Komt de boodschap aan?

Wanneer direct contact compleet wegvalt

Wat zich op dit moment door het coronavirus voordoet is ongekend. Niet alleen is het voor veel ondernemers een enorme uitdaging om de onderneming overeind te houden, ook de communicatie met de klanten is compleet anders. Direct contact is op zijn minst erg lastig en valt in vele gevallen compleet weg. Een situatie met een omvang en impact die nog niet eerder is voorgekomen.

Op zoek naar oplossingen?

Wekelijks bekijk ik met Google Search Console hoe de website via zoekmachines wordt gevonden. Opvallend in de laatste weken is de toename van het aantal bezoekers via het zoekwoord ‘communicatiedoelstellingen’. Zijn dit ondernemers die gegeven de situatie hun communicatie aan het aanpassen zijn? En zo ja wat hopen ze te vinden? Waar zijn ze precies naar op zoek? Waarschijnlijk naar nieuwe middelen om het klantencontact anders te organiseren. Online communicatieplatformen als ZOOM, Teams, Skype en Slack zien hun aantal gebruikers exponentieel toenemen.

Nieuwe kansen

Voor veel ondernemers zal dit ook betekenen dat zij hun website en social media accounts nog meer gaan gebruiken voor de communicatie. Daarbij is het merkbaar dat dit voor sommige betekent dat zij de mogelijkheden van online communicatie nu pas echt beginnen te ontdekken en waarderen. Mijn advies aan hen: als je nu je online communicatie gaat intensiveren doe het dan meteen goed. Denk eerst na over een eenduidige kernboodschap voor je dienstverlening.

Zorg voor een eenduidige kernboodschap

Online wordt er enorm veel gecommuniceerd. Het is daarom belangrijk dat je in alle uitingen steeds een heldere en eenduidige boodschap centraal stelt. Waarom? Stel, je zit tegenover een collega en je vraagt hij een pen voor je heeft. Hoe groot is de kans dat je er één vangt als hij er zes tegelijk over de tafel gooit? Had hij er één gegooid dan was deze kans veel groter geweest. Met communicatie is het net zo. Een boodschap komt pas aan wanneer een ontvanger zich kan concentreren op één boodschap.

Denk na voordat je communicatiemiddelen gaat inzetten

Het is verleidelijk om online direct ‘helemaal los te gaan’ maar je kunt het effect vergroten en jezelf een hoop tijd besparen door je eerst te focussen op de manier waarop je met je bedrijf/merk naar buiten wilt treden. Je wilt immers niet alleen dat de boodschap letterlijk aankomt maar ook figuurlijk. Idealiter wordt een boodschap ook meteen goed begrepen. Kijk nog maar eens naar de foto hierboven van de boodschap in een fles, dobberend in zee. Stel dat die fles door iemand wordt gevonden en hij begrijpt je boodschap niet, dat zou toch wel sneu zijn.

Werk vanuit een merkconcept

Met een goed merkconcept optimaliseer je de kans dat de ontvangers van je boodschap hem meteen ‘snappen’. Bovendien kun je dan beter werken aan je vindbaarheid. Zonder dat je in die informatieoceaan meteen kratten vol met flessen moet omkeren om gevonden te worden. Voor het ontwikkelen van een goed merkconcept heb ik een stappenplan geschreven. Downloaden zou ik zeggen en zorg dat je boodschap aankomt!

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.