
Emotie versterkende kleuren
Hoe geef je jouw merk kleur?
Goede visuele communicatie zal jouw onderneming meer business bezorgen. Als je het nut van je merk kunt benoemen en ook weet welke emotie je wilt beroeren, welke kleur werkt dan versterkend in de communicatie? Iets kiezen wat jezelf mooi vindt is hierbij de grootste valkuil. De keuze van de juiste kleur versterkt namelijk de emotie bij visuele uitingen. Wat wil je dat jouw merk oproept?
Het perfecte plaatje
Om je klanten te helpen in de juiste beeldvorming is het dus extreem belangrijk om hierover goed na te denken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- wat is het belangrijkste nut van jouw dienstverlening?
- welke emotie wordt hierbij ervaren?
- welke kleuren versterken deze emotie?
- is de vormgeving voor je merk bepaald en vastgelegd?
Volg mijn maandelijkse updates op:
Kleur je communicatie
Emotie versterkende kleuren kunnen een enorme impact hebben op hoe we communiceren. Kleuren hebben namelijk de kracht om emoties te triggeren en onze aandacht te trekken. Bijvoorbeeld, rood wordt vaak geassocieerd met passie en energie, terwijl blauw rustgevend en kalmerend werkt.
Door slim gebruik te maken van emotie versterkende kleuren in je communicatie, kun je je boodschap op een effectieve en aansprekende manier overbrengen.
Of je nu een merk bent dat probeert te verbinden met je doelgroep of een individu dat wil communiceren met impact, emotie versterkende kleuren kunnen je helpen je boodschap op een emotionele manier over te brengen.
51 Emotie versterkende kleuren
Cornelissen.Marketing is continu op zoek naar informatie over de relatie tussen kleur en emotie. Het is geen exacte wetenschap want de perceptie van kleur verschilt alleen al van persoon tot persoon. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat het effect van kleuren er wel degelijk toe doen en significant is.
Natuurlijk is de lijst van 51 emotie versterkende kleuren compleet arbitrair maar in de praktijk hij heeft zich in de afgelopen 10 jaar bewezen (surf maar eens door de portfolio pagina’s).
Welke kleur versterkt welke emotie?
Hieronder enkele voorbeelden uit de lijst:
Amber
PMS 1385C #DA7C26
Fel roze
Negatief: opzichtig.
PMS 205C #EA407A
Terracotta
Limoengroen
PMS 377C #9FD07D
Helderblauw
PMS 285C #0171BA
Goudgeel
PMS 130C #ed9008
Amethist
PMS 2573 #B686B6
Lavendel
PMS 264 #AB2583
Dieprood
Mandarijn
PMS 715C #F37A26
Zilver
PMS 877C #909090
Wit
Negatief: steriel, koud, klinisch.
#FFFFFF
De voordelen van het werken met emotie versterkende kleuren
Er zijn veel voordelen aan het werken met emotie versterkende kleuren, hieronder staan er enkele:
- Versterking van emoties: Emotie versterkende kleuren kunnen de emoties die je wilt uitstralen versterken en hierdoor een grotere impact hebben.
- Oog voor detail: Door de juiste kleuren te kiezen, kun je de aandacht van de kijker op specifieke elementen richten en je boodschap beter overbrengen.
- Herkenbaarheid: Het gebruik van emotie versterkende kleuren kan je merk of product herkenbaarder maken en een unieke identiteit creëren.
- Emotionele connectie: Door emotie versterkende kleuren te gebruiken in je communicatie, kun je een emotionele connectie met je doelgroep opbouwen.
- Onthoudbaarheid: Mensen onthouden visuele informatie beter dan tekst, dus door emotie versterkende kleuren te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat je boodschap beter wordt onthouden.
Denk er verder aan..
Met één kleur ben je goed op weg. Het is wel zaak dat je op basis hiervan een goed kleurenschema samenstelt. De kleuren in dit schema moeten goed bij elkaar passen maar ook voldoende contrasteren. Daarbij is het goed om te onderzoeken of ze goed bij elkaar passen. Handige tools hierbij zijn:
Download de 51 emotie versterkende kleuren
Het optimaliseren van je huisstijl en het heroverwegen van de kleuren van je website loont zich! Kleuren hebben een significante invloed op hoe mensen jouw merk beleven en sturen deels hun gedrag.
Maak het jezelf gemakkelijker, download de complete lijst met de 51 emotie versterkende kleuren en bekijk met welke kleuren je de communicatie van je merk kan versterken.