Consistente online zichtbaarheid hoeft niet lastig te zijn
Consistente online zichtbaarheid
Consistente online zichtbaarheid betekent dat je continue online zichtbaar bent met een herkenbare aanwezigheid. Het zorgt ervoor dat je ’top-of-mind’ bent bij je (toekomstige) klanten en vergroot de kans dat hij je meeneemt in een aankoopbeslissing.
Een struikelblok voor de meeste ondernemingen
Consistente online zichtbaarheid is voor de meeste ondernemingen een struikelblok. Zelfs met de beste intenties schort het bij de meeste ondernemingen aan ideeën, tijd, gevoel van urgentie en discipline om gestructureerd hiermee bezig te zijn. De Online Content Machine lost dit probleem op. Met als doel de naamsbekendheid en herkenbaarheid online te vergroten zorgt deze ervoor dat dit op een relevante en consistente wijze gebeurt.
Het mes snijdt aan twee kanten
Onderstaande model uit 1990 laat zien hoe de buitenwereld de waarde van jouw bedrijf beoordeeld. Het is de som van de verwachting die is gewekt en de ervaring die men heeft. Wanneer je online consistent de verwachting communiceert weet je team (tenzij ze niet online zijn) ook geïnformeerd zijn. De kans dat de ervaring dan niet matcht wordt daarmee een stuk kleiner en het aantal tevreden klanten groter. Daarnaast komen de nieuwe klanten voor hun gevoel in een warm bad.
Consistent zijn en continu analyseren
Vooropgesteld dat er een goed merkconcept aan de communicatie ten grondslag ligt is het met het Online Content Machine eenvoudig om de consistentie te bewaken. Je kunt er tevens goed mee analyseren welke content goed werkt en welke niet.
Maanrapportage
Op iedere eerste dag van de maand genereert de software een maandrapport met de resultaten van de berichten op social media in de voorgaande maand én een overzicht van reeds geplande berichten voor de volgende maand.
Afbeeldingen hieronder: maandelijkse rapportage online marketing
Inzicht in het effect van consistente online zichtbaarheid
De maandrapportage geeft inzicht in het effect van de berichten van de voorgaande maand. Hieruit kunnen direct mogelijke acties worden ondernomen om de consistente online zichtbaarheid de volgende maand verder te vergroten. Twee voorbeelden zijn:
- het plaatsen van meer berichten.
- betere timing van de momenten waarop er bericht wordt.
De interactie op de geplaatste berichten laat onder andere zien of berichten vaak gedeeld zijn. Het delen van berichten vergroot het bereik aanzienlijk. Laag hangend fruit is het laten delen van de berichten door medewerkers. Dit kan vanuit het Online Content Machine met social media alerts. Door deze, geautomatiseerd berichten, aan medewerkers te sturen snijdt het mes aan twee kanten: ten eerste biedt je hen de mogelijkheid om de berichten te ‘liken’ of te delen. En daarnaast raken ze actief betrokken bij de externe communicatie.
Afbeeldingen hieronder: maandelijkse planning online marketing en rapportage website-traffic
Direct bijsturen na controle planning
In de geplande berichten in de maandrapportage kun je direct controleren of de inzichten uit de rapportage van de voorgaande periode hun weerslag vinden in de planning. In één oogopslag kan worden gezien of:
- er voldoende berichten zijn ingepland;
- deze op de juiste momenten zijn ingepland;
- er moet worden bijgestuurd om de werkelijke zichtbaarheid te vergroten;
- er wellicht nog populaire hash-tags moeten worden toegevoegd aan de berichten;
- er gebruik kan worden gemaakt van de top vijf influencers;
- er direct aanpassingen kunnen worden doorgevoerd in het dashboard.
Makkelijke en consistente online zichtbaarheid
De Online Content Machine is voor mij, als contentmarketeer, een geweldig hulpmiddel. Het helpt bij het vinden van geweldige content. Tevens zet het aan tot inhoudelijke discussies over de content en werking in relatie tot de website. Bovenal geeft een goed beeld van de impact van de online inspanningen en last nut not least: het zorgt voor consistente online zichtbaarheid.
Interesse in deze aanpak?
Lukt het je wat om met de Online Content Machine aan de slag te gaan? Neem dan gerust contact met ons op.
drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.