Merkwaarde vergroten is het geheime recept voor succes
Als je een succesvol ondernemer vraagt naar het geheime recept voor zijn succes dan zal hij niet direct over merkwaarde beginnen. Het advies dat je krijgt klinkt vaak erg simpel: ‘beloof niet te veel, doe wat je belooft of overtref als het je lukt de klant in zijn verwachting.’ Dit blijkt in de online praktijk echter lastiger te zijn. In onderstaande blog probeer ik je te laten zien dat consistent werken aan iets als ‘merkwaarde’ de sleutel is naar succes.
Te veel beloven is de valkuil
Persoonlijk zijn we vaak geneigd om te veel te beloven (*1). Daarmee maken het niet alleen moeilijker voor onszelf maar vooral voor de beoogde klant. Gedreven door vakkennis en enthousiasme laten we veel meer informatie los op de beoogde klant dan nodig is. De klant wil meestal alleen maar weten of je zijn behoefte kan vervullen op een manier die hij waardevol vindt. Leg daarom alleen uit wat jouw onderneming/merk waardevol maakt en niets meer.
Ben jij je goed bewust van de verwachting die je wekt?
“Het kan toch geen kwaad als ik extra informatie geef? Vele wegen leiden immers naar Rome” hoor ik je denken. Huub van der Lubbe vulde deze zin in één van zijn liedjes mooi aan: ‘Als je weet waar Rome ligt’ en dat is precies waar de schoen wringt. Als jij zelf al niet precies weet waar Rome ligt hoe kan je dan jouw klant de kortste weg wijzen? Je moet precies weten welke waarde jouw merk toevoegt aan het leven van je klant. Alleen dan kun je duidelijk zijn over de kortste weg!
Je gaat het pas zien als je het door hebt
Vrij naar de bekende uitspraak van Johan Cruijff: ‘jouw klanten gaan het pas zien als jij het zelf door hebt’. Een wetenschappelijk model (*2) uit 1990 kan hierbij enorm helpen. Het model (bovenaan) vereenvoudigt de complexiteit waarmee de klant de kwaliteit van jouw dienstverlening waardeert en je merk waarde toekent. Het model biedt een duidelijk en eenvoudig inzicht hoe iedere klant uiteindelijk de merkwaarde inschat die jouw merk kan bieden. Ook als je niet Niké of Coca-Cola bent.
Hoe waardevol ben is jouw merk?
De merkwaarde die een klant jouw merk toedicht is uiteindelijk een afweging tussen de kwaliteit die hij verwacht had en welke hij uiteindelijk ervaart. Overtref je de verwachting dan word je positief gewaardeerd, voldoe je aan de verwachting dan is dit neutraal en scoor je onder verwachting dan is de beleving van waarde negatief.
Hoe wordt de verwachting gewekt?
De verwachting wordt gewekt door:
- De behoefte van de klant;
- De mond-tot-mondreclame (denk ook aan de rol van reviews);
- De communicatie door jouw onderneming/merk;
- Het imago van jouw onderneming/merk.
Hoe wordt dit in de praktijk ervaren?
De ervaring van klanten wordt gevormd door drie verschillende vormen van kwaliteit:
- De technische kwaliteit; voldeed hetgeen wat je leverde aan de norm;
- De functionele kwaliteit; werkte jouw oplossing goed in de ogen van je klant;
- De relationele kwaliteit; hoe was de persoonlijke ervaring met jouw onderneming/merk.
Vooral dit laatste is van grote invloed want wat de klant ook koopt, hij krijgt altijd te maken met jouw team (en reken je website maar als volwaardig teamlid mee).
Welke invloed kun jij hierop uitoefenen?
Simpel gezegd: niet te veel beloven en doen wat je belooft. Steeds weer opnieuw. Wat dit eenvoudiger maakt is één keer goed stil te staan bij het belangrijkste nut dat jouw onderneming/merk te bieden heeft. Waarmee voeg je waarde toe aan het persoonlijke domein van je (toekomstige) klanten? Als je dit namelijk duidelijk hebt dan:
- Wordt communicatie en het kiezen van de juiste communicatiemiddelen veel eenvoudiger;
- Kun je veel eenvoudiger ervoor zorgen dat jouw team voor de juiste klantbeleving kan zorgen;
- Kun je mond-tot-mond reclame stimuleren door gericht reviews te vragen in welke mate de ervaring gelijk was aan de verwachting of zelfs overtrof.
Merkconcept als hoger plan
Overweg om voor de lange termijn te investeren in een merkconcept. Hiermee maak je duidelijk op welke unieke wijze jouw onderneming in een specifieke behoefte voorziet. Er zijn verschillende methoden om tot zo’n merkconcept te komen. Met de methode die ik hanteer heb ik al aardig wat ondernemingen met hun merkwaarde geholpen, door ‘Rome’ goed op de kaart te zetten.
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande interesse of wellicht vragen hebben, neem dan gerust contact op. Ik sta je met plezier te woord!
*1 Gourville, J.T. (2006) Harvard Business Review: Eager Sellers & Stony Buyers, Understanding the Psychology of New-Product Adaptation.
*2 Gronroos, C. (1990) Service Management and Marketing: Managing the Moments of Truth in Service Competition. Lexington Books, Lexington.
drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.