Merkpropositie
Een sterke merkpropositie geeft richting aan jouw organisatie en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Iedereen weet waar je voor staat. Het maak extreem duidelijk welke rol je merk in het leven van de gebruiker kan spelen.
Bovendien zorgt het ervoor dat je hele team eenduidig kan communiceren en deze beoogde klanten bij ieder contact kan laten beleven dat dit zeker geen loze belofte is.
Benoem waar jouw merk uniek in is
Een onderneming is zich vaak het minst bewust van de unieke kernvaardigheid van het bedrijf. Dit benoemen is vaak voor veel ondernemers en hun team lastig omdat ze er zelf teveel bij betrokken zijn en te diep in zitten. Toch is het belangrijk dat bezoekers van je bedrijf of je website meteen goed begrijpen hoe jouw dienstverlening voor hen nuttig kan zijn. Ze moeten zo snel mogelijk in essentie begrijpen welk nut jouw merk hen kan bieden.
Verwachting versus ervaring
Investeren in een merkpropositie is de beste garantie dat de verwachting die jouw merk/onderneming oproept zal worden gezien en begrepen. Des te beter jouw organisatie zich bewust is van de werkelijke verwachting van de klant des te groter de kans dat de klant dit ook zo ervaart.
Ken de kernvaardigheid van je onderneming
Het benoemen van de unieke kernvaardigheid die leidt tot het nut van het merk/je bedrijf is meestal niet eenvoudig. Dit komt omdat je er als ondernemer zelf teveel bij betrokken bent en daardoor al gauw in de valkuil loopt van teveel gaan vertellen (overtuigen). Uitkomst: de toehoorder slaat dicht en gaat met alle informatie ‘verder kijken’.
Daarbij heb je ook nog te maken met medewerkers die er ook nog iets van ‘vinden’. Heilige huisjes binnen je eigen onderneming. Ze staan danig in de weg maar hoe krijg je iedereen mee in een klinkklare merkpropositie. Het is wel mogelijk en wanneer je de werkelijke kernvaardigheid te pakken hebt zal iedereen hem direct onderschrijven.
Bewezen methodische aanpak
Cornelissen.Marketing biedt drie verschillende trajecten voor merkontwikkeling. Afhankelijk van jouw ambitie, budget en of noodzaak van het betrekken van interne en/of externe stakeholders. Het is een beproefde methode. Bekijk maar eens ons portfolio met uitgewerkte cases.
Eenvoudig merkconcept
Op basis van deskresearch- Merkconcept op basis van een interview met de merkeigenaar. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Na het interview volgt een uitgewerkt merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Positionering
- - Merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 2 - 4 weken.
Merkconcept in een dag
Op basis van intensieve teamsessie- Merkconcept op basis van een sessie met jouw team. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie wordt m.b.t. 'brandladdering' het belangrijkste nut van het merk benoemd en de emotie die dit teweeg brengt.
- Dit wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd: Inclusief voorbereiding 3 tot 5 weken
Getoetst merkconcept
Op basis van interne teamsessie en externe toetsing- Merkconcept op basis van een sessie met het interne marketingteam en een externe online enquête. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie worden m.b.v. 'brandladdering' stellingen over nut van het merk geformuleerd.
- Deze stellingen worden via een online enquête aan externe stakeholders voorgelegd waarbij hen gevraagd wordt de stellingen naar mate van belangrijkheid te scoren.
- De uitkomsten wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Stakeholder enquête
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 4 - 7 weken.
Een goede merkpropositie is een kwestie van durven kiezen
Als ondernemer ben je gegroeid door steeds nieuwe kansen te zien en je aanbod hierop bij te sturen. Je bent daardoor ook steeds meer gaan communiceren over dit aanbod. Onbewust vraag je van je klanten om steeds meer van je te moeten onthouden. Wanneer je het traject hebt doorlopen om te komen tot een sterke merkpropositie zul je achteraf vaststellen dat wanneer je die ene boodschap weer goed en geloofwaardig vanuit die ene kernvaardigheid kunt communiceren de rest van de communicatie niet alleen makkelijker wordt maar mee lift op de impact van de centrale boodschap.
De eerste afspraak is vrijblijvend
Als je interesse door het bovenstaande gewekt is dan nodigen we je graag uit voor een verkennend gesprek. Klik op de onderstaande button en geef aan wanneer het jou zou uitkomen. Je bent van harte welkom bij ons op kantoor in Business-center De 7e Hemel in Bussum.
Deze ondernemingen gingen je voor:
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.