06 5732 3699 info@cornelissenmarketing.nl
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • RSS
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • RSS
Cornelissen.Marketing
  • Merkontwikkeling
    • Merkconcept
    • Vormgeving
    • Merkidentiteit
    • Merkstrategie
    • Praktijkcases
  • Webdesign
    • Webhosting
    • WordPress Support
    • Websites Portfolio
  • Portfolio
    • Websites Portfolio
    • Praktijkcases merken
  • Over ons
    • Referenties
  • Berichten
  • Contact
Selecteer een pagina

Webdesign dat voor je gaat werken!

door Eric Cornelissen | 16 02 2021 | Webdesign

Webdesign

Negen zaken om bij webdesign rekening mee te houden

Je website is je collega die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is voor je (toekomstige) relaties. Hij kan aan meer mensen aandacht geven dan je zelf ooit zult doen. Een unieke mogelijkheid dus om je business te laten groeien en daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt bij webdesign. Hieronder een beknopt overzicht van de negen belangrijkste zaken waarmee je rekening moet houden.

1. Kies een goede domeinnaam

Zorg dat de naam de lading dekt, bijvoorbeeld:

  • de naam van je dienst: webdesignbussum.nl;
  • het nut dat het oplevert: aantrekkelijkvoelen.nl;
  • de wens van je doelgroep: goed-zichtbaar.nl;
  • je achternaam en de dienst: cornelissenmarketing.nl.

2. Zorg voor een sterk logo

Je wilt dat je merk makkelijk toepasbaar is in alle beschikbare kanalen. Het liefst authentiek en vooral herkenbaar! Kijk nog eens naar je eigen logo en vraag je dit eens af, kan ik het overal even makkelijk en herkenbaar inzetten? Enkele voorbeelden:

Beeldmerk Deskundigonderzoek.nl
Webdesign voorbeeld beeldmerk Notariskantoor Martine Boersen
Beeldmerk SchootsGunter
Beeldmerk Faillissementsfraude.nl
Webdesign voorbeeld logo Deskundigonderzoek.nl
Logo Notariskantoor Martine Boersen
Webdesign voorbeeld  logo SchootsGunter
Logo Faillissementsfraude.nl

Hou de volgende richtlijnen aan voor een sterk logo:

  1. Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast;
  2. Zorg dat je logo altijd herkenbaar blijft in responsieve omgevingen;
  3. Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
  4. Gebruik online een landscape logo met een typerend beeldmerk;
  5. Kies de emotiedie het nut van het merk oproept;
  6. Zorg dat je kleurgebruikde emotie versterkt die je wilt oproepen.

3. Bedenk welke emotie jouw merk oproept

Wat voelt men op het moment dat men het unieke nut van jouw merk ervaart of welk gevoel ervaart men wanneer het specifieke probleem wordt opgelost? Onderzoekers hebben hier een keer onderzoek naar gedaan en zijn tot een set van 38 emoties gekomen. Wanneer je er hier een of twee uit kiest wordt het grafische gedeelte van je webdesign een stuk makkelijker.

4. Bedenk welke kleuren deze emotie versterken

Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Bekijk hier welke kleuren bepaalde emoties versterken. Kies bij webdesign naast je hoofdkleur een of twee complementaire kleuren voor je huisstijl.

5. Maak een huisstijldocument of merkboek

Om een merk sterk neer te zetten is het belangrijk om consistent te zijn in alle uitingen. Dit waarborg je door de huisstijl vast te leggen in een merkboek. Een huisstijl geeft vorm aan de uitstraling van je merk. Het is een mix van vorm, emotie, kleur, logo, beeldmerk en het gebruik van specifieke lettertypes. Dit in het kader van je merkbelofte of missie, visie en kernwaarden.

6. B2B of B2C?

Voor een goede ‘klik’ met de bezoeker op de website dien je bij de opzet twee zaken heel duidelijk te hebben: wat is de specifieke behoefte van de bezoeker en op welke unieke wijze kun jij daar invulling aan geven? Vragen die in een goed merkconcept worden beantwoord. Daarbij verschilt de manier van beslissingen in B2B en B2C. Zo hebben zakelijke beslissers 2 tot 4 contactmomenten nodig om tot een beslissing te komen. Een consument heeft beduidend meer contactmomenten nodig. Denk bij webdesign ook na over het volgende:

  • heeft de bezoeker een hoog of laag budget?
  • heeft de bezoeker weinig of veel contactmomenten nodig?
  • heb ik direct of indirect contact met de beslisser?
Responsive webdesign

7. Zorg voor responsief design

Je moet ervoor zorgen dat je bezoekers je website als prettig in gebruik ervaren. Ongeacht of ze deze op een desktop, tablet of smartphone bekijken. Bedenk dat de ‘zoekbots’ van de zoekmachines dit net als gewone bezoekers ook prettiger vinden en je met een hogere ranking in de zoek resultaten belonen.

