Rebranding ten behoeve van nieuwe markten

In Vietnam op pad voor PUM

PUM is een organisatie die gericht is op het maken van impact en bestaat uit deskundige, betrokken en ondernemende mensen. Ze stellen ambitieuze ondernemers in ontwikkelingslanden in staat om een structureel betere toekomst voor hun gemeenschap op te bouwen, zowel sociaal, ecologisch als economisch.

Rebranding TraphacoSapa

TraphacoSapa

TraphacoSapa is een fabrikant van gezondheidsproducten die zijn gemaakt van gewassen geteeld in Sa Pa, een berggebied in het noorden van Vietnam. Sa Pa staat traditioneel bekend om zijn vele trapsgewijs aangelegde rijstvelden en wordt bewoond door de Black Hmong en Red Dao.

De fabriek van TraphacoSapa is gevestigd in Lao Cai, dicht bij de gebieden in Sa Pa waar speciaal voor hen artisjokken, ampelopsis en cordyceps door de lokale bevolking worden geteeld. In de afgelopen twintig jaar hebben ze een sterke positie op de lokale markt opgebouwd en is het nu hun ambitie om de rest van de wereld kennis te laten maken met deze bijzondere producten.

Opdracht

“Zorg ervoor dat TraphacoSapa nieuwe markten kan betreden met rebranding van het merk en het productportfolio. Zorg op basis hiervan voor een pakkende ‘brand story’ en werk de consequenties voor de productpresentatie uit”

Het betreden van nieuwe markten

Voor een producerend bedrijf dat al langere tijd één markt actief bewerkt is het betreden van nieuwe markten een echte uitdaging. De bewust of onbewust baseert de groeistrategie zich zo’n situatie op productontwikkeling: het bedrijf kent de markt en de markt kent het bedrijf. Hierdoor zal iedere nieuwe productlijn met dezelfde energie in de markt worden gezet en vaak als nieuw (sub)merk.

Ansoff

Hierdoor is er vaak veel communicatie nodig om alle ‘merken’ ook in de nieuwe markten bekend te maken. Het verhaal is voor de nieuwe markt complex en de impact zal gering zijn. Budget en impact technisch is een omslag van een productgerichte marketingaanpak naar een servicegerichte benadering dan een verstandig tussen stap.

Eenduidige communicatie heeft meer impact en is budgetvriendelijk

Het betreden van nieuwe markten wordt eenvoudiger wanneer je alle producten onder één sterk merk plaatst. Idealiter is dit de naam van het bedrijf, waarbij de kracht ligt in de kernvaardigheid die ten grondslag ligt aan alle producten. Deze kernvaardigheid moet zo eenvoudig mogelijk worden gecommuniceerd. De centrale boodschap moet duidelijk maken dat de nieuwe markt met weinig moeite veel waarde uit het aanbod kan halen.

Gourville Nederlands

Het verschil maken op basis van ervaren nut

Wat is de grootste gemene deler als je alle kenmerken van de producten, de ontwikkeling van relaties en de dienstverlening samenvoegt in één grote vergelijking? Met het team van TraphacoSapa is dit zeer grondig aangepakt. Eerst zijn alle kenmerken in kaart gebracht. Daarna is per kenmerk benoemd welk voordeel het biedt. Vervolgens hebben we per combinatie aangegeven wat het nut hiervan voor de klant is.

Prahalad

Good health to the world

Het zoeken naar de juiste emotie

Met het nut samengevat in een slogan, heeft het team met behulp van een kaartenset merkgerelateerde emoties onderzocht om te bepalen welke emotie het belangrijkste nut oproept. Na deze stap is het eenvoudiger om de juiste toon of voice en beeldmateriaal voor krachtige communicatie te vinden. Extra spannend: de keuze is gemaakt op basis van de afbeeldingen op de kaarten, omdat de Nederlandse teksten niet gelezen konden worden.

Aanvullingen huisstijlhandboek

TraphacoSapa is uitstekend georganiseerd en gebruikt een huisstijlhandboek om te zorgen dat de visuele identiteit in alle communicatiemiddelen consistent en herkenbaar is. Gebaseerd op het nieuwe merkconcept en een inventarisatie van de beschikbare grafische vormgeving, zijn er aanpassingen en aanvullingen gedaan.

Concurrentieonderzoek voor verpakkingsconcept

Direct na de re-branding en de aanpassingen en aanvullingen van het huisstijlhandboek is er een concurrentieonderzoek uitgevoerd om een richting te zoeken voor een nieuw verpakkingsconcept voor TraphacoSapa.

Eerste voorzet voor brandstory en verpakkingsconcept

Na twee weken van rebranding komt alles samen in een voorstel voor de nieuwe merkverhaal en het verpakkingsconcept. Het merkverhaal is gebaseerd op de uitgeschreven merkdefinitie en verwoordt de merkbelofte en de unieke kerncompetentie die ervoor zorgt dat de belofte kan worden waargemaakt. Het verhaal sluit af met een duidelijke oproep tot actie.

Het verpakkingsconcept is erop gericht het merk altijd herkenbaar te maken door gebruik van dezelfde structuur en grafische elementen. Het onderscheid tussen productgroepen wordt gemaakt door kleurgebruik, waarbij de hoofdkleur verwijst naar de kleur van de grondstof.

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

Voorzet verpakkingsconcept
Actiso front
Voorzet verpakkingsconcept
Cordyceps Front
Voorzet verpakkingsconcept
Ampelopsis Front
Voorzet verpakkingsconcept
Actiso back
Voorzet verpakkingsconcept
Cordyceps Back
Voorzet verpakkingsconcept
Ampelopsis Back

Erg dankbaar voor een inspirerende samenwerking

In dit project hebben we met veel plezier gewerkt aan de rebranding van TraphacoSapa om nieuwe markten te betreden. Dankzij de grondige aanpak en nauwe samenwerking met het team, hebben we een sterk merkverhaal en verpakkingsconcept kunnen ontwikkelen. We zijn trots op het resultaat!

Dankbaarheid gaat uit naar PUM, het team van TraphacoSapa en de heer Tiến Sỹ Đỗ voor de prachtige kans om aan dit inspirerende project te werken en hun vertrouwen in onze expertise. Het was een voorrecht om korte tijd deel uit te maken van zo’n mooie organisatie.

Merkidentiteit

Merkbelofte:

Good health to the world

Emotie(s) bij dit merk:

Zich gezond voelen

Zich gezond voelen

Zelfvertrouwen voelen over je fysieke wezen, je sterkte/kracht en je vermogen om ongemakken en ziekte uit de weg te kunnen gaan.

Integer zijn

Integer zijn

Een man een man, een woord een woord. Doen wat je zegt te doen. Weten dat je gedrag strookt met eigen principes. Instaat zijn om je beloning uit te kunnen stellen of niet te krijgen ten gunste van je principes. Je bereid tonen om verantwoordelijk te kunnen worden gehouden voor je acties.
Onbaatzuchtig zijn

Onbaatzuchtig zijn

Zichzelf willen opofferen ten voordele van de maatschappij. Belangeloos opkomen voor het belang van anderen die niet voor zichzelf op kunnen komen.

Gekozen kleurrichting(en):

Ampelopsis groen

Positief: helend, klimmend, reinigend, vernieuwing, weelderig.

PMS 356C #007A33

Artisjok blauw paars

Positief: onbaatzuchtig, meditatief, spiritueel, integer, gezond, mysterieus, betoverend.

PMS 266C #753BBD

# Het benoemen van het belangrijkste nut, het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van de beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden. Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan. Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Ander werk

Selecteer een categorie of merk