Merkbelofte
Elk merk kan iets unieks beloven
Wat belooft jouw merk? Is dit uniek en hoe simpel is die belofte verwoord? Is het alleen een goed bekkende slogan of een belofte over hoe jouw merk het leven van andere verrijkt? Hoe fijn kan het zijn als niet alleen jij, maar jouw hele team en je tevreden klanten, aan anderen simpel kunnen uitleggen welke waarde jouw merk te bieden heeft?
Merkbelofte definitie: Een merkbelofte verwoord in essentie wat jouw merk de wereld te bieden heeft.
Wat is een merkbelofte?
Een merkbelofte verwoord in essentie wat jouw merk de wereld te bieden heeft. Het geeft helderheid waar je merk voor staat. Een goede merkbelofte geeft sturing aan alle communicatie en is steeds een soort samenvattend sluitstuk. Een merkbelofte moet dus relevant zijn voor de ontvanger, want die heeft een specifieke behoefte waaraan jouw merk mogelijk invulling kan geven.
Iedereen is tegenwoordig dienstverlener
Cornelissen.Marketing gaat er, bij het formuleren van de merkbelofte, altijd vanuit dat iedereen tegenwoordig als dienstverlener wordt bekeken en vergeleken. Of je nu spijkers verkoopt of open hart operaties uitvoert: in de huidige tijd is men gefocust op het hoe en waarom van jou dienstverlening. Met onze aanpak laten wij bestaande relaties het belangrijkste nut van jouw merk benoemen met de daarbij behorende unieke kernvaardigheid.
Merkontwikkeling met de vier B’s
Het model voor merkontwikkeling met behoefte, belofte, beleving en bewijs is een proces waarbij de merkbelofte, die is gebaseerd op de unieke waarden van het merk, wordt gecommuniceerd en waargemaakt aan de klanten. Dit proces is zeer geschikt voor online communicatie en bestaat uit vier stappen:
- Behoefte: Hierbij wordt gekeken naar de specifieke behoeften van de doelgroep. Deze kennis is onontbeerlijk voor de volgende drie stappen. Het helpt bij het verfijnen van de belofte en het aanspreken van de juiste doelgroep.
- Belofte: Hierbij wordt de unieke positie van het merk bepaald en een belofte gemaakt aan de klanten. De belofte moet aansluiten bij de behoeften van de doelgroep en de waarden van het merk weergeven.
- Beleving: Hierbij wordt gekeken naar hoe de klanten de merkbeleving ervaren. Dit helpt bij het versterken van de emotionele verbinding met de klanten en het verhogen van de klanttevredenheid.
- Bewijs: Hierbij wordt aangetoond dat de belofte waargemaakt wordt door middel van bewijs, zoals referenties, testimonials, case studies en andere ondersteunende informatie. Dit bewijs kan zowel zichtbaar zijn in de communicatie als in de producten en diensten zelf.
Door het proces van merkontwikkeling met behoefte, belofte, beleving en bewijs te volgen, zal je merk een consistente en overtuigende boodschap communiceren die aansluit bij de waarden en behoeften van de doelgroep. Dit helpt bij het versterken van de merkidentiteit en het opbouwen van een loyalere klantenbasis.
Beproefde methode voor een merkconcept
Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen voor je van toepassing zijn. Voorbeelden van deze aanpak kun je overigens in de uitgebreide cases op onze portfolio-pagina bekijken.
Eenvoudig merkconcept
Op basis van deskresearch- Merkconcept op basis van een interview met de merkeigenaar. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Na het interview volgt een uitgewerkt merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Positionering
- - Merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 2 - 4 weken.
Merkconcept in een dag
Op basis van intensieve teamsessie- Merkconcept op basis van een sessie met jouw team. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie wordt m.b.t. 'brandladdering' het belangrijkste nut van het merk benoemd en de emotie die dit teweeg brengt.
- Dit wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd: Inclusief voorbereiding 3 tot 5 weken
Getoetst merkconcept
Op basis van interne teamsessie en externe toetsing- Merkconcept op basis van een sessie met het interne marketingteam en een externe online enquête. De uitkomsten van een bureauonderzoek zijn hiervoor de basis.
- Tijdens de teamsessie worden m.b.v. 'brandladdering' stellingen over nut van het merk geformuleerd.
- Deze stellingen worden via een online enquête aan externe stakeholders voorgelegd waarbij hen gevraagd wordt de stellingen naar mate van belangrijkheid te scoren.