8. Zorg dat de website snel is

Een vertraging van slechts één seconde heeft invloed op het bounce-percentage, SEO-ranking en zelfs het conversieratio van je website. Dit nog los van bezoekers die afhaken als het inladen van je pagina’s te lang duurt. Check de snelheid van je website met bijvoorbeeld een site als WebPageTest zodat je exact weet wat je moet doen om de optimale snelheid te bereiken. De keuze van een goede hostingpartij is extreem belangrijk en betaalt zich dubbel en dwars terug.

9. Optimaliseer je pagina’s voor zoekmachines

Google heeft zichzelf als opdracht gesteld om de online zoekers zo relevant mogelijke resultaten te bieden. Lees de blogserie ‘Schrijven om gevonden te worden’. Voordat je gaat schrijven is het belangrijk om eerst uit te zoeken op welke woorden je gevonden wilt worden. Een handige website die je hierbij helpt is kwfinder.com.

Gebruik vooral de zoekmachine optimalisatie plug-in van Yoast. Deze helpt je niet alleen om de vindbaarheid te optimaliseren maar ook met het schrijven van goed leesbare teksten voor als je gevonden wordt.

Samen een keer je website doorlopen?

Ik hoop dat de bovenstaande punten je voldoende handvatten bieden om zelf je website te kunnen optimaliseren. Misschien heb je vragen of de behoefte om samen een keer naar je website te kijken? Maak dan gerust een afspraak, het eerste gesprek is altijd kosteloos en vrijblijvend.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
AFSPRAAK INPLANNEN

Merkontwikkeling

Merkconcept
Vormgeving
Merkidentiteit
Merkstrategie

Webdesign & support

WordPress webdesign
WordPress webhosting
WordPress support

Merkactivatie

Marketing Dashboard

CORNELISSEN.MARKETING

Het Marketing Station
Stationsweg 3
1404 AN Bussum
Nederland
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • RSS
© 2011 - 2021 CORNELISSEN.MARKETING | Algemene Voorwaarden | Disclaimer | Privacyverklaring
×

Je kunt in mijn agenda direct een afspraak inplannen voor een moment dat het jou het beste uitkomt.

Je bent welkom in Het Marketing Station (het voormalige kantoor van de stationschef). Dit staat aan de zuidkant van het middenperron van station Naarden Bussum tussen spoor 2 en het voormalige spoor 3.

Afspraak inplannen

Afspraak inplannen

Je kunt in mijn agenda direct een afspraak inplannen voor een moment dat het jou het beste uitkomt.

Wij zitten in Het Marketing Station (het voormalige kantoor van de stationschef). Dit staat aan de zuidkant van het middenperron van station Naarden Bussum tussen spoor 2 en het voormalige spoor 3.

×
Stappenplan
‘Je merk doet het werk!’

Lees hoe je stap voor stap je merk herkenbaar en vooral zichtbaar maakt voor de juiste personen.

Een start maken?

Wil je graag dat het makkelijker wordt om de juiste klanten aan te trekken?
Dat ze direct het nut van je merk herkennen?

Geslaagd-bericht

Download

Stappenplan
‘Je merk doet het werk!’

Lees hoe je stap voor stap je merk herkenbaar en vooral zichtbaar maakt voor de juiste personen.

Deze website gebruikt cookies om de website te verbeteren. Wij gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich ook afmelden als u dat wenst. CookiebeleidOK
Cookies

Cookiebeleid

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn, gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat deze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. Wij gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U heeft ook de optie om u af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor sommige van deze cookies kan echter een effect hebben op uw gebruikerservaring.
Necessary
Altijd ingeschakeld

Noodzakelijke cookies zijn absoluut essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Non-necessary

Cookies die mogelijk niet noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat u deze cookies op uw website gebruikt.

SAVE & ACCEPT