Online monitoring: nooit meer een tekort aan ideeën
Hoe het actief ‘uitluisteren’ van internet je bedrijf voorziet van een overvloed aan ideeën voor communicatie en concurrentie-inzicht.
Online monitoring helpt je onderneming te groeien
Als ondernemer is het goed om te begrijpen hoe het actief ‘uitluisteren’ van internet (online monitoring) je bedrijf kan helpen groeien en gedijen in de steeds veranderende digitale wereld. Cornelissen.Marketing zet hiervoor software in waarmee dit ‘uitluisteren’ perfect kan worden uitgevoerd maar wat bovendien het inplannen van externe communicatie mogelijk maakt en het effect daarvan meet: de Online Content Machine (OCM).
Weet wat er speelt
Online monitoring stelt je in staat:
- om steeds over voldoende ideeën te beschikken voor je externe communicatie,
- op de hoogte te blijven van wat er over je bedrijf (merk) wordt gezegd,
- en door goed geïnformeerd te zijn over de wandel en handel van je concurrentie.
In deze blog gaan we dieper in op hoe online monitoring je kan ondersteunen en waarom het een onmisbaar onderdeel is geworden van effectieve marketingstrategieën.
Continu inzicht, ideeën en inspiratie
Consistente externe communicatie met waardevolle content is een uitdaging waar je als ondernemer steeds weer tegenaan loopt. Op het moment dat je er weer eens voor gaat zitten ontbreekt het aan inspiratie of ideeën. Waar moet je het nu weer eens over hebben?
Online monitoring zorgt ervoor dat je hierom nooit verlegen te zit. Door relevante zoekwoorden, branche-gerelateerde hashtags en merkvermeldingen te volgen, verzamelt de OCM relevante informatie die als inspiratie kan dienen voor je externe communicatie.
Je krijgt inzicht in populaire onderwerpen, je gaat de behoeften van je doelgroep steeds beter begrijpen en je ontdekt trends die relevant zijn voor je bedrijfsvoering. Met deze waardevolle informatie kun je regelmatig content creëren die aansluit op de interesses en behoeften van je doelgroep, en ga je steeds marktgerichter te werk.
Reputatiemanagement
Weten wat er over je merk wordt gezegd, zowel positief als negatief bied je in ieder geval de kans ervan te leren. Door online monitoring ben je in staat om te achterhalen wat klanten, potentiële klanten en andere belanghebbenden over je merk communiceren op sociale media, fora, blogs en andere online kanalen. Door proactief te reageren op klachten, vragen en complimenten kun je je klantenservice verbeteren, vertrouwen opbouwen en potentiële reputatieschade voorkomen. Bovendien kun je door het volgen van merkvermeldingen waardevolle feedback en inzichten verkrijgen die kunnen leiden tot productverbeteringen en bedrijfsgroei.
Concurrentie informatie
Het ‘uitluisteren’ van het internet bied je ook waardevolle inzichten in de activiteiten van je concurrenten. Door je belangrijkste concurrenten te volgen en regelmatig te zien wat zij communiceren, kun je van ze leren en mogelijkheden voor verbetering van je eigen bedrijf identificeren. Je ziet welke communicatie ze plegen en hoe ze hun producten of diensten ze aanbieden. Deze inzichten stellen je in staat om je eigen strategieën aan te passen, unieke waarde-proposities te creëren en je concurrentievoordeel te vergroten.
Conclusie
Online monitoring is een waardevol hulpmiddel voor elke ondernemer die succes wil behalen in de onlinewereld. Door het ‘uitluisteren’ van het internet beschik je altijd over voldoende ideeën voor content, let je op je reputatie en krijg je inzicht in de activiteiten van je concurrenten. Hierdoor kun je je marketingstrategieën te verfijnen, je klantenservice te verbeteren en je merk verder te laten groeien.
Wil je weten hoe dit in de praktijk werkt?
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden? Dan is het goed om te weten dat het mogelijk is om de Online Content Machine kosteloos en vrijblijvend uit te proberen. Maak een afspraak en we helpen je op weg. In de proefperiode ontvang je iedere dag een mail met de ‘oogst’ zodat je kunt zien of dit jouw bedrijf kansen biedt.
Wanneer je vragen hebt mag je uiteraard ook altijd even bellen!
drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.