Website voor ANBI stichting & cultuurpodium ‘deMess’
Een cultuurpodium is een plek waar kunstenaars en artiesten hun talenten kunnen tonen aan het publiek. Of het nu gaat om theater, dans, muziek of andere vormen van kunst, een cultuurpodium biedt een platform voor het creëren en delen van kunst en cultuur. Om het publiek te bereiken en te informeren over de activiteiten van het podium, is het hebben van een website van cruciaal belang. Zeker als er ook nog eens sprake is van een belangrijke rol van het cultuurpodium in tal van locale activiteiten.
Opdracht
“Verbeter de gebruikersvriendelijkheid van de website voor de bezoekers ervan rekening houdend met een balans tussen de voorstellingen en de locale activiteiten”
Optimalisering website na eerste vijf jaar
Het is snel gegaan maar cultuurpodium deMess bestaat alweer vijf jaar. Dat er in het begin nog gezocht werd naar de specifieke rol en de plek die deMess inmiddels heeft ingenomen was zichtbaar op de website. Zowel aan de voor- als achterzijde. Al in de zomer van 2022 zijn de eerste bespreking gevoerd over de verbetering van de gebruikersvriendelijkheid voor alle betrokken partijen. Zowel de bezoekers van de voorstellingen, de locale activiteiten als ook de vrijwilligers die de website wekelijks up-to-date houden.
Cultuurpodium maar ook ANBI-stichting
Ten eerste is de website van deMess van groot belang om het publiek te informeren over het aanbod en de evenementen die plaatsvinden. Het was daarom essentieel om de website overzichtelijker te maken en alle benodigde informatie te vermelden, zoals de voorstellingen en activiteiten, nieuws, social media en een goede contactpagina.
Daarnaast is het voor deMess als ANBI-stichting belangrijk om goed aanwezig te zijn op het internet, omdat het een belangrijk kanaal is voor het bereiken van donateurs en het vergroten van naamsbekendheid.
Hieronder voorbeelden van de nieuwe website. Klik op een afbeelding voor een vergroting of bezoek de website.
Welke informatie moet de website van een ANBI stichting vermelden?
Er zijn een aantal verplichte gegevens die op de ANBI website van een stichting moeten worden vermeld. Bij het opzetten van de nieuwe opzet is hier uiteraard naar gekeken:
- Naam en RSIN-nummer: De naam, het RSIN-nummer en het ANBI-nummer uit het ANBI register van de stichting moeten duidelijk zichtbaar zijn op de website.
- Contactgegevens: De contactgegevens van de stichting, zoals het adres, telefoonnummer en e-mailadres, moeten op de website worden vermeld.
- Doelstelling: De doelstelling van de stichting moet op de website worden beschreven. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een missie- of visieverklaring.
- Beleidsplan: Het beleidsplan van de stichting moet op de website worden geplaatst. Hierin staat onder andere beschreven welke activiteiten de stichting onderneemt om haar doelstelling te bereiken.
- Bestuurssamenstelling: De namen en functies van de bestuursleden moeten op de website worden vermeld.
- Beloningsbeleid: Het beloningsbeleid van de stichting moet op de website worden vermeld. Hierin staat onder andere beschreven hoe het bestuur wordt beloond en of er vrijwilligersvergoedingen worden uitgekeerd.
- Financiële gegevens: De financiële gegevens van de stichting moeten op de website worden gepubliceerd. Hieronder vallen de jaarrekening, het jaarverslag en de balans.
WordPress webdesign met managed webhosting
Webdesign in negen stappen
Bij het ontwikkelen van de nieuwe site voor cultuurpodium deMess hebben we het gebruikelijke negen-stappen-plan voor een website met impact als checklist gebruikt.
1. Kies een goede domeinnaam
- de naam van je dienst: webdesignbussum.nl;
- het nut dat het oplevert: goedgevondenworden.nl;
- de wens van je doelgroep: goedzichtbaar.nl;
- je achternaam en de dienst: cornelissenmarketing.nl.
Controleer ook of deze nog wel beschikbaar is.
2. Zorg voor een sterk logo
- Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast;
- Zorg dat je logo altijd herkenbaar blijft in responsieve omgevingen;
- Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
- Gebruik online een landscape logo met een typerend beeldmerk;
- Kies de emotie die het nut van het merk oproept;
- Zorg dat je kleurgebruik de emotie versterkt die je wilt oproepen.
3. Bedenk welke emotie het merk oproept
4. Bedenk welke kleuren deze emotie versterken
Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Bekijk hier welke kleuren bepaalde emoties versterken. Kies bij webdesign naast je hoofdkleur een of twee complementaire kleuren voor je huisstijl.
5. Kiezen lettertype / Is er een huisstijl?
6. B2B of B2C?
- heeft de bezoeker een hoog of laag budget?
- heeft de bezoeker weinig of veel contactmomenten nodig?
- heb ik direct of indirect contact met de beslisser?
- gaat het om impulsieve of weloverwogen aankopen?
- gaat het om eenmalige aankopen of een zakelijk langere relatie?
7. Zorg voor responsive design
8. Zorg dat de website snel is
9. Optimaliseer de relevante pagina’s voor de zoekmachines
Ook de kracht ontdekken van een op maat gemaakte website?
Wil je een professionele en indrukwekkende WordPress-website laten maken die jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tilt? Neem vandaag nog contact op met Cornelissen.Marketing en laat ons je helpen bij het realiseren van je digitale dromen.
Samen creëren we een website die je merk doet opvallen en je doelgroep aanspreekt.
Grafische ontwerp
Aangeleverd door CC Factory
De voorgesprekken over het gebruikersvriendelijker maken van de website werden door Chantal Creemers van CC Factory uitgewerkt in een grafisch ontwerp.
Gekozen kleurrichting(en):
Custom
#debd33
Zwart
Positief: krachtig, elegant, geraffineerd, mysterieus, zwaarmoedig, basis, klassiek, sterk, duur, onkwetsbaar, magisch, nacht, sober, prestigieus, stijlvol, modern.
Negatief: depressie, dood, rouw, onderwereld, kwaad, onderdrukking, dreigend.
#000000
Neutraal grijs
Positief: klassiek, sober, zakelijk, praktisch, tijdloos, geschikt, stil, neutraal, logisch, onopvallend, opzettelijk, gereserveerd, fundamenteel, eenvoudig, bescheiden.
PMS 423C #8C8C8C
# Het benoemen van het belangrijkste nut, het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van de beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden. Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan. Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.