drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds eind jaren tachtig ben ik werkzaam op het snijvlak van marketing, bedrijfsvoering en techniek. Dit is begonnen op het moment dat ik een interne opleiding en een baan bij Fokker op Schiphol verruilde voor een functie bij DELTEC, een softwarebedrijf uit Naarden. Hier heb ik niet alleen veel over het ontwikkelen van producten en software geleerd, maar vooral leren focussen op beleving van een dienst vanuit het perspectief van de klant (d.m.v. persona’s).
Hierna volgden twee dentale bedrijven: CORDENT en DENTSPLY met een uitstapje ertussen als zelfstandig ondernemer in de horeca. Het betrof het opzetten van een franchise concept voor Heineken in Nederland. Wisselen tussen branches heeft mij een zeer breed referentiekader en diepgaand inzicht in veel bedrijfsprocessen gegeven.er te werk kan gaan dan menig andere marketeer. Vooral bij technische bedrijven in een business-to-business omgeving blijkt dit steeds weer doorslaggevend te zijn.
Waardecreatie als rode draad
Het creatief omgaan met de aanwezige middelen en hieruit het onderscheidende vermogen van een firma, product of dienst boven halen is mijn passie. Bij bedrijven in verschillende branches heb ik de vrijheid gehad om dit talent continu door te ontwikkelen. Hierdoor is het creëren van waarde mijn tweede natuur geworden.
Ervaring gekoppeld aan de nieuwste kennis
Met een studie technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam (2004-2007) en een studie marketing aan de Vrije Universiteit (2011-2013) hebben recent een nieuw en stevig fundament aan mijn ervaring toegevoegd.
Online marketing
Vooral door de laatste studie in combinatie met het wetenschappelijk onderzoek waarmee deze afgerond werd heb ik een onschatbare hoeveelheid inzicht gekregen in (online) marketing. De studie aan de VU heb ik gedaan tijdens een tweejarige sabbatical waardoor ik ruim de tijd had om te bedenken welk vervolg deze zou krijgen. De tijd werd daarbij verteld over de studie en een Online Start-up met de naam Wazokuu!.
Wazokuu Online Marketingmanagement
Komend vanuit een functie waarin ik continu bezig was de online communicatie te regelen maar ook vooral te onderzoeken hoe het merk zich kon onderscheiden was Wazokuu op zijn minst een goede poging om dit proces online te regelen. Online kon een ondernemer of een marketingbureau via een vraag en antwoordspel zelf methodisch de uniciteit van het merk bepalen en vervolgens alle afstemming m.b.t. de communicatie op één plek te regelen. Na twee jaar is het platform offline gegaan maar pas ik de methodiek nog steeds toe.
Online Content Machine
Na mijn studie heb ik met mijn scriptie “Kan het kwartje sneller vallen” over de invloed van social media op de verspreiding van nieuwe ideeën verschillende Nederlandse software-ontwikkelaars bezocht. Tessa en Peter van iMonitoring uit Lelystad zagen mogelijkheden en sindsdien hebben we een prettige samenwerking die onder andere is geresulteerd in de Online Content Machine. Toch weer een platform maar dit keer veel meer ‘hands-on’ en ontwikkeld vanuit de praktijk. Een groeiend aantal ondernemers maakt er gebruik van en lost het probleem op wat alle ondernemers kennen. Het zorgt er namelijk voor dat er wel continuïteit en consistentie is in de communicatie over het bedrijf. Iets wat in de praktijk vaak door gebrek aan tijd of nieuwe ideeën niet of nauwelijks gebeurt.
Cornelissen.Marketing
Het inzicht en de ervaring van een door de wol geverfde marketeer en technisch bedrijfskundige met de nieuwste kennis van iemand die de universiteit net heeft verlaten. Een tamelijk unieke combinatie van competenties die er voor zorgen dat ik beter, sneller en doortastender te werk kan gaan dan menig andere marketeer. Vooral bij technische bedrijven in een business-to-business omgeving blijkt dit steeds weer doorslaggevend te zijn. Onder Cornelissen.Marketing biedt ik mijn dienstverlening aan in samenwerking met een groep van professionals waarmee ik intensief samenwerk.
En als er dan nog tijd is…
Een hoofd dat veel gebruikt wordt moet ook af en toe leeg. Mijn ontspanning vind ik als het even kan met een rondje hardlopen in het Spanderswoud, wandelen in de bergen of op het rugbyveld.
Recente blogs
Lees over mijn kijk op het versterken van groeikansen op basis van het belangrijkste nut van het merk
What’s in it for me?
In de blog What’s in it for me? wordt stap voor stap beschreven hoe je van je merk een doorslaand succes maakt.
Online monitoring: nooit meer een tekort aan ideeën
Letten op je reputatie, je concurrenten en interessante bronnen met online monitoring: nooit meer een tekort aan ideeën en content.
Online zichtbaarheid vergroten? Betrek je medewerkers!
In deze tijd waarin bijna alles digitaal gebeurt, is ‘online zichtbaarheid vergroten’ essentieel voor het succes van je bedrijf.
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.