Grafisch ontwerp als startpunt webdesign
In het huidige digitale tijdperk speelt het uiterlijk van een website een grote rol in de gebruikerservaring. Een goed grafisch ontwerp (mock-up) kan niet alleen de aantrekkelijkheid van een website bepalen, maar ook de bruikbaarheid, navigatie en de algehele merkbeleving positief beïnvloeden. Deze portfolio pagina gaat over een nieuwe website waarbij de start van verschillende Europese campagnes werd gebruikt om de nieuwe website voor het overkoepelende paraplumerk Modern Dental Europe op te zetten.
Opdracht
“Maak een website met landingspagina’s voor twee campagnes in 11 Europese landen en leg hiermee tevens de basis voor een nieuwe meertalige website voor Modern Dental Europe.”
Grafische vormgevers bij opdrachtgever in huis
Bij het ontwerpen van een website op basis van een grafisch ontwerp moet er rekening worden gehouden met verschillende aspecten, zoals kleur, typografie, lay-out, afbeeldingen en iconen. Het is belangrijk om een consistent visueel thema te creëren dat past bij het doel van de website en de doelgroep. Modern Dental Europe heeft zelf grafische vormgeefsters in huis die zich hier mee bezig houden. Zij tekenden voor de eerste opzet (zie grafische ontwerpen).
Hieronder voorbeelden van de nieuwe website. Klik op een afbeelding voor een vergroting of bezoek de website.
Belangrijke aspecten bij een grafisch ontwerp
Typografie is een ander belangrijk element bij het ontwerpen van een website op basis van een grafisch concept. Het lettertype moet passen bij het merk en de boodschap die wordt overgebracht, en moet ook gemakkelijk leesbaar zijn op verschillende schermformaten. Een combinatie van verschillende lettertypen kan ook helpen om de inhoud te structureren en hiërarchie te creëren.
De lay-out van een website bepaalt de structuur en navigatie van de inhoud. Een goed ontworpen lay-out moet de inhoud duidelijk en gemakkelijk toegankelijk maken voor de gebruiker. Het is belangrijk om witruimte te gebruiken om de inhoud te scheiden en te voorkomen dat de website overbelast wordt met te veel informatie.
Afbeeldingen en iconen kunnen ook bijdragen aan de visuele aantrekkelijkheid van een website op basis van een grafisch concept. Afbeeldingen moeten relevant zijn voor de inhoud en de boodschap van de website, en moeten ook van hoge kwaliteit zijn om ervoor te zorgen dat de website er professioneel uitziet. Iconen kunnen worden gebruikt om de inhoud te verduidelijken en de gebruiker te helpen bij het navigeren door de website.
WordPress webdesign met managed webhosting
Checklist webdesign in negen stappen
Bij het ontwikkelen van de nieuwe site voor modern-dental-europe.com hebben het gebruikelijke negen-stappen-plan voor als checklist gebruikt.
1. Kies een goede domeinnaam
Check of je domeinnaam voor een bezoek de lading dekt. Voor gevestigde namen/merken volstaat vaak de naam zelf maar overweeg het volgende als je de keuze nog kan maken:
- de naam van je dienst: webdesignbussum.nl;
- het nut dat het oplevert: goedgevondenworden.nl;
- de wens van je doelgroep: goedzichtbaar.nl;
- je achternaam en de dienst: cornelissenmarketing.nl.
Controleer ook of deze nog wel beschikbaar is.
2. Zorg voor een sterk logo
Je wilt dat je logo makkelijk toepasbaar is in alle beschikbare kanalen. Het liefst authentiek en vooral herkenbaar! Kijk nog eens goed naar je logo en vraag je dit eens af, kan ik het overal even makkelijk en herkenbaar inzetten? Hou de volgende richtlijnen aan:
- Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast;
- Zorg dat je logo altijd herkenbaar blijft in responsieve omgevingen;
- Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
- Gebruik online een landscape logo met een typerend beeldmerk;
- Kies de emotie die het nut van het merk oproept;
- Zorg dat je kleurgebruik de emotie versterkt die je wilt oproepen.
3. Bedenk welke emotie het merk oproept
4. Bedenk welke kleuren deze emotie versterken
Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Bekijk hier welke kleuren bepaalde emoties versterken. Kies bij webdesign naast je hoofdkleur een of twee complementaire kleuren voor je huisstijl.
5. Kiezen lettertype / Is er een huisstijl?
6. B2B of B2C?
Voor een goede ‘klik’ met de bezoeker op de website dien je bij de opzet twee zaken heel duidelijk te hebben: wat is de specifieke behoefte van de bezoeker en op welke unieke wijze kun jij daar invulling aan geven? Vragen die in een goed merkconcept worden beantwoord. Daarbij verschilt de manier van beslissingen in B2B en B2C. Zo hebben zakelijke beslissers 2 tot 4 contactmomenten nodig om tot een beslissing te komen. Een consument heeft beduidend meer contactmomenten nodig. Denk bij webdesign ook na over het volgende:
- heeft de bezoeker een hoog of laag budget?
- heeft de bezoeker weinig of veel contactmomenten nodig?
- heb ik direct of indirect contact met de beslisser?
- gaat het om impulsieve of weloverwogen aankopen?
- gaat het om eenmalige aankopen of een zakelijk langere relatie?
7. Zorg voor responsive design
8. Zorg dat de website snel is
9. Optimaliseer de relevante pagina’s voor de zoekmachines
Ook de kracht ontdekken van een op maat gemaakte website?
Wil je een professionele en indrukwekkende WordPress-website laten maken die jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tilt? Neem vandaag nog contact op met Cornelissen.Marketing en laat ons je helpen bij het realiseren van je digitale dromen.
Samen creëren we een website die je merk doet opvallen en je doelgroep aanspreekt.
Altijd heel fijn om met Eric te werken. Hij schakelt snel, is goed te bereiken en is snel met het leveren van de gevraagde opdrachten.
Grafische ontwerp
Aangeleverd door klant
Gekozen kleurrichting(en):
Custom
Dichtste bij:
Teal
Positief: rustig, cool, smaakvol, verfijnd, zelfverzekerd.
PMS 315C #0A546D
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer