Inspirerende educatieve blog: schrijflesidee.nl

De lancering van het boek ‘Wat een goede tekst’ was een mooi moment en goede deadline voor het uitvoering geven aan een langgekoesterd idee: een inspirerende educatieve blog. Dit door het ontwikkelen van een website die gericht is op het ondersteunen van leerkrachten bij het geven van betekenisvol en doelgericht onderwijs in het schrijven van verhalende, informatieve en overtuigende teksten kan een krachtige manier zijn om de schrijfvaardigheden van leerlingen te verbeteren.

Schrijflesidee

Opdracht

“Maak een website die met een goede landingspagina de lancering van het boek ‘Wat een goede tekst’ support en waar inspirerende blogs en ideeën over dit onderwerp gedeeld kunnen worden.”

Bijdragen in een belangrijke vaardigheid

Het schrijven van verhalende, informatieve en overtuigende teksten is een belangrijke vaardigheid die leerlingen nodig hebben om succesvol te zijn in hun academische en professionele leven. Leerkrachten spelen een cruciale rol bij het onderwijzen van deze vaardigheid en hebben vaak behoefte aan ondersteuning bij het ontwikkelen van effectieve lesplannen en het vinden van geschikt lesmateriaal.

Boeklancering “Wat een goede tekst’ een mooi moment om te starten

Het boek ‘Wat een goede tekst‘ heeft het zelfde doel als de blog: een bijdrage leveren aan het verbeteren van het schrijfonderwijs. De lancering van het boek was een mooie deadline om de website goed neer te zetten.

Een website met maandelijks nieuwe praktische ideeën

De idee achter de website is dat Petra de Lint alle leerkrachten zou willen adviseren: “Denk zelf na, volg niet klakkeloos taalmethodes, welke je ook gebruikt. Wees kritisch en verdiep je in wat goed schrijfonderwijs is. Door daarbij het abonnement op haar blog aan te bieden hoopt zij leerkrachten ideeën te geven en te inspireren.

Homepage
‘Homepage’
Inschrijven nieuwsbrief
Pagina ‘Inschrijven nieuwsbrief’
Petra de Lint
Pagina ‘Over mij’
Boeklancering: 'Wat een goede tekst'
Pagina ‘Boek’
Blog
‘Blogs’
Contact
Pagina ‘Contact’

Webdesign in negen stappen

Bij het ontwikkelen van de nieuwe site voor schrijflesidee.nl hebben het gebruikelijke negenstappenplan voor als checklist gebruikt.

1. Kies een goede domeinnaam

Check of je domeinnaam voor een bezoek de lading dekt. Voor gevestigde namen/merken volstaat vaak de naam zelf maar overweeg het volgende als je de keuze nog kan maken:

    • de naam van je dienst: webdesignbussum.nl;
    • het nut dat het oplevert: goedgevondenworden.nl;
    • de wens van je doelgroep: goedzichtbaar.nl;
    • je achternaam en de dienst: cornelissenmarketing.nl.

Controleer ook of deze nog wel beschikbaar is.

2. Zorg voor een sterk logo

Je wilt dat je logo makkelijk toepasbaar is in alle beschikbare kanalen. Het liefst authentiek en vooral herkenbaar! Kijk nog eens goed naar je logo en vraag je dit eens af, kan ik het overal even makkelijk en herkenbaar inzetten? Hou de volgende richtlijnen aan:

    1. Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast;
    2. Zorg dat je logo altijd herkenbaar blijft in responsieve omgevingen;
    3. Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
    4. Gebruik online een landscape logo met een typerend beeldmerk;
    5. Kies de emotie die het nut van het merk oproept;
    6. Zorg dat je kleurgebruik de emotie versterkt die je wilt oproepen.

3. Bedenk welke emotie het merk oproept

Wat voelt men op het moment dat men het unieke nut van jouw merk ervaart of welk gevoel ervaart men wanneer het specifieke probleem wordt opgelost? Onderzoekers hebben hier een keer onderzoek naar gedaan en zijn tot een set van 38 merkgerelateerde emoties gekomen. Wanneer je er hier een of twee uit kiest wordt het grafische gedeelte van je webdesign een stuk makkelijker.

4. Bedenk welke kleuren deze emotie versterken

Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Bekijk hier welke kleuren bepaalde emoties versterken. Kies bij webdesign naast je hoofdkleur een of twee complementaire kleuren voor je huisstijl.

