Marketingstrategie voor een WooCommerce webshop

Sinds de coronaperiode is het aantal groendaken dat door particulieren zelf wordt aangelegd in Nederland flink toegenomen. Waar voor corona slechts één op de tien groendaken in eigen beheer werd aangelegd, is dit in 2024 gestegen naar maar liefst een derde. In 2024 is slechts 1% van alle platte daken in Nederland voorzien van groen en valt er nog veel te vergroenen.

Sedumdakgemak

De opdracht:

“Zorg voor een onderscheidende marketingstrategie voor een webshop gericht op consumenten die hun sedumdak zelf willen aanleggen”

Marktanalyse

Wie sedum op zijn dak wil hebben en dit zelf wil aanleggen kan al bij veel aanbieders terecht. Enkele initiatieven ten spijt is er eind 2024 nog geen enkele aanbieder die zich 100% top de doe-het-zelver richt. Een marketingstrategie met een sterke focus op doe-het-zelf sedumdaken maakt het mogelijk om een duidelijke en consistente merkidentiteit te creëren. Dit onderscheidt de webshop van andere aanbieders die een breder aanbod hebben.

Positionering en kernboodschap

De positionering is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie: Sedumdakgemak presenteert zichzelf als dé oplossing voor iedereen die zijn dak wil vergroenen, ongeacht kluservaring. Kernwaarden zoals eenvoud, duurzaamheid en toegankelijkheid worden consistent benadrukt.

Kernboodschap: “Het aanleggen van een sedumdak is makkelijk, duurzaam en haalbaar voor iedereen.”

Strategie

De marketingstrategie richt zich op het wegnemen van twijfels bij de aanschaf en het benadrukken hoe eenvoudig de aanleg met de juiste voorbereiding daadwerkelijk is. Dit is vertaald in:

  • Doelgroepgerichtheid: Inspelen op de behoeften van verschillende soorten klanten (gemak, duurzaamheid, kosten);
  • Contentstrategie: Vragen en onderwerpen die aansluiten bij wat de doe-het-zelver wil weten;
  • Kanalen: Consistent gebruik van het grafische concept op de website, in blogs, op social media, en zelfs gedrukt materiaal zoals aanleginstructies;
  • Drempelverwijdering: Subsidie informatie, staffelprijzen, online offertes en alles in eenvoudig te begrijpen teksten.

Eenvoud door visualisatie

Binnen de marketingstrategie van Sedumdakgemak is sterk ingezet op visualisatie om twijfel bij klanten weg te nemen en de eenvoud van het aanleggen van een sedumdak te benadrukken. Dit wordt onder andere gerealiseerd door duidelijke aanleginstructies met visuele ondersteuning, zoals stap-voor-stap handleidingen, onderhoudsinstructies en inspirerende beelden van afgewerkte sedumdaken.

Deze aanpak helpt klanten niet alleen het proces beter te begrijpen, maar wekt ook vertrouwen en enthousiasme. De focus op praktische visualisaties sluit perfect aan bij de kernstrategie: het benadrukken van gemak en toegankelijkheid voor doe-het-zelvers.

Aanleginstructie in stripboekvorm

Hieronder als voorbeeld de visuals die online en in print worden gebruikt in de aanleginstructies. Online worden worden ze weergeven in stappenplannen en zijn de gedrukte exemplaren te downloaden. Na het plaatsen van een opdracht worden deze ook per post toegestuurd voor het gemak bij het aanleggen.

Op deze pagina:
F
G

Webshop met Managed WordPress Hosting

Tenslotte is er gekozen voor Managed WordPress hosting. Hierdoor is sedumdakgemak.nl verzekerd van de hoogst mogelijke ‘uptime’, continue support en een supersnelle laadsnelheid van alle pagina’s.

Klik op de paginatitels om de pagina’s ‘live’ te bekijken.

Homepage
Homepage Sedumdakgemak
Sedumdakgemapagina ‘Subsidie’
Sedumdakgemapagina Subsidie
Sedumdakgemakpagina ‘Onderhoud’
Sedumdakgemakpagina Onderhoud
Sedumdakgemakpagina ‘Pakketten’
Sedumdakgemak Pakkettenpagina
Sedumdakgemakpagina ‘Aanleginstructies’
Sedumdakgemakpagina Aanleginstructies

Merkidentiteit

Emotie(s) bij dit merk:

Zich zelfstandig voelen

Zich zelfstandig voelen

Zich in staat voelen om voor zichzelf te kunnen zorgen, zonder anderen nodig te hebben om in zijn of haar behoeften te voorzien.

