Portfoliofooter 2

Merkactivatie

De merkactivatie van Cornelissen.Marketing is gericht op het creëren zichtbaarheid van het merk op alle essentiële contactmomenten tijdens de ‘reis’ die je klant maakt om in zijn of haar behoefte te voorzien. Kort: gezegd de juiste merkbeleving op het juiste contactmoment. Daarbij is het belangrijk dat ze een consistente boodschap over het merk ontvangen. Om die reden zetten wij het belangrijkste nut altijd centraal.

 

Merkactivatie definitie: Merkactivatie is een reeks processen om de merkbekendheid te vergroten.
Merkactivatie tijdens de Customer Journey

Merkactivatie start met een goed merkconcept

Wanneer iemand een beroep op ons doet voor merkactivatie kijken wij altijd eerst goed naar de centrale boodschap en communicatiemiddelen die worden ingezet rond het merk. Merkactivatie is namelijk niets anders dan een vorm van verwachtingenmanagement waarbij je alle aspecten op één lijn moet brengen om blijvende impact over een langere periode te creëren. Werken vanuit een sterk merkconcept maakt de communicatie daarbij een stuk makkelijker.

Kan ik niet gewoon direct met merkactivatie starten?

De meeste ondernemers die wij spreken hebben iets van een concurrent gezien wat ze ‘ook wel wat lijkt’. Direct een activiteit bedenken of kopiëren kan natuurlijk altijd maar het hangt af van de grootte en complexiteit van het project. Sommige activatie-campagnes kunnen snel worden opgezet en uitgevoerd, terwijl andere meer tijd, planning en budget vereisen. Wat het ‘die concurrent’ aan geld en moeite heeft gekost is natuurlijk niet zichtbaar.

Merkactivatie met grotere en blijvende impact

Een merkconcept is de basis voor de richting en inhoud van de merkactivatie. Het is van belang dat de merkactivatie in lijn is met het merkconcept, zodat de boodschap consistent blijft en de authenticiteit van het merk behouden blijft. Alleen dan creëer je grotere en blijvende impact. Bijvoorbeeld, als een merkconcept gericht is op duurzaamheid, kan een merkactivatie bestaan uit het organiseren van een groene evenement, of het creëren van een duurzame productlijn. Zoiets versterkt het merk blijvend.

Wat zijn voorbeelden van succesvolle merkactivatie?

Er zijn veel voorbeelden van succesvolle merkactivatie, afhankelijk van de doelstellingen van het merk en de industrie waarin ze zich bevinden. Hier zijn enkele voorbeelden van merkactivatie van grote merken die succesvol zijn gebleken:

  • Coca-Cola’s “Share a Coke” campagne, waarin het bedrijf populaire namen op hun frisdrankflessen drukte, wat leidde tot een toename van de verkoop van 15%.
  • Nike’s “Just Do It” campagne, die gericht is op sportprestaties, inspirerende mensen om te gaan sporten en de band tussen het merk en de consument te versterken.
  • IKEA ’s “Design Your Life” campagne waarmee deze meubelwinkel zich richtte op een specifiek doelgroep en zo een grotere groep klanten aantrekte.

Deze voorbeelden laten zien hoe succesvolle merkactivatie vanuit de merkbelofte kan bijdragen aan het versterken van de band tussen het merk en de consument, het verhogen van de verkoop en het vergroten van de bekendheid van het merk.

Kom je er zelf niet (helemaal) uit?

Had je bij het 'Googelen' gehoopt een soort van invuloefening te vinden waarmee je de klus snel kunt klaren en zakt je de moed in de schoenen bij het lezen van het bovenstaande? Maak dan gerust eens een afspraak met Cornelissen.Marketing. Al meer dan dertig jaar doen helpen wij ondernemers een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van de onderneming. De eerste afspraak is kosteloos en geheel vrijblijvend.

Deze ondernemingen gingen je voor:

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Portfolio

Selecteer een categorie of merk