Inzichtelijker aan de slag met social media marketing

Inzichtelijker aan de slag met social media marketing

Geautomatiseerde rapportage voor consistentie en inzicht

Met het Online Marketing Dashboard zorgen wij ervoor dat de relaties van Cornelissen.Marketing op een relevante manier, consistent online zichtbaar zijn. Dit met als doel hun naamsbekendheid en herkenbaarheid op het belangrijkste nut dat zij voor anderen hebben te vergroten.

Social Media Marketing en mond-tot-mond reclame

Een model van kwaliteitsperceptie uit 1990 laat zich heel goed vertalen naar de werking van de algemene waardebeleving van een merk/bedrijf. Voor degene die zich hiervan een beeld wil vormen is de uitkomst van hetgeen wat van het merk werd verwacht in relatie tot de ervaring ermee. Communicatie, imago, behoefte en mond-tot-mondreclame beïnvloeden de verwachting en het zal daarom duidelijk zijn dat de inzet van social media hier een belangrijke rol in kan spelen.

Afbeelding: Model Grönroos 1990

Consistent zijn en continu analyseren

Vooropgesteld dat er een goed merkconcept aan de communicatie ten grondslag ligt is het met het Online Marketing Dashboard eenvoudig om de consistentie van de berichtgeving te bewaken. Je kunt er tevens goed mee analyseren welke content goed werkt en welke niet. Op iedere eerste dag van de maand genereert de software een maandrapport met de resultaten van de berichten op social media in de voorgaande maand én een overzicht van reeds geplande berichten voor de volgende maand.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse rapportage online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Inzicht in het effect van social media marketing

De maandrapportage geeft inzicht in het effect van de berichten van de voorgaande maand. Hieruit kunnen direct mogelijke acties worden ondernomen om de zichtbaarheid via social media de volgende maand verder te vergroten. Twee voorbeelden zijn:

  • het plaatsen van meer berichten.
  • betere timing van de momenten waarop er bericht wordt.

De interactie op de geplaatste berichten laat onder andere zien of berichten vaak gedeeld zijn. Het delen van berichten vergroot het bereik aanzienlijk. Laag hangend fruit is het laten delen van de berichten door medewerkers. Dit kan vanuit het online marketing dashboard met social media alerts. Door deze, geautomatiseerd berichten, aan medewerkers te sturen snijdt het mes aan twee kanten: ten eerste biedt je hen de mogelijkheid om de berichten te ‘liken’ of te delen. En daarnaast raken ze actief betrokken bij de externe communicatie.

Afbeeldingen hieronder: maandelijkse planning online marketing

Social Media Planning 1
Social Media Planning 2

Direct bijsturen na controle planning

In de geplande berichten in de maandrapportage kun je direct controleren of de inzichten uit de rapportage van de voorgaande periode hun weerslag vinden in de planning. In één oogopslag kan worden gezien of:

  • er voldoende berichten zijn ingepland;
  • deze op de juiste momenten zijn ingepland;
  • er moet worden bijgestuurd om de werkelijke zichtbaarheid te vergroten;
  • er wellicht nog populaire hash-tags moeten worden toegevoegd aan de berichten;
  • er gebruik kan worden gemaakt van de top vijf influencers;
  • er direct aanpassingen kunnen worden doorgevoerd in het dashboard.

Makkelijke afstemming

Het dashboard is voor mij, als contentmarketeer, een geweldig hulpmiddel. Het helpt bij het vinden van geweldige content. Tevens zet het aan tot inhoudelijke discussies over de content en werking in relatie tot de website. Bovenal geeft een goed beeld van de impact van de online inspanningen.

Interesse in deze aanpak?

