Huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek is een essentieel onderdeel van de merkstrategie van je bedrijf. Het bevat richtlijnen voor de visuele presentatie van het merk, zoals kleuren, lettertypen en afbeeldingen.

Naast deze visuele aspecten is het ook belangrijk om de merkemotie centraal te stellen in een huisstijlhandboek.

Een goed huisstijlhandboek zorgt ervoor dat alle communicatie-uitingen, zowel online als offline, een samenhangend en professioneel uiterlijk hebben en dat er een zekere herkenbaarheid wordt gecreëerd.

Huisstijlhandboek definitie: Een huisstijlhandboek of merkboek bevat instructies over het gebruik van emotie, typografie, tone of voice, kleurenpaletten, logo’s en beeldmateriaal t.b.v. de persoonlijkheid van je merk.

Vormgeving voor merken

Het doel van een huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek bevat de richtlijnen en standaarden voor de visuele identiteit van een organisatie. Het doel van het huisstijlhandboek is om ervoor te zorgen dat de visuele identiteit consistent en herkenbaar is in alle communicatiemiddelen van de organisatie, zoals drukwerk, digitale media en promotiemateriaal.

Inhoud van een huisstijlhandboek

In een huisstijlhandboek dien je de volgende zaken op te nemen:

  • Een duidelijke merkdefinitie met daarin: de merkbelofte, de specifieke behoefte, het merkverhaal, de kernwaarden, de missie en de visie.
  • Het logo en de verschillende varianten ervan (bijvoorbeeld in kleur, zwart-wit, enkelvoudig en gecombineerd met andere grafische elementen)
  • De kleurpaletten van de organisatie, gebaseerd op een centraal gekozen emotie versterkende kleur, vertaald in de Pantone-kleuren en de HEX-waarden van de kleuren voor digitaal gebruik.
  • De typografie die wordt gebruikt voor koppen, subkoppen en lopende tekst, inclusief de lettertypen, lettergroottes en line-heights.
  • Richtlijnen voor het gebruik van beeldmateriaal om de merk gerelateerde emotie te versterken, zoals foto’s en illustraties, inclusief de kwaliteit, grootte en positie.
  • Richtlijnen voor het ontwerpen van documenten, presentaties, visitekaartjes, briefpapier en andere communicatiemiddelen van de organisatie.
  • De tone-of-voice en de schrijfstijl die gebruikt moeten worden in communicatiemiddelen om de merk gerelateerde emotie te versterken.
  • Voorbeelden van wat wel en niet te doen bij het ontwerpen van communicatiemiddelen.
  • Richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl in verschillende media, zoals drukwerk, digitale media en promotiemateriaal.

Waarom is een huisstijlhandboek belangrijk?

Een huisstijlhandboek is een belangrijk instrument om de visuele presentatie van een merk te stroomlijnen en een consistente uitstraling te waarborgen. Dit omdat je (toekomstige) klanten altijd vanuit emotie reageren en kort voor een aankoopbeslissing de uitkomst hiervan voor zichzelf visualiseren.

 

Aankoopbeslissingen worden zelden 100% rationeel gemaakt.

Een huisstijlhandboek dat de merkemotie centraal stelt, gaat je helpen bij het creëren van een emotionele ervaring voor je (beoogde) relaties. Je kan dit bereiken door het gebruik van kleuren en afbeeldingen die emoties oproepen en versterken die passen bij de gewenste merkemotie.

Een merk dat zich richt op avontuur kan bijvoorbeeld gebruik maken van levendige kleuren en afbeeldingen van wilde dieren, waardoor men zich meer betrokken voelt bij de ervaring.

Hang naar avontuur

Hang naar avontuur

Geïnteresseerd zijn in spannende en bijzondere ervaringen, soms gepaard gaand met onbekende gevaren en risico’s. De uitdaging aangaan om onbekend nieuw terrein te verkennen, opgewonden zijn over nieuwe leermomenten, nieuwe ervaringen, etc.

Grafische vormgeving en fotografie

Grafische vormgeving speelt een belangrijke rol bij het opstellen en implementeren van een huisstijlhandboek. De ontwerpen van de visuele elementen van de huisstijl, zoals het logo, kleuren, typografie, afbeeldingen en grafische elementen worden immers door hen gemaakt. Hetzelfde geldt voor fotografie. Authentiek eigen beeldmateriaal is ongelofelijk belangrijk als je de uniciteit van jouw merk gestalte wilt geven.

Mooie samenwerkingen

Wanneer je de portfoliopagina van Cornelissen.Marketing bekijkt zul je zien dat er door de jaren heen met verschillende grafische vormgevers en fotografen samenwerkingen tot stand zijn gekomen. Wanneer je al samenwerkt met een grafische vormgever of fotograaf komen ook graag met hen in contact. De waarde van het reeds gemaakte materiaal is immers hoger dan wat er ooit aan is uitgegeven omdat er door derden de waardebeleving van jouw onderneming is toegevoegd. Reden temeer om het vast te leggen in een huisstijlhandboek.

Samen een keer naar je huisstijl kijken?

Als je na het lezen van het bovenstaande er over denkt om het materiaal dat je al hebt nog eens goed te bekijken dan nodigen we je graag uit om dit samen met ons te doen. Wellicht is het maken van een husistijlhandboek voor jouw onderneming een mooi startpunt om de communicatie opnieuw in te steken.

Klik op de onderstaande button en geef aan wanneer het jou zou uitkomen. Je bent van harte welkom bij ons op kantoor in Business-center De 7e Hemel in Bussum.

 

Deze ondernemingen gingen je voor:

traphacoSapa | Vietnam
Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya | Nepal
Deskundigonderzoek.nl
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde
Notariskantoor Martine Boersen
Notariskantoor Goossens

Portfolio

Selecteer een categorie of merk

Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.