Mailchimp wijzigingen vanaf 10 maart 2023
Bestaande accounts worden beperkt
Stoppen met het gratis account en het beperken van bestaande accounts zijn de grootste Mailchimp wijzigingen die in maart worden doorgevoerd. MailChimp, één van de meest populaire e-mailmarketing platforms is al langer bezig met het veranderen van zijn prijsstructuur. Op 10 maart wordt hierin een nieuwe stap genomen en dit heeft nogal consequenties voor gebruikers van het platform, met name voor gebruikers van een gratis account.
Gratis account is niet meer mogelijk
Een van de belangrijkste Mailchimp wijzigingen is dat er geen gratis account meer wordt aangeboden aan nieuwe gebruikers. In plaats daarvan biedt het platform nu een gratis proefperiode van 30 dagen aan, waarna gebruikers zich moeten abonneren op een betaald plan om toegang te krijgen tot de functies van het platform.
Beperking bestaande accounts
Nieuwe gebruikers moeten dus voortaan na 30 dagen kiezen voor een betaald abonnement en bestaande gebruikers moeten dit doen wanneer ze de contactlimiet overschrijden. Deze contactlimiet ligt al jaren op 2000 (contacten) daarboven was altijd al een overstap naar een betaalde versie noodzakelijk om verder te gaan met de software. Op 10 maart wordt deze limiet teruggebracht naar 500 contacten. Daarnaast wordt de maandelijkse verzendlimiet teruggebracht tot 1.000 e-mailverzendingen en de daglimiet tot 500 e-mailverzendingen.
Consequenties voor bestaande accounts
Wanneer je momenteel minder dan 500 contactpersonen in je account en je verzendt niet meer dan 1.000 e-mails per maand dan zul je er niets van merken. Je wordt immers niet onmiddellijk beïnvloed door deze wijziging. Als je na 10 maart 2023 meer dan 500 contacten hebt, moet je upgraden naar een betaald abonnement of je contacten opschonen om onder de 500 contacten te blijven. In ieder ander geval ben je genoodzaakt te upgraden naar een betaalde versie wanneer je Mailchimp wilt blijven gebruiken.
Reden om te switchen?
Heeft het zin om op zoek te gaan naar een andere gratis postbode? Heel simpel: niet echt. De wijzigingen die Mailchimp nu doorvoert zie je bij de andere aanbieders ook terug. Beste wat je kunt doen is gewoon kritisch te kijken naar je bestand met contacten en je ambities te matchen met één van de abonnementen die vanaf 10 maart worden aangeboden. Ze hebben het zo opgezet dat er altijd wel een redelijke match te maken is. Op de Mailchimp website staat een speciale blog (Engels) over de hun nieuwe prijsstructuur.
drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.