Communicatieplan op basis van herpositionering
In Zuid Afrika op pad voor PUM
PUM is een organisatie die gericht is op het maken van impact en bestaat uit deskundige, betrokken en ondernemende mensen. Ze stellen ambitieuze ondernemers in ontwikkelingslanden in staat om een structureel betere toekomst voor hun gemeenschap op te bouwen, zowel sociaal, ecologisch als economisch.
RISE Recovery Centre
Rise Recovery Centre is een gespecialiseerde instelling in Jeffreys Bay, Zuid-Afrika, die adolescenten ondersteunt bij het overwinnen van zowel gedragsverslavingen als verslavingen aan middelen. Het centrum biedt een holistisch revalidatieprogramma voor opgenomen patiënten, volledig afgestemd op de unieke behoeften van ieder individu.
De start-up zit in het derde jaar en worstelt met de marktintroductie. Ze vermoeden dat een taboe op hun oplossing en concurrentie van ziekenhuispsychologen, die liever hun eigen diensten promoten, hierbij een rol spelen. Mond-tot-mondreclame en recensies blijven daardoor beperkt.
Opdracht
“Ontwikkel een helder verhaal om het taboe rond het programma te doorbreken, breng de relevante stakeholders en hun belangen in kaart, en stel een communicatieplan op om hen effectief te betrekken bij de besluitvorming en doorverwijzing.”
Een essentiële verandering in communicatie
Op basis van een uitgebreide analyse van de online communicatie van RISE Recovery Centre is er een ingrijpende verandering doorgevoerd in het communicatieplan. Hieronder volgt een samenvatting van de kernpunten:
Analyse en positionering
Voorafgaand aan de bezoekfase werd een PowerPoint-presentatie opgesteld waarin RISE’s online communicatie nauwkeurig werd geanalyseerd. Door te kijken naar de specifieke behoeften van patiënten en de websites van concurrenten, werd duidelijk dat de bestaande website te veel de nadruk legde op verslaving en behandeling, wat resulteerde in een sombere uitstraling. Dit maakte de communicatie richting de primaire doelgroep (de patiënten) en de secundaire doelgroep (ouders en hun omgeving) onvoldoende effectief.
Fantastic service, a fresh approach to marketing with innovative and relevant ideas to suit our specific needs in a South African market. Eric your ability to understand our product, vision and specific market were unsurpassed. You could truly read our limitations and offered solutions which we feel confident to implement. Thank you for giving Rise Recovery a voice!
In Zuid Afrika op pad voor PUM
PUM is een organisatie die gericht is op het maken van impact en bestaat uit deskundige, betrokken en ondernemende mensen. Ze stellen ambitieuze ondernemers in ontwikkelingslanden in staat om een structureel betere toekomst voor hun gemeenschap op te bouwen, zowel sociaal, ecologisch als economisch.
Fantastic service, a fresh approach to marketing with innovative and relevant ideas to suit our specific needs in a South African market. Eric your ability to understand our product, vision and specific market were unsurpassed. You could truly read our limitations and offered solutions which we feel confident to implement. Thank you for giving Rise Recovery a voice!
I had a fantastic experience working with Cornelissen Marketing! They provided excellent assistance with our website and marketing strategy, helping us improve our brand and be able to showcase our vision. Their expertise, attention to detail, and innovative approach made a real difference in our business. Communication was smooth, and they always went the extra mile to ensure everything was optimized for success. Highly recommend their services to anyone looking for professional and results-driven marketing support! It has been a game-changer!
Keyword research en inzichten
Er werd een uitgebreid zoekwoorden-onderzoek uitgevoerd, waarbij 2000 zoekwoorden in kaart werden gebracht. Hieruit bleek dat de huidige website niet aansloot op hoe mensen in Zuid-Afrika zoeken naar oplossingen voor hun specifieke behoeften. Deze inzichten vormden de basis voor een herpositionering met de positieve merkbelofte: “RISE to your best self”.
Impressie van oude ‘Homepage’
Impressie van nieuwe ontwerp ‘Homepage’
Herontwerp van de website en SEO-strategie
De analyse leidde tot de ontwikkeling van een nieuw communicatieplan, dat voorziet in een complete herziening van de website. Het nieuwe plan integreert een zoekmachineoptimalisatiestrategie, waarbij de structuur van de website is aangepast met een duidelijke primaire navigatie en ondersteunende footerpagina’s. Deze pagina’s worden opgebouwd volgens het format: Situatie – Pijn – Oplossing – Referentie – Call-to-action, wat zowel de vindbaarheid en relevantie in zoekmachines aanzienlijk moet verbeteren als ook de conversiegraad.
Stakeholder safari en offline kansen
Naast online optimalisatie werd er ook onderzoek gedaan bij stakeholders zoals scholen en psychiaters. Hieruit bleek dat:
- Scholen kampen met overbelasting en beperkte middelen, maar wel kansen bieden voor workshops en informatiebijeenkomsten.
- Psychiatrische professionals openstaan voor samenwerking via wederzijdse verwijzingen en het delen van relevante informatie via platforms zoals LinkedIn.
Offline interacties even belangrijk, zo niet belangrijker!
Deze bevindingen dragen bij aan een alomvattend communicatieplan dat niet alleen de online zichtbaarheid verbetert, maar ook de offline interacties versterkt, zodat RISE beter aansluit bij zowel patiënten als hun omgeving. Hieronder enkele hands-on voorbeelden.
I had a fantastic experience working with Cornelissen Marketing! They provided excellent assistance with our website and marketing strategy, helping us improve our brand and be able to showcase our vision. Their expertise, attention to detail, and innovative approach made a real difference in our business. Communication was smooth, and they always went the extra mile to ensure everything was optimized for success. Highly recommend their services to anyone looking for professional and results-driven marketing support! It has been a game-changer!
Conclusie
Het vernieuwde communicatieplan van RISE Recovery Centre markeert een fundamentele verschuiving van een sombere, verslavingsgerichte aanpak naar een positieve en oplossingsgerichte benadering. Door gebruik te maken van uitgebreide keyword research, een her-ontworpen website, en strategische stakeholder-samenwerkingen, zet RISE een stap richting een effectievere online en offline communicatie die de boodschap “RISE to your best self” krachtig uitstraalt.
Dit nieuwe communicatieplan is cruciaal voor het verbeteren van de online vindbaarheid en het aantrekken van de juiste doelgroep, waarmee RISE Recovery Centre zich optimaal positioneert in de markt.
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.

drs. ing. Eric Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden. Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan. Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.