Strategiemodellen
Voor duurzame groei is een gedegen strategie nodig
Bij het opstellen van een strategie is het allerbelangrijkste dat je het simpel houdt. Niemand gunt zich nog de tijd om hele lappen tekst te lezen. Wel moet je een keer heel goed over nadenken hoe je met jouw merk duurzame groei kunt bereiken. Strategiemodellen helpen hierbij.
Strategiemodellen definitie: Strategische modellen zijn hulpmiddelen voor bedrijven voor het bepalen van de strategie voor de lange termijn.
De vijf meest gebruikte strategiemodellen voor een groeistrategie
Er zijn verschillende strategiemodellen die je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van een groeistrategie, afhankelijk van de specifieke situatie van je merk. De vijf meest gebruikte modellen zijn:
- Groeimatrix Ansoff: Dit model helpt bedrijven om groeistrategieën te ontwikkelen door de combinatie van marktontwikkeling, productontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie te evalueren.
- Concurrentiestrategie Porter: Dit model helpt bedrijven om hun concurrentiepositie te analyseren en strategieën te ontwikkelen om concurrentievoordeel te verkrijgen.
- Kernvaardigheden Hamel en Prahalad: Dit model helpt bedrijven om hun kerncompetenties te identificeren en te gebruiken om groei te realiseren door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
- Waardeproposities Treacey en Wiersma: Dit model helpt bedrijven om hun waardepropositie te identificeren en te communiceren naar de doelgroep, waardoor een merk zich kan onderscheiden van de concurrentie en groei kan realiseren.
- Radicale innovatie Blue Ocean: Dit model helpt bedrijven om een nieuw marktsegment te creëren door het aanbieden van unieke producten of diensten die nog niet bestaan in de markt, waardoor groei kan worden gerealiseerd door het veroveren van een nieuwe markt.
De meest geschikte strategieën als het belangrijkste nut centraal staat
Je kunt niet eenduidig zeggen dat het ene strategiemodel beter werkt dan het andere wanneer je het belangrijkste nut centraal hebt gesteld bij de ontwikkeling van je merk. De modelkeuze hangt af van de specifieke situatie en doelen van je merk. Wanneer je nog bezig bent met het zoeken naar het belangrijkste nut van je merk dan is er wel een rangschikking van de mate van waarin het ene model je beter gaat helpen dan het andere:
- De waardeproposities van Treacey en Wiersma zijn gericht op het identificeren van de unieke waarde die je merk biedt aan je klanten en het communiceren van die waarde aan de doelgroep, waardoor klantloyaliteit wordt versterkt.
- De kernvaardigheden van Hamel en Prahalad helpt je merk om de unieke vaardigheden en vermogens te identificeren en te gebruiken om concurrentievoordeel te behalen.
- De concurrentiestrategie van Porter helpt je merk bij het analyseren van de concurrentie in je markt en het identificeren van de unieke positie.
- De groeimatrix Ansoff helpt je merk bij het bepalen van groeistrategieën door de combinatie van bestaande en nieuwe producten en markten te overwegen, maar dit model is minder specifiek gericht op het vinden van unieke nut van je merk.
- Radicale innovatie Blue Ocean helpt je merk om nieuwe markten te creëren door het ontwikkelen van unieke producten en diensten die niet concurreren met bestaande concurrenten.
In de afgelopen tien jaar hebben wij ondervonden dat de bovenste twee naadloos aansluiten op onze methodes voor merkontwikkeling. Direct aan de slag gaan met een strategie als er nog geen merkconcept ligt is niet verstandig. Het is als een koers uitzetten zonder dat je weet vanwaar je vertrekt.
Beproefde methode voor een merkconcept
Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen voor je van toepassing zijn. Voorbeelden van deze aanpak kun je overigens in de uitgebreide cases op onze portfolio-pagina bekijken.
Eenvoudig merkconcept
Op basis van deskresearch- Merkconcept op basis van een interview met de merkeigenaar. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Na het interview volgt een uitgewerkt merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- Gemiddelde doorlooptijd 2 - 4 weken.
Merkconcept in een dag
Op basis van intensieve teamsessie- Merkconcept op basis van een sessie met jouw team. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie wordt m.b.t. 'brandladdering' het belangrijkste nut van het merk benoemd en de emotie die dit teweeg brengt.
- Dit wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- Gemiddelde doorlooptijd: Inclusief voorbereiding 1 tot 2 weken
Getoetst merkconcept
Op basis van interne teamsessie en externe toetsing- Merkconcept op basis van een sessie met het interne marketingteam en een externe online enquête. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie worden m.b.v. 'brandladdering' stellingen over nut van het merk geformuleerd.
- Deze stellingen worden via een online enquête aan externe stakeholders voorgelegd waarbij hen gevraagd wordt de stellingen naar mate van belangrijkheid te scoren.
- De uitkomsten wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- Gemiddelde doorlooptijd 4 - 7 weken.
Heb je je merk op orde en wil je groeien?
Wanneer je jouw merkconcept al goed hebt staan je je bent aan het kijken naar strategiemodellen voor de groei van je merk dan zijn ze in principe alle vijf geschikt. De keuze zal voornamelijk worden bepaald door de situatie waarin je onderneming zich bevindt:
- Groeimatrix Ansoff: Dit model gaat je helpen om een groeistrategie te ontwikkelen door de combinatie van marktontwikkeling, productontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie te evalueren.
- Concurrentiestrategie Porter: Dit model gaat je helpen om je concurrentiepositie te analyseren en strategieën te ontwikkelen om concurrentievoordeel te verkrijgen.
- Kernvaardigheden Hamel en Prahalad: Dit model gaat je helpen om de kerncompetenties van je merk te identificeren en te gebruiken om groei te realiseren door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
- Waardeproposities Treacey en Wiersma: Dit model gaat je helpen om de waardepropositie van je merk te identificeren en te communiceren naar de doelgroep, waardoor je merk zich kan onderscheiden van de concurrentie en groei kan realiseren.
- Radicale innovatie Blue Ocean: Dit model gaat je helpen om een nieuw marktsegment te creëren door het aanbieden van unieke producten of diensten die nog niet bestaan in de markt, waardoor groei kan worden gerealiseerd door het veroveren van een nieuwe markt.
Realiseer je wel dat geen van deze strategiemodellen een “one-size-fits-all” oplossing is en dat een combinatie van verschillende modellen vaak het meest effectief zal zijn voor je merk om een groeistrategie te ontwikkelen.
Denk je erover om je marketing of communicatie uit te besteden?
Speel je al een poosje met het idee om je marketing en communicatie (deels) uit te besteden maar heb je nog vragen of twijfels? Kom dan gerust een keer bij ons langs. De eerste afspraak geeft vaak al veel inzicht en geheel vrijblijvend. Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.
Deze ondernemingen gingen je voor:
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.