Ben je geïnteresseerd in deze manier van werken? Neem dan gerust contact met op of probeer het zelf eens 14 dagen uit.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid april

Online zichtbaarheid april

Online zichtbaarheid maart: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid april via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in april:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 171.302
  • Werkelijke zichtbaarheid: 14.563
  • Aantal post: 140
  • Aantal clicks op posts: 2.025
  • Interactie op posts: 355

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 19.034
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.618
  • Aantal post: 16
  • Aantal clicks op posts: 225
  • Interactie op posts: 39

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid maart

Online zichtbaarheid maart

Online zichtbaarheid maart: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid maart via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in maart:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 60.255
  • Werkelijke zichtbaarheid: 9.671
  • Aantal post: 107
  • Aantal clicks op posts: 1.305
  • Interactie op posts: 255

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 6.695
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.075
  • Aantal post: 12
  • Aantal clicks op posts: 145
  • Interactie op posts: 28

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Inzicht in het effect van social media marketing

Op basis van het overzicht van het aantal posts en het bereik in het rapport kan worden nagedacht over mogelijke acties om de zichtbaarheid via social media verder te vergroten. Twee verbeteracties zijn bijvoorbeeld:

  • Het plaatsen van meer posts.
  • Betere timing van de momenten waarop gepost wordt.

Het tweede gedeelte van het rapport toont de interactie op de geplaatste posts. Een verbeteractie hier zou kunnen zijn om meer medewerkers van het eigen bedrijf social media alerts te sturen. Door dit te doen snijdt het mes aan twee kanten:

  • In de eerste plaats stel je hen in staat om de berichten te ‘liken’ of te delen waardoor je mogelijk nieuwe personen bereikt.
  • In de tweede plaats betrek je hen actief in de externe communicatie waardoor het bedrijf marktgerichter wordt.

Het derde deel van het rapport betreft de informatiebronnen die worden gebruikt voor de curatie en creatie van content. Door te kijken naar de activiteit van de gemonitorde bronnen hou je in de gaten of de bronnen niet langzaam opdrogen. Mocht dit toch het geval zijn dan dienen er nieuwe profielen ten behoeve van de content activatie alerts te worden ingesteld.

Verder heeft het zin om goed te kijken naar de top vijf hashtags en beïnvloeders. Mogelijk liggen hier goede mogelijkheden om bij volgende posts goed in te spelen op trends dan wel proberen het bereik van een topbeïnvloeder aan te spreken.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Fotoshoot voor Het Marketing Station

Fotoshoot voor Het Marketing Station

Fotoshoot voor Het Marketing Station

Het Marketing Station bestaat inmiddels alweer een jaar en de bezetting begint langzaamaan compleet te worden. Met de NS zijn we al in gesprek voor een verlenging van ons huurcontract dus alle reden om de website(s) een nieuwe impuls te geven. Speciaal hiervoor hebben wij Ger en Aad Adrichem van De Foto Firma gevraagd om voor een fotoshoot van het kantoor zelf en de gebruikers. Dit om het nog eens een keer goed op de ‘kiek’ te zetten. 

Super zichtlocatie

De foto’s zijn binnenkort op de website en de sociale media van Het Marketing Station te zien. Hieronder een impressie van de totstandkoming ervan.

Online zichtbaarheid februari

Online zichtbaarheid februari

Online zichtbaarheid februari: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid februari via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in februari:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 52.444
  • Werkelijke zichtbaarheid: 7.395
  • Aantal post: 104
  • Aantal clicks op posts: 1.287
  • Interactie op posts: 290

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 5.827
  • Werkelijke zichtbaarheid: 822
  • Aantal post: 12
  • Aantal clicks op posts: 143
  • Interactie op posts: 32

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Inzicht in het effect van social media marketing

Op basis van het overzicht van het aantal posts en het bereik in het rapport kan worden nagedacht over mogelijke acties om de zichtbaarheid via social media verder te vergroten. Twee verbeteracties zijn bijvoorbeeld:

  • Het plaatsen van meer posts.
  • Betere timing van de momenten waarop gepost wordt.

Het tweede gedeelte van het rapport toont de interactie op de geplaatste posts. Een verbeteractie hier zou kunnen zijn om meer medewerkers van het eigen bedrijf social media alerts te sturen. Door dit te doen snijdt het mes aan twee kanten:

  • In de eerste plaats stel je hen in staat om de berichten te ‘liken’ of te delen waardoor je mogelijk nieuwe personen bereikt.
  • In de tweede plaats betrek je hen actief in de externe communicatie waardoor het bedrijf marktgerichter wordt.

