Merkidentiteit
Een sterk merk meer is dan alleen een mooi logo of een uitdagende slogan. Het gaat om de kernwaarden, de unieke identiteit en de emotionele band die je merk met je doelgroep ontwikkelt.
Door het nut van het merk centraal te stellen bij het ontwikkelen van merkuitingen, zorg je ervoor dat je doelgroep begrijpt wat het merk voor hen kan betekenen en waarom ze voor jouw product of dienst zouden moeten kiezen.
Merkidentiteit definitie: De algemene indruk die je merk achterlaat bij de consument op basis van de herkenbare merkattributen die de onderscheidende kernwaarden van een bedrijf vertegenwoordigen en communiceren naar de markt.
Visualiseer wat je merk te bieden heeft!
What’s in it for them?
Hoe kom je tot een merkidentiteit?
De merkidentiteit van een bedrijf komt voort alle elementen die het merk een gezicht geven in de markt. Hiermee bedoelen we niet alleen visuele uitingen maar ook de centrale boodschap van het bedrijf. De merkidentiteit heeft dus betrekking op de stijl, design, kleur, logo en naam van een organisatie maar ook op de tone of voice in de reclame-uitingen.
Merkontwikkeling stap voor stap
Afhankelijk van je uitgangspositie doorloopt Cornelissen.Marketing de volgende stappen bij merkontwikkeling:
- Merkpositionering door het benoemen van het belangrijkste nut dat het merk te bieden heeft;
- Het kiezen van de emotie die dit bij de gebruikers oproept;
- Het bepalen van een kleurenset die deze emotie versterkt;
- Het uitschrijven van het merkverhaal;
- Het aanpassen of ontwerpen van een website op basis van de bovenste vierstappen;
- Merkstrategie ontwikkelen;
- Merkactivatie op basis van het belangrijkste nut.
Het belangrijkste nut staat centraal
Bij merkontwikkeling draait alles om het benadrukken van het belangrijkste nut dat je merk te bieden heeft. Dit nut vormt de basis voor al je marketinginspanningen. Door het centraal stellen van dit nut, kan je merk zich onderscheiden en een loyale klantenbasis opbouwen. Het is als het richten van een scherp schot in plaats van lukraak met hagel te schieten.
Beproefde methode voor een merkconcept
Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen voor je van toepassing zijn. Voorbeelden van deze aanpak kun je overigens in de uitgebreide cases op onze portfolio-pagina bekijken.
Eenvoudig merkconcept
Op basis van deskresearch- Merkconcept op basis van een interview met de merkeigenaar. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Na het interview volgt een uitgewerkt merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Positionering
- - Merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 2 - 4 weken.
Merkconcept in een dag
Op basis van intensieve teamsessie- Merkconcept op basis van een sessie met jouw team. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie wordt m.b.t. 'brandladdering' het belangrijkste nut van het merk benoemd en de emotie die dit teweeg brengt.
- Dit wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd: Inclusief voorbereiding 3 tot 5 weken
Getoetst merkconcept
Op basis van interne teamsessie en externe toetsing- Merkconcept op basis van een sessie met het interne marketingteam en een externe online enquête. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie worden m.b.v. 'brandladdering' stellingen over nut van het merk geformuleerd.
- Deze stellingen worden via een online enquête aan externe stakeholders voorgelegd waarbij hen gevraagd wordt de stellingen naar mate van belangrijkheid te scoren.
- De uitkomsten wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Stakeholder enquête
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 4 - 7 weken.
Merkidentiteit op basis van een merkbelofte
De inzet van alle zichtbare elementen rondom jouw merk, dienen volgens ons maar één doel: het geloofwaardig uitdragen van de merkbelofte. Wanneer deze goed benoemd is, wordt het duidelijk op welke unieke wijze jouw merk invulling geeft aan een specifieke behoefte. Door de emotie te benoemen die dit teweeg brengt en welke kleuren deze emotie oproepen en versterken, leggen wij de basis voor de merkontwikkeling. Hieronder een paar voorbeelden uit de kaartensets die wij hiervoor gebruiken.
Laat emoties en kleuren het juiste gevoel oproepen
Neem bijvoorbeeld ‘Zich flexibel voelen’. Dit is één van de 38 kaartjes uit onze set om de juiste emotie te benoemen. Klik er maar eens op. Je krijgt dan een Pinterestbord te zien met beelden die deze emotie kunnen versterken. Tevens helpt dit bij het vinden van een goede metafoor voor de communicatie. Ook het treffen van de juiste ‘tone of voice’ is makkelijker als je weet elke emotie een rol speelt.
Zich uniek voelen
Je bent je er bewust van dat je een individu bent dat zich onderscheid van andere personen.
Zich flexibel voelen
Vermogen voelen om het eigen perspectief te veranderen en de eigen sterkten te kunnen plooien naar een grote variëteit aan situaties.
Zich vredig, ontspannen voelen
Zich kalm, vredig en ontspannen voelen. Rust hebben in je hoofd, je lijf en ziel.
De juiste kleurkeuze speelt hierin ook een belangrijke rol. Ook hiervoor hebben dit wij een kaartenset die het kiezen van de juiste kleur voor een merk mogelijk maakt.
Bladgroen
Positief: natuurlijk, vruchtbaar, gezond, balans, leven, groei, verzachtend, harmonie, rustgevend, herstel, geruststelling, milieubewust, nieuwe start.
PMS 349C #125727
Helderblauw
Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.
PMS 285C #0171BA
Taupe
Positief: klassiek, neutraal, praktisch, tijdloos, kwaliteit, basic, authentiek, organisch, veelzijdig, onopvallend, ingetogen, discreet, compromisloos, bescheiden.
PMS 7536C #A7A187
Denk je erover om je marketing of communicatie uit te besteden?
Speel je al een poosje met het idee om je marketing en communicatie (deels) uit te besteden maar heb je nog vragen of twijfels? Kom dan gerust een keer bij ons langs. De eerste afspraak geeft vaak al veel inzicht en geheel vrijblijvend. Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.
Deze ondernemingen gingen je voor:
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.