Inzichtelijker aan de slag met social media marketing

door

Geautomatiseerde rapportage voor consistentie en inzicht

Met de Online Content Machine zorgen wij ervoor dat de relaties van Cornelissen.Marketing op een relevante manier, consistent online zichtbaar zijn. Dit met als doel hun naamsbekendheid en herkenbaarheid op het belangrijkste nut dat zij voor anderen hebben te vergroten.

Inzichtelijker aan de slag

Social Media Marketing en mond-tot-mond reclame

Een model van kwaliteitsperceptie uit 1990 laat zich heel goed vertalen naar de werking van de algemene waardebeleving van een merk/bedrijf. Voor degene die zich hiervan een beeld wil vormen is de uitkomst van hetgeen wat van het merk werd verwacht in relatie tot de ervaring ermee. Communicatie, imago, behoefte en mond-tot-mondreclame beïnvloeden de verwachting en het zal daarom duidelijk zijn dat de inzet van social media hier een belangrijke rol in kan spelen.

Afbeelding: Model Grönroos 1990

Consistent zijn en continu analyseren

Vooropgesteld dat er een goed merkconcept aan de communicatie ten grondslag ligt is het met het Online Marketing Dashboard eenvoudig om de consistentie van de berichtgeving te bewaken. Je kunt er tevens goed mee analyseren welke content goed werkt en welke niet. Op iedere eerste dag van de maand genereert de software een maandrapport met de resultaten van de berichten op social media in de voorgaande maand én een overzicht van reeds geplande berichten voor de volgende maand.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse rapportage online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Inzicht in het effect van social media marketing

De maandrapportage geeft inzicht in het effect van de berichten van de voorgaande maand. Hieruit kunnen direct mogelijke acties worden ondernomen om de zichtbaarheid via social media de volgende maand verder te vergroten. Twee voorbeelden zijn:

  • het plaatsen van meer berichten.
  • betere timing van de momenten waarop er bericht wordt.

De interactie op de geplaatste berichten laat onder andere zien of berichten vaak gedeeld zijn. Het delen van berichten vergroot het bereik aanzienlijk. Laag hangend fruit is het laten delen van de berichten door medewerkers. Dit kan vanuit het online marketing dashboard met social media alerts. Door deze, geautomatiseerd berichten, aan medewerkers te sturen snijdt het mes aan twee kanten: ten eerste biedt je hen de mogelijkheid om de berichten te ‘liken’ of te delen. En daarnaast raken ze actief betrokken bij de externe communicatie.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse planning online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Direct bijsturen na controle planning

In de geplande berichten in de maandrapportage kun je direct controleren of de inzichten uit de rapportage van de voorgaande periode hun weerslag vinden in de planning. In één oogopslag kan worden gezien of:

  • er voldoende berichten zijn ingepland;
  • deze op de juiste momenten zijn ingepland;
  • er moet worden bijgestuurd om de werkelijke zichtbaarheid te vergroten;
  • er wellicht nog populaire hash-tags moeten worden toegevoegd aan de berichten;
  • er gebruik kan worden gemaakt van de top vijf influencers;
  • er direct aanpassingen kunnen worden doorgevoerd in het dashboard.

Makkelijke afstemming

Het dashboard is voor mij, als contentmarketeer, een geweldig hulpmiddel. Het helpt bij het vinden van geweldige content. Tevens zet het aan tot inhoudelijke discussies over de content en werking in relatie tot de website. Bovenal geeft een goed beeld van de impact van de online inspanningen.

Interesse in deze aanpak?

Lukt het je wat om met de Online Content Machine aan de slag te gaan? Neem dan gerust contact met op of probeer het zelf eens 14 dagen uit.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.