Groeistrategie op basis van CLV

Als je online zoekt naar ‘groeistrategie’ betekent dit je op zoek bent naar een gestructureerde aanpak om je onderneming te laten groeien. Misschien wel ‘wake-up-call’ van je accountant of een ander signaal hoe dan ook het roer moet structureel om.

Waarom zou je kiezen voor een groeistrategie?

Een groeistrategie is meer dan alleen maar hopen op het beste. Het is een zorgvuldig uitgestippelde routekaart die jouw bedrijf leidt naar gestage vooruitgang en succes.

Groeistrategie op basis van Customer Lifetime Value

Of je nu een startup bent die net begint of een gevestigde onderneming die nieuwe markten wil veroveren, een goed doordachte groeistrategie is de sleutel tot het realiseren van je ambities.

Wat is en goede groeistrategie?

Een groeistrategie is pas goed als hij bij jouw situatie past. Wanneer het je te doen is om strategie voor een duurzame waarde propositie dan zijn er beproefde strategiemodellen voor handen.

Wanneer je een oplossing op kortere termijn zoekt dan is een groeistrategie op basis van ‘customer lifetime value (CLV)’ de meest praktische oplossing. Een model dat zich ook uitstekend laat toepassen bij het operationaliseren van de strategiemodellen voor de langere termijn.

Hoe CLV je groei structureert

Het CLV-model is een krachtige tool die wij inzetten om een groeistrategie vorm te geven. Het stelt jou en ons in staat om de waarde van elke klant over de gehele levensduur van de relatie te begrijpen en te optimaliseren.

Door te focussen op het maximaliseren van de waarde die elke klant aan jouw bedrijf bijdraagt, kunnen campagnes worden ontwikkeld die niet alleen de omzet op korte termijn verhogen, maar ook de loyaliteit van klanten versterken en de winstgevendheid op lange termijn verbeteren.

Wat heb je nodig om te starten?

De kracht van het CLV-model zit in de eenvoud. Wat je in kaart moet brengen is feitelijk heel eenvoudig. Je start met het maken van een klantenlijst met daarin de laatste jaaromzet van iedere klant en het moment dat deze klant is geworden. Op basis hiervan kun je drie gegevens bepalen:

  • Gemiddelde klantwaarde per jaar (X);
  • Gemiddelde tijdsduur dat een klantrelatie duurt(Y);
  • Aantal klanten;
  • De CLV (=X*Y).
Customer Life Time Value

“The money is in the list”

Een oude koopmanswet zegt dat het vijf keer meer kost om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande te behouden. Als je de CLV centraal stelt dan zit de groei voor de korte termijn in twee vragen:
1. Wat kan ik doen om de bestaande klanten die niet op of over het gemiddelde komen meer omzet te laten genereren?
2. Wat kan ik doen om de gemiddelde tijdsduur dat de relatie duurt te verlengen?

Acquisitie op basis van CLV

Kies je toch voor acquisitie ten behoeve van groei dan gaat CLV helpen bij het budgetteren van je campagnes. Op basis van CLV heb je namelijk een goede indicatie wat een nieuwe klant oplevert. Met andere woorden je kunt makkelijker bepalen wat het mag kosten om een klant binnen te halen. Je kunt je ‘cost per lead (CPL)’ in relatie brengen met de CLV. En ter indicatie nog maar een oude koopmanswet: “het mag een gulden kosten om er tien binnen te halen.”

Klaar om te groeien?

Of je nu gaat voor een groeistrategie voor de lange termijn of gebaat bent bij de bovenstaande praktische aanpak, neem gerust contact met ons op als je er hulp bij kunt gebruiken. Wij helpen je graag om jouw groeipotentieel te ontgrendelen en een succesvolle toekomst voor jouw bedrijf te verzekeren. Gewoon een afspraak maken, jouw succes wacht op je!

Reviews

Waarom CLV cruciaal is voor je groeistrategie?

1. Verbeterde allocatie van marketingmiddelen: Door te weten hoeveel elke klant waard is, kun je slimmer investeren in je marketingcampagnes. Dit zorgt ervoor dat je meer middelen kunt toewijzen aan kanalen en strategieën die de hoogste CLV opleveren.

2. Verhoogde klantloyaliteit: CLV helpt bij het identificeren van de meest waardevolle klanten, zodat je gepersonaliseerde marketingstrategieën kunt ontwikkelen om deze relaties te versterken en de klantretentie te verbeteren.

3. Strategische prijsbepaling: Begrijpen van CLV stelt je in staat om je prijsstrategieën beter af te stemmen op de lange-termijn waarde van klantrelaties, in plaats van zich enkel te richten op kortetermijnwinsten.

4. Data-gedreven besluitvorming: Met CLV als leidraad, wordt je besluitvorming versterkt door data die directe implicaties hebben voor de winstgevendheid en groei op lange termijn.

Waar kan je de CLV nog meer voor inzetten?

Op basis van de CLV kun je nog meer doen dan alleen groei creëren. Hieronder nog een paar nuttige toepassingen:

1. Segmentatie van klanten: Gebruik CLV om je klantenbestand te segmenteren op basis van hun waarde voor je bedrijf. Dit stelt je in staat om je marketing- en klantbehoudsstrategieën af te stemmen op de unieke behoeften van verschillende klantsegmenten.

