Vormgeving voor merken
Mensen nemen beslissingen door de uitkomst ervan te visualiseren. Als laatste stap in het aankoopproces probeert iemand zich het kopen en gebruik ervan voor te stellen om de persoonlijke waarde van deze beslissing te bepalen. De te verwachten emotie geeft hierbij de doorslag. Vormgeving voor merken maakt hierbij het verschil.
Als mensen zich niet het gebruik van jouw dienst of product kunnen voorstellen kun ze ook geen waarde aan je dienst of product verbinden. Je vormgeving moet mensen helpen om zich het juiste beeld te vormen over wat jouw merk aan hun leven toevoegt.
Vormgeving definitie: Het totaal van eisen en wensen ten aanzien van de uitvoering van alle visuele communicatie.
Het perfecte plaatje
Om je klanten te helpen in de juiste beeldvorming is het dus extreem belangrijk om hierover goed na te denken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- wat is het belangrijkste nut van jouw dienstverlening?
- welke emotie wordt hierbij ervaren?
- welke kleuren versterken deze emotie?
- is de vormgeving voor je merk bepaald en vastgelegd?
Welk nut moet er vanaf spatten?
De investering in vormgeving voor merken rendeert het beste wanneer er een eenduidige centrale boodschap kan worden gecommuniceerd rond het belangrijkste nut voor de klant. Communiceer het merk vanuit het belangrijkste nut is de eerste vraag die bij Cornelissen.Marketing ter sprake wordt gebracht als het om vormgeving gaat.
De juiste emotie is de sleutel
De belangrijkste laatste stap bij vormgeving voor merken is het benomen van de emotie die het belangrijkste nut van je merk op zal roepen. Cornelissen.Marketing gebruikt hiervoor een wetenschappelijk onderzochte set van 38 merk gerelateerde emoties.
Hoe geef je jouw merk kleur?
Iets kiezen wat jezelf mooi vindt is hierbij de grootste valkuil. De keuze van de juiste kleur versterkt namelijk de emotie bij visuele uitingen. Cornelissen.Marketing werkt hiervoor al jaren met een lijkt van 51 emotie versterkende kleuren.
Vormgeving voor merken in het algemeen
Je kunt op hoofdlijnen in principe drie richtingen inslaan en qua opbouw voor je grafische uitingen kiezen voor:
- Symmetrisch/geometrisch opmaak (roept organisatie en stabiliteit op);
- Organische opmaak (roept comfort, interesse en spontaniteit op);
- Abstracte opmaak (weergeven een letterlijke interpretaties van je idee of gaat in die richting).
Voordat je hier een keuze maakt heeft het zin om eerst te kijken welke emotie er speelt bij het beleven van het belangrijkste nut van je merk. Wat gebeurt er met degene die dit ondergaat. De gekozen vorm heeft kan dit enorm versterken.
Je stijl op hoofdlijnen
Heb je een keuze gemaakt voor een richting van je opmaak dan kun je daar binnen werken met overwegend ronde of vierkante vormen.
- Ronde vormen:
Cirkels (roepen gemeenschap, vriendschap, liefde, eenheid of bescherming op);
Bogen (roepen vrouwelijkheid, beweging, blijdschap, ritme of plezier);
Spiralen (roepen creativiteit, groei of evolutie op). - Rechte vormen en hoeken:
Rechthoeken (roepen vertrouwen, orde, vrede, eenheid of stevigheid op);
Driehoeken (roepen macht, wetenschap, religie, recht, kracht, doelen of energie op)
Verticale lijnen (roepen kracht, agressie, moed of macht op);
Horizontale lijnen (roepen gemeenschap, rust of kalmte op).
Vormgeving logo en huisstijl
Je wilt dat je merk makkelijk toepasbaar is in alle beschikbare kanalen. Het liefst authentiek en vooral herkenbaar! Kijk nog eens naar je eigen logo en vraag je dit eens af, kan ik het overal even makkelijk en herkenbaar inzetten?
Wanneer wij een merk opfrissen en ‘digitaal proof‘ maken dan streven wij de volgende richtlijn na:
- Minimaliseer de uitvoering en maximaliseer het contrast
- Zorg dat je logo herkenbaar blijft in responsieve omgevingen
- Kun je de tekst op tien meter afstand ook nog lezen?
- Gebruik een landscape logo met een typerend beeldmerk
- Zorg dat je kleurgebruik de emotie versterkt die je wilt oproepen
Recente voorbeelden
Hieronder enkele voorbeelden van merken waarvoor Cornelissen.Marketing samen met Lex Maat Vormgeving of Marieke Tempelaars de huisstijl ontwikkeld of ‘digital proof’ gemaakt zijn.
Waarom is vormgeving belangrijk voor merk?
Vormgeving is de belangrijkste factor voor de merkidentiteit omdat het:
- Een emotionele connectie maakt met je doelgroep: Een goede vormgeving kan een emotionele reactie oproepen en helpen om een band te creëren met je doelgroep.
- Onderscheidt van concurrenten: Een sterk en uniek ontwerp maakt je merk onderscheidend ten opzichte van andere merken en maakt een blijvende indruk.
- Versterkt je merkimago: Een consistente en coherende vormgeving ondersteunt je merkimago en zorgt ervoor dat je merk herkenbaar is voor de doelgroep.
- Communiceert merkwaarden: Vormgeving kan je merkwaarden en boodschap visueel uitdragen en beïnvloedt hoe je merk wordt waargenomen door je doelgroep.
In het kort, een goede vormgeving is cruciaal voor een sterk en aantrekkelijk merkbeeld en een emotionele connectie met je doelgroep.
Een keer afspreken?
Heb je na het lezen en zien van het bovenstaande het idee dat er voor jouw merk nog iets te winnen valt maak dan gerust een keer een afspraak op het kantoor van Cornelissen.Marketing in de 7e Hemel in Bussum. Het eerste gesprek is altijd kosteloos en vrijblijvend.
Deze ondernemingen gingen je voor:
drs. ing. Eric Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.