5. Kiezen lettertype / Is er een huisstijl?

Voor je website is de keuze van een lettertype belangrijk voor de beleving van het gehad. Om een merk sterk neer te zetten is het sowieso belangrijk om consistent te zijn in alle uitingen. Dit waarborg je door de huisstijl vast te leggen in een merkboek. Een huisstijl geeft vorm aan de uitstraling van je merk. Het is een mix van vorm, emotie, kleur, logo, beeldmerk en het gebruik van specifieke lettertypes. Dit in het kader van je merkbelofte of missie, visie en kernwaarden.

6. B2B of B2C?

Voor een goede ‘klik’ met de bezoeker op de website dien je bij de opzet twee zaken heel duidelijk te hebben: wat is de specifieke behoefte van de bezoeker en op welke unieke wijze kun jij daar invulling aan geven? Vragen die in een goed merkconcept worden beantwoord. Daarbij verschilt de manier van beslissingen in B2B en B2C. Zo hebben zakelijke beslissers 2 tot 4 contactmomenten nodig om tot een beslissing te komen. Een consument heeft beduidend meer contactmomenten nodig. Denk bij webdesign ook na over het volgende:

    • heeft de bezoeker een hoog of laag budget?
    • heeft de bezoeker weinig of veel contactmomenten nodig?
    • heb ik direct of indirect contact met de beslisser?
    • gaat het om impulsieve of weloverwogen aankopen?
    • gaat het om eenmalige aankopen of een zakelijk langere relatie?

7. Zorg voor responsive design

WordPress website

Je moet ervoor zorgen dat je bezoekers je website als prettig in gebruik ervaren. Ongeacht of ze deze op een desktop, tablet of smartphone bekijken. Bedenk dat de ‘zoekbots’ van de zoekmachines dit net als gewone bezoekers ook prettiger vinden en je met een hogere ranking in de zoek resultaten belonen.

8. Zorg dat de website snel is

Een vertraging van slechts één seconde heeft invloed op het bounce-percentage, SEO-ranking en zelfs het conversieratio van je website. Dit nog los van bezoekers die afhaken als het inladen van je pagina’s te lang duurt. Check de snelheid van je website met bijvoorbeeld een site als WebPageTest zodat je exact weet wat je moet doen om de optimale snelheid te bereiken. De keuze van een goede hostingpartij is extreem belangrijk en betaalt zich dubbel en dwars terug.

9. Optimaliseer de relevante pagina’s voor de zoekmachines

Google heeft zichzelf als opdracht gesteld om de online zoekers zo relevant mogelijke resultaten te bieden. Voordat je gaat schrijven is het belangrijk om eerst uit te zoeken op welke woorden je gevonden wilt worden. Hiervoor zijn er online tal van tools te vinden met Google Ads voorop). Belangrijker nog is eerst te bedenken of een zoekmachine strategie wel bij jouw onderneming past. 

WordPress webdesign met managed webhosting

Uiteraard is er gekozen voor WordPress webdesign met Managed WordPress hosting. Door dit laatste is Schrijflesidee.nl verzekerd van goede support en een supersnelle laadsnelheid van de website. Klik op de afbeeldingen om de pagina’s ‘live’ te bekijken.

Eric kent zoveel mogelijkheden, koppelt van alles aan elkaar en bruist van de ideeën om een eenvoudig plan mooier,  groter en interessanter te maken, voor mij en voor de doelgroep. Hij schakelt en werkt snel, is flexibel. Heel fijn!

Petra de Lint

Schrijfster, Schrijflesidee.nl

Merkontwikkeling

Emotie(s) bij dit merk:

Zich een goede leraar voelen

Zich een goede leraar voelen

Je in staat voelen om nuttige kennis of vaardigheden succesvol op anderen over te kunnen brengen.

Gekozen kleurrichting(en):

Maagdenpalm blauw

Positief: joviaal, levendig, opgewekt, gezellig, hartelijk.

PMS 7452C #8392CB

Wit

Positief: puur, schoon, ongerept, maagdelijk, vlekkeloos, onschuldig, stil, lichtgewicht, luchtig, helder, bruids, etherisch, helderheid, eenvoud, arctisch, doeltreffend.
Negatief: steriel, koud, klinisch.

#FFFFFF

Goud

Positief: blingbling, rijk, gloeiend, goddelijk, intuïtief, luxueus, weelderig, duur, stralend, waardevol, prestigieus.
Negatief: opzichtig.

PMS 871C #87754F

Heldergroen

Positief: vers, gras, Iers, levendig, lente, vernieuwing, weelderig.

PMS 347C #14883E

# Het benoemen van het belangrijkste nut, het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van de beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Ander werk

Selecteer een categorie of merk