Merkontwikkeling

Laat zien wat het unieke nut van je merk is!

Merkboek, brandbook, styleguide of huisstijlhandboek​

Leg vast hoe je gezien wilt worden

Wanneer je een sterk merk wilt neerzetten dan is het belangrijk om consistent te zijn in alle uitingen. Om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen dezelfde consistentie nastreven leg je de huisstijl vast in een merkboek, brandbook, styleguide of huisstijlhandboek. Vier benamingen die worden gebruikt voor hetzelfde document.

Huisstijl

Een huisstijl geeft vorm aan de uitstraling van je merk. Het is een mix van vorm, emotie, kleur, logo, beeldmerk en het gebruik van specifieke lettertypes. Dit in het kader van je merkbelofte of missie, visie en kernwaarden.

Indeling van een merkboek

Een merkboek bestaat uit drie gedeeltes:

  • een beschrijving van je merk;
  • documentatie van huisstijlcomponenten;
  • richtlijnen m.b.t. de communicatie (inclusief voorbeelden).

Beschrijving van het merk

Het begint met een beschrijving van het merk. Dit kan worden overgenomen uit het merkconcept of vanuit een missie en visie worden opgezet:

  • de merkbelofte
  • de specifieke behoefte
  • merkverhaal
  • kernwaarden
  • missie
  • visie
  • merkverhaal
  • kernwaarden

Documentatie van huisstijlcomponenten

Dit gedeelte bevat alle visuele richtlijnen inclusief voorbeelden:

Richtlijnen communicatie

Dit gedeelte bevat richtlijnen over hoe het merk wordt uitgedragen in de communicatie:

  • welke taal of talen;
  • welke tone of voice;
  • voorbeelden van uitingen in verschillende kanalen.

Gemeenschappelijk document

Aangezien je jarenlang gebruik gaat maken van de huisstijl is het belangrijk dat alle betrokkenen zich senang voelen met de vastgelegde huisstijl. Vooral moet het document gaan waarborgen dat derden jouw merk precies zo gaan beleven als jij het bedoeld hebt.

Huisstijl is er vaak al

Bedrijven die al wat langer werkzaam zijn hebben vaak onbewust al een huisstijl gehanteerd. Het merk wordt er ook op herkend. Het is dan verstandig om het alsnog een keer formeel vast te leggen. Al dan niet met hulp van professionals. Wil je dat wij een keer meekijken of deze vastlegging voor je doen neem dan gerust contact op. Wij helpen je graag.

Een keer afspreken?

Je hebt interesse om met ons de samenwerking voor jouw merk aan te gaan maar nog wel wat vragen? Klik dan op  'Afspraak maken' en je kunt direct een afspraak inplannen. De eerste 30 minuten zijn kosteloos en geheel vrijblijvend.

Offerte voor het formuleren van een merkconcept?

Het stappenplan dat we toepassen voor het formuleren van een merkconcept is inmiddels dusdanig beproefd dat we dit tegen een vast bedrag aanbieden. Klik op 'Offerte aanvragen', vul het formulier en je ontvangt binnen 5 werkdagen een offerte.

De gemiddelde doorlooptijd is vijf weken met daarin twee keer een teamsessie.

Merkconcept stap voor stap

Eric heeft ons het afgelopen jaar heel goed geholpen bij het maken van onze website. Zijn creativiteit, maar bovenal zijn geduld is een bijzondere kwaliteit van hem.

Mirjam Schoots

Mediator | Collaborative Divorce Lawyer | Familierechtadvocaat, SchootsGunter Familierecht

Eric is een empathische man en weet daardoor een uitstekende interactie tussen hem en zijn opdrachtgever te creëren. Dat heeft tot gevolg dat je voor Eric je best gaat doen. Want zo werkt het: Eric faciliteert, maar de klant presteert, waardoor je samen tot een mooie uitkomst komt. Dat gaat zo ver dat je denkt foto's te komen te maken en vervolgens op video vragen staat te beantwoorden, waar de spontaniteit vanaf spat.  Ja, die foto's zijn ook gemaakt en worden gewaardeerd, maar ik merk dat die filmpjes het verschil maken. Zonder Eric waren er geen filmpjes geweest.

Helemaal los van de onomstreden kwaliteit van Eric, ik heb het maken van de site als een uitermate plezierig traject ervaren. Eigenlijk jammer dat het allemaal zo snel ging. Misschien viel de prijs daarom ook zo mee.

Peter Schimmel

Forensisch accountant, Deskundigonderzoek.nl

Zij gingen je voor:

Eerder gerealiseerde merkconcepten:

De onderstaande voorbeelden zijn gerealiseerd op basis van het stappenplan 'Je merk doet het werk!'.