Merkidentiteit

Een sterk merk meer is dan alleen een mooi logo of een uitdagende slogan. Het gaat om de kernwaarden, de unieke identiteit en de emotionele band die je merk met je doelgroep ontwikkelt.

Door het nut van het merk centraal te stellen bij het ontwikkelen van merkuitingen, zorg je ervoor dat je doelgroep begrijpt wat het merk voor hen kan betekenen en waarom ze voor jouw product of dienst zouden moeten kiezen.

 

Merkidentiteit definitie: De algemene indruk die je merk achterlaat bij de consument op basis van de herkenbare merkattributen die de onderscheidende kernwaarden van een bedrijf vertegenwoordigen en communiceren naar de markt.

 

 

 

 

 

 

Visualiseer wat je merk te bieden heeft!

What’s in it for them?

 

 

Hoe kom je tot een merkidentiteit?

De merkidentiteit van een bedrijf komt voort alle elementen die het merk een gezicht geven in de markt. Hiermee bedoelen we niet alleen visuele uitingen maar ook de centrale boodschap van het bedrijf. De merkidentiteit heeft dus betrekking op de stijl, design, kleur, logo en naam van een organisatie maar ook op de tone of voice in de reclame-uitingen.

Merkontwikkeling stap voor stap

Afhankelijk van je uitgangspositie doorloopt Cornelissen.Marketing de volgende stappen bij merkontwikkeling:

Het belangrijkste nut moet centraal staan

Starten met campagnes zonder dat het belangrijkste nut eerst goed is benoemd is als schieten met hagel. Wanneer je als ondernemer spreekt die dit regelmatig doet dan wordt altijd gesproken over het succes van de treffers en nooit over de hoeveelheid lood die het doel voorbij schoot. De ervaring heeft ons geleerd dat, als het nut centraal staat bij de ontwikkeling van een merk, de kans op succes het grootst is. Door het nut van het merk te benadrukken, kan het merk zich onderscheiden en een loyalere klantenbasis opbouwen.

Drie manieren om tot een merkconcept te komen

Afhankelijk van de fase waarin een onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen van toepassing zijn.

Merkidentiteit op basis van een merkbelofte

De inzet van alle zichtbare elementen rondom jouw merk, dienen volgens ons maar één doel: het geloofwaardig uitdragen van de merkbelofte. Wanneer deze goed benoemd is, wordt het duidelijk op welke unieke wijze jouw merk invulling geeft aan een specifieke behoefte. Door de emotie te benoemen die dit teweeg brengt en welke kleuren deze emotie oproepen en versterken, leggen wij de basis voor de merkontwikkeling. Hieronder een paar voorbeelden uit de kaartensets die wij hiervoor gebruiken.

Laat emoties en kleuren het juiste gevoel oproepen

Neem bijvoorbeeld ‘Zich flexibel voelen’. Dit is één van de 38 kaartjes uit onze set om de juiste emotie te benoemen. Klik er maar eens op. Je krijgt dan een Pinterestbord te zien met beelden die deze emotie kunnen versterken. Tevens helpt dit bij het vinden van een goede metafoor voor de communicatie. Ook het treffen van de juiste ‘tone of voice’ is makkelijker als je weet elke emotie een rol speelt.

Zich uniek voelen

Zich uniek voelen

Je bent je er bewust van dat je een individu bent dat zich onderscheid van andere personen.

Zich flexibel voelen

Zich flexibel voelen

Vermogen voelen om het eigen perspectief te veranderen en de eigen sterkten te kunnen plooien naar een grote variëteit aan situaties.

Zich vredig, ontspannen voelen

Zich vredig, ontspannen voelen

Zich kalm, vredig en ontspannen voelen. Rust hebben in je hoofd, je lijf en ziel.

De juiste kleurkeuze speelt hierin ook een belangrijke rol. Ook hiervoor hebben dit wij een kaartenset die het kiezen van de juiste kleur voor een merk mogelijk maakt.

Bladgroen

Positief: natuurlijk, vruchtbaar, gezond, balans, leven, groei, verzachtend, harmonie, rustgevend, herstel, geruststelling, milieubewust, nieuwe start.

PMS 349C #125727

Helderblauw

Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.

PMS 285C #0171BA

Taupe

Positief: klassiek, neutraal, praktisch, tijdloos, kwaliteit, basic, authentiek, organisch, veelzijdig, onopvallend, ingetogen, discreet, compromisloos, bescheiden.

PMS 7536C #A7A187

Denk je erover om je marketing of communicatie uit te besteden?

Speel je al een poosje met het idee om je marketing en communicatie (deels) uit te besteden maar heb je nog vragen of twijfels? Kom dan gerust een keer bij ons langs. De eerste afspraak geeft vaak al veel inzicht en is bovendien kosteloos en geheel vrijblijvend.

Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.

Deze ondernemingen gingen je voor:

Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde
Notariskantoor Martine Boersen
Notariskantoor Goossens
Felixx.Groep

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Portfolio

Selecteer een categorie of merk