Monitoring: wie wil er een stukje taart?

door | jul 25, 2015

Monitoring

Vindt je smullers met monitoring software

Voor een lekkere taart wordt natuurlijk eerder de fiets gepakt dan de iPad om een taart te Googlen. Toch wordt 96% van alle aankopen tegenwoordig voorafgegaan door een online search. Iedereen heeft wel eens taart gekocht. Het is daarmee een dankbaar onderwerp voor een blog over hoe online onderzoek kan worden gedaan naar personen die regelmatig van taart genieten.

Doelgroepen zijn tegenwoordig volggroepen

Het woord doelgroep wordt nog steeds veel gebruikt om de groep van personen aan te duiden die mogelijk je merk zouden willen kopen. Al in 1998 sprak Jan Rijkenberg over de volggroep ofwel iedereen die zich aangesproken voelt door het gedachtengoed van een merk. Hij liep vooruit op de huidige online marketing dat zich baseert op zinvolle content en in dit licht dient de doelgroep dan ook gezien te worden.

Luister internet uit rondom je merk

Monitoring software stelt je in staat om in de zee van informatie te herkennen wie er bereid zijn om je merk te volgen. Door een zoekprofiel in te stellen van woorden in combinatie met de naam van je merk, product of dienstverlening kun je snel je een beeld vormen van de thema’s die spelen rondom dit zoekprofiel. Op basis hiervan pas je de inhoud van je website aan waardoor je steeds sneller door nieuwe volgers herkent en gevolg gaat worden. Het bovenstaande plaatje illustreert dit prachtig.

Doelgroepen zijn tegenwoordig volggroepen

Hoe ziet dit er voor taart dan uit?

Een simpel zoekprofiel (gebak OR taart OR taart*) levert de volgende onderwerpenwolk op:

Onderwerpwolk

De woordgrootte symboliseert de hoeveelheid berichten met dit onderwerp in relatie tot het zoekprofiel. Door op in het oog springende woorden (in dit geval: lactosevrij, streekproducten, diekdag,  foodporn) te zoeken ontstaat al snel een duidelijk beeld van de thema’s die spelen binnen de doel(volg)groep.

Waar vind je de grootste taartfans?

Goede monitoring software biedt de mogelijkheid om vast te stellen waar je mogelijke volgers zich bevinden. Zowel online als offline. Op basis van zoekprofiel rapporteert de software het volgende over de online beïnvloeders:

Online beïnvloeders

Off-line kan zelfs op detailniveau worden gezien waar de berichten rondom je merk, product of dienst hun oorsprong hebben.

Locatie beïnvloeders

Monitoren is kennis opbouwen

De plaatjes in deze blog zijn gebaseerd op slechts 10 minuten monitoren. Wanneer je echt een duidelijk beeld wilt krijgen dan dien je continu te monitoren en je zoekprofiel steeds scherper te stellen. Dit laatste kan op basis van het toekennen van sentimenten en onderwerp-tags aan berichten en het uitsluiten van woorden en bronnen die je beeldvorming vervuilen.

Direct nieuwe inzichten, just try it!

Het uitproberen van de monitoring software geeft direct nieuwe inzichten over je merk en je volgers. Door alleen al na te denken over zoekprofielen die je betere resultaten geven bij het monitoren gebeurt er iets: je wordt direct al marktgerichter. Je krijgt zeker meteen ideeën over hoe je jouw online optreden kunt verbeteren.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.