Gevoel productief te zijn

Gevoel productief te zijn

Je in staat voelen effectief te zijn in het consistent bijdragen in waardevol werk aan het eigen leven, dat van familie of aan de maatschappij.

Emotie versterkende kleurrichting(en):

Heldergroen

Positief: vers, gras, Iers, levendig, lente, vernieuwing, weelderig.

PMS 347C #14883E

Helder blauw

Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.

PMS 285C #0171BA

Limoengroen

Positief: vers, fris, citrus, jeugdig, zuur, scherp, verfrissend.

PMS 377C #99cc33

# Het benoemen van het belangrijkste nut, het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van de beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.

Wil je ook een website met een doordachte marketingstrategie?

Heb je ook op zich een goede website maar denk je dat er meer uit te halen valt? Neem dan contact met ons op en laat ons eens onderzoeken of er mogelijkheden zijn.

Samen kijken we naar de achterliggende strategie en zetten we de optimalisatie in gang. Laat je merk z’n werk doen!

Over Eric Cornelissen

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Portfolio

Merkontwikkeling, webdesign en online marketing

Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.

Marketingstrategie voor WooCommerce webshop

Marketingstrategie voor WooCommerce webshop

Website verhuizen naar Managed WordPress Hosting

Website verhuizen naar Managed WordPress Hosting

Rebranding ten behoeve van nieuwe markten

Rebranding ten behoeve van nieuwe markten

Social Media Strategie voor Fons & Wijn

Social Media Strategie voor Fons & Wijn

Marketing en Social Media voor Entrima

Marketing en Social Media voor Entrima

WordPress website maken met betere SEO

WordPress website maken met betere SEO

Zoekmachine optimalisatie WordPress website

Zoekmachine optimalisatie WordPress website

Social media planning voor marketing en communicatiebureaus

Social media planning voor marketing en communicatiebureaus

Website vernieuwen met behoud van traffic en ranking

Website vernieuwen met behoud van traffic en ranking

Website laten maken in WordPress

Website laten maken in WordPress

Nieuwe website voor Parc American Dredging Services

Nieuwe website voor Parc American Dredging Services

Grafisch ontwerp als startpunt van webdesign

Grafisch ontwerp als startpunt van webdesign

Website voor ANBI stichting ‘Podium deMess’

Website voor ANBI stichting ‘Podium deMess’

Inspirerende educatieve blog: schrijflesidee.nl

Inspirerende educatieve blog: schrijflesidee.nl

Woocommerce webshop met maatwerk plugin voor gebruiksgemak

Woocommerce webshop met maatwerk plugin voor gebruiksgemak

WordPress met Active Campaign integratie

WordPress met Active Campaign integratie

Meertalige Wordpress website

Meertalige Wordpress website

Huisstijlontwikkeling en webconcept

Huisstijlontwikkeling en webconcept

Webdesign en webfotografie

Webdesign en webfotografie

Webdesign met professionele fotografie

Webdesign met professionele fotografie

Pictogrammen in het webdesign voor navigatie in diensten

Pictogrammen in het webdesign voor navigatie in diensten

Merkidentiteit bepalen voor deskundigonderzoek.nl

Merkidentiteit bepalen voor deskundigonderzoek.nl

Vervanging website PP Hoveniers

Vervanging website PP Hoveniers

Transitietijger: merkontwikkeling en webdesign

Transitietijger: merkontwikkeling en webdesign

Merkontwikkeling en website Notariskantoor Boersen

Merkontwikkeling en website Notariskantoor Boersen

Merkconcept en webdesign voor Mirjam Schoots

Merkconcept en webdesign voor Mirjam Schoots

Merk concept & website Pensioenorde

Merk concept & website Pensioenorde

WordPress ondersteuning FlexOffiZ

WordPress ondersteuning FlexOffiZ

Website PYXIS

Website PYXIS

Notariskantoor Goossens

Notariskantoor Goossens

Merkidentiteit en website Park Gooijland

Merkidentiteit en website Park Gooijland

Introductie Felixx.Online

Introductie Felixx.Online

Cultuurcentrum deMess

Cultuurcentrum deMess

Meertalige website voor PFPC Global

Meertalige website voor PFPC Global

Dutch Marines Rowing Challenge

Dutch Marines Rowing Challenge

SOLARSTELL ‘Gemak op het dak’

SOLARSTELL ‘Gemak op het dak’

The Relativity Of Color

The Relativity Of Color

Elephant Dental | interaction ceramics

Elephant Dental | interaction ceramics