2. Klantbehoudstrategieën ontwikkelen: Identificeer klanten met een hoog CLV-potentieel en richt je inspanningen op het behouden van deze waardevolle klanten. Dit kan onder meer het bieden van gepersonaliseerde ervaringen, loyaliteitsprogramma’s en exclusieve aanbiedingen omvatten.

3. Cross-selling en upselling: Gebruik CLV om te identificeren welke producten of diensten het meest waarschijnlijk interessant zijn voor specifieke klantsegmenten. Dit stelt je in staat om gerichte cross-selling en upselling campagnes op te zetten om de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

4. Klantenservice verbeteren: Gebruik CLV om de klantervaring te verbeteren door te investeren in betere klantenservice voor klanten met een hoog CLV. Dit kan onder meer het bieden van snellere responstijden, proactieve ondersteuning en op maat gemaakte oplossingen omvatten.

Door CLV te gebruiken als leidraad voor je bedrijfsstrategieën, kun je de waarde van elke klant maximaliseren en tegelijkertijd de algehele prestaties en groei van je bedrijf verbeteren.

Deze ondernemingen gingen je voor:

RISE Recovery Centre | Zuid Afrika
Sedumdakgemak
traphacoSapa | Vietnam
Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya | Nepal
Deskundigonderzoek.nl
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde

Portfolio

Selecteer een categorie of merk

Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.

Communicatieplan op basis van herpositionering

Communicatieplan op basis van herpositionering

Marketingstrategie voor WooCommerce webshop

Marketingstrategie voor WooCommerce webshop

Website verhuizen naar Managed WordPress Hosting

Website verhuizen naar Managed WordPress Hosting

Rebranding ten behoeve van nieuwe markten

Rebranding ten behoeve van nieuwe markten

Social Media Strategie voor Fons & Wijn

Social Media Strategie voor Fons & Wijn

Marketing en Social Media voor Entrima

Marketing en Social Media voor Entrima

WordPress website maken met betere SEO

WordPress website maken met betere SEO

Zoekmachine optimalisatie WordPress website

Zoekmachine optimalisatie WordPress website

Social media planning voor marketing en communicatiebureaus

Social media planning voor marketing en communicatiebureaus

Website vernieuwen met behoud van traffic en ranking

Website vernieuwen met behoud van traffic en ranking

Website laten maken in WordPress

Website laten maken in WordPress

Nieuwe website voor Parc American Dredging Services

Nieuwe website voor Parc American Dredging Services

Grafisch ontwerp als startpunt van webdesign

Grafisch ontwerp als startpunt van webdesign

Website voor ANBI stichting ‘Podium deMess’

Website voor ANBI stichting ‘Podium deMess’

Inspirerende educatieve blog: schrijflesidee.nl

Inspirerende educatieve blog: schrijflesidee.nl

Woocommerce webshop met maatwerk plugin voor gebruiksgemak

Woocommerce webshop met maatwerk plugin voor gebruiksgemak

WordPress met Active Campaign integratie

WordPress met Active Campaign integratie

Meertalige Wordpress website

Meertalige Wordpress website

Huisstijlontwikkeling en webconcept

Huisstijlontwikkeling en webconcept

Webdesign en webfotografie

Webdesign en webfotografie

Webdesign met professionele fotografie

Webdesign met professionele fotografie

Pictogrammen in het webdesign voor navigatie in diensten

Pictogrammen in het webdesign voor navigatie in diensten

Merkidentiteit bepalen voor deskundigonderzoek.nl

Merkidentiteit bepalen voor deskundigonderzoek.nl

Vervanging website PP Hoveniers

Vervanging website PP Hoveniers

Transitietijger: merkontwikkeling en webdesign

Transitietijger: merkontwikkeling en webdesign

Merkontwikkeling en website Notariskantoor Boersen

Merkontwikkeling en website Notariskantoor Boersen

Merkconcept en webdesign voor Mirjam Schoots

Merkconcept en webdesign voor Mirjam Schoots

Merk concept & website Pensioenorde

Merk concept & website Pensioenorde

WordPress ondersteuning FlexOffiZ

WordPress ondersteuning FlexOffiZ

Website PYXIS

Website PYXIS

Notariskantoor Goossens

Notariskantoor Goossens

Merkidentiteit en website Park Gooijland

Merkidentiteit en website Park Gooijland

Introductie Felixx.Online

Introductie Felixx.Online

Cultuurcentrum deMess

Cultuurcentrum deMess

Meertalige website voor PFPC Global

Meertalige website voor PFPC Global

Dutch Marines Rowing Challenge

Dutch Marines Rowing Challenge

SOLARSTELL ‘Gemak op het dak’

SOLARSTELL ‘Gemak op het dak’

The Relativity Of Color

The Relativity Of Color

Elephant Dental | interaction ceramics

Elephant Dental | interaction ceramics

Groeistrategie definitie: Investeringsstrategie gericht op verhoging van omzet en/of afzet en/of marktaandeel.