.