- De uitkomsten wordt uitgewerkt in een merkconcept dat alle informatie bevat om benodigde communicatiemiddelen en kanalen goed in te kunnen richten.
- - Intake & voorbereiding
- - Onderzoek
- - Teamsessie
- - Stakeholder enquête
- - Uitwerking positionering
- - Uitwerking merkpersoonlijkheid
- - Merkstrategie document
- - Advies en stappenplan voor vervolg
- Gemiddelde doorlooptijd 4 - 7 weken.
Wanneer heb ik een merkbelofte nodig?
Een merkbelofte is van belang voor elk bedrijf dat wil groeien en een loyalere klantenbasis willen opbouwen. Een merkbelofte helpt je bij het bepalen van je unieke positie in de markt en het creëren van een consistente boodschap die aansluit bij je doelgroep. Hierdoor kunt je je bedrijf onderscheiden van de concurrentie en een emotionele verbinding maken met je klanten.
Er zijn een aantal specifieke situaties waarin een merkbelofte van groot belang kan zijn:
- Wanneer je bedrijf een nieuwe product- of dienstlijn lanceert.
- Wanneer je je bedrijf opnieuw wilt lanceren of herpositioneren in de markt.
- Wanneer je je merk wilt versterken of uw klantenbestand wilt uitbreiden.
- Wanneer je je merk wilt versterken na een crisis of negatief persbericht.
- Wanneer je je merk wilt versterken voor een beursgang of een andere belangrijke gebeurtenis.
Wat zijn drie mooie en bekende voorbeelden van een klinkende merkbelofte?
- Nike – “Just Do It” : De merkbelofte van Nike is gericht op het aanmoedigen van mensen om actie te ondernemen en hun doelen te bereiken. De merkbelofte “Just Do It” is gericht op het overbrengen van het idee dat met hard werken en doorzettingsvermogen, alles mogelijk is.
- Coca-Cola – “Open Happiness”: De merkbelofte van Coca-Cola is gericht op het creëren van een gevoel van vreugde en geluk. De merkbelofte “Open Happiness” suggereert dat een blikje Coca-Cola bijdraagt aan een gevoel van vreugde en dat dit gevoel toegankelijk is voor iedereen.
- McDonald’s – “I’m Lovin’ It”: De merkbelofte van McDonald’s is gericht op het creëren van een gevoel van plezier en tevredenheid bij de klanten. De merkbelofte “I’m Lovin’ It” suggereert dat eten bij McDonald’s een positieve ervaring is en dat de klanten zich hierdoor gelukkig voelen.
Wat is een goede merkbelofte?
Een goede merkbelofte is een statement dat de unieke positie van je merk in de markt beschrijft en een belofte doet aan je klanten over wat zij kunnen verwachten van jouwt merk. Een goede merkbelofte:
- Is specifiek: De merkbelofte moet specifiek zijn en duidelijk maken wat het merk te bieden heeft.
- Is ambitieus: De merkbelofte moet ambitieus zijn en laten zien dat het merk zich onderscheidt van de concurrentie.
- Is geloofwaardig: De merkbelofte moet geloofwaardig zijn en aansluiten bij de waarden van het merk en de verwachtingen van de klanten.
- Is herkenbaar: De merkbelofte moet herkenbaar zijn en gemakkelijk te onthouden zijn.
- Is consistent: De merkbelofte moet consistent zijn met de boodschap van het merk en de manier waarop het merk zich presenteert.
- Is emotioneel: De merkbelofte moet een emotionele verbinding maken met de klanten en aansluiten bij hun behoeften.
- Is waarneembaar: De merkbelofte moet waarneembaar zijn in de producten of diensten die het merk levert.
Kortom…
Een goede merkbelofte is een statement dat de unieke positie van je merk in de markt beschrijft en een belofte doet aan je klanten over wat zij kunnen verwachten van het merk, op een manier die geloofwaardig, consistent en emotioneel is.
Denk je erover om je marketing of communicatie uit te besteden?
Speel je al een poosje met het idee om je marketing en communicatie (deels) uit te besteden maar heb je nog vragen of twijfels? Kom dan gerust een keer bij ons langs. De eerste afspraak geeft vaak al veel inzicht en geheel vrijblijvend. Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.
Deze ondernemingen gingen je voor:
Merkontwikkeling en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.
Portfolio
Selecteer een categorie of merkKlik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.