Het derde deel van het rapport betreft de informatiebronnen die worden gebruikt voor de curatie en creatie van content. Door te kijken naar de activiteit van de gemonitorde bronnen hou je in de gaten of de bronnen niet langzaam opdrogen. Mocht dit toch het geval zijn dan dienen er nieuwe profielen ten behoeve van de content activatie alerts te worden ingesteld.

Verder heeft het zin om goed te kijken naar de top vijf hashtags en beïnvloeders. Mogelijk liggen hier goede mogelijkheden om bij volgende posts goed in te spelen op trends dan wel proberen het bereik van een topbeïnvloeder aan te spreken.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Facebookadvertentie campagne

Facebookadvertentie campagne

Samen met SEAN online zetten wij SEA campagnes voor de merkactivatie van onze relaties. Hetzij om de bekendheid te vergroten, hetzij om traffic te generen naar het aanbod.

Facebook advertentiecampagne voor Park Gooijland

Voor Park Gooijland hebben wij een simpele maar effectieve strategie bedacht om nieuwe bewoners aan te trekken. Deze strategie bestond eruit om via Facebook vijf doelgroepen te targetten:

  1. de potentiële bewoners zelf;
  2. hun kinderen, dit voor de ouderen die zelf niet online zijn;
  3. een door Facebook gegenereerde vergelijkbare groep op basis van het profiel van groep 1;
  4. een door Facebook gegenereerde vergelijkbare groep op basis van het profiel van groep 2;
  5. daarnaast hebben wij de bezoekers van de website opnieuw geattendeerd op Park Gooijland door ze te retargetten.

De reuring die deze campagne veroorzaakte was groot

Dit alles heeft in slechts drie maanden tijd tot de volgende resultaten geleid:

  • bereik gecreëerd van 97.950 personen
  • waarvan 47.504 unieke personen
  • 4202 klikken naar de website waarvan 3286 uniek
  • kosten per klik van € 0,14

De kosten per lead waren nog geen fractie van de maandelijkse huuropbrengst van de beschikbare appartementen.

Resultaat

Campagne na drie maanden nu onderbroken. Reden: de appartementen zijn namelijk allemaal verhuurd en er is zelfs een lijst opgemaakt met geïnteresseerden!

Jouw merk ook activeren?

Kruis de optie merkactivatie aan in het onderstaande formulier en vul je contactgegevens in. Wij nemen de eerstvolgende werkdag contact met je op om een afspraak te maken.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Online zichtbaarheid januari

Online zichtbaarheid januari

Online zichtbaarheid januari: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid januari via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in januari:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 39.086
  • Werkelijke zichtbaarheid: 6.534
  • Aantal post: 90
  • Aantal clicks op posts: 1.052
  • Interactie op posts: 324

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 4.342
  • Werkelijke zichtbaarheid: 726
  • Aantal post: 10
  • Aantal clicks op posts: 116
  • Interactie op posts: 36

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Nieuw deze maand:

Introductie van maandrapport social media marketing

In de maand januari is er een nieuwe functionaliteit aan het online marketing dashboard toegevoegd: het maandrapport. Dit rapport wordt door het marketing dashboard gegenereerd met alle relevante data met betrekking tot de online zichtbaarheid in de voorgaande maand.

Een voorbeeld van een maandrapport social media marketing:
(klik op de afbeeldingen voor een vergroting)

Inzicht in het effect van social media marketing

Op basis van het overzicht van het aantal posts en het bereik in het rapport kan worden nagedacht over mogelijke acties om de zichtbaarheid via social media verder te vergroten. Twee verbeteracties zijn bijvoorbeeld:

  • Het plaatsen van meer posts.
  • Betere timing van de momenten waarop gepost wordt.

Het tweede gedeelte van het rapport toont de interactie op de geplaatste posts. Een verbeteractie hier zou kunnen zijn om meer medewerkers van het eigen bedrijf social media alerts te sturen. Door dit te doen snijdt het mes aan twee kanten:

  • In de eerste plaats stel je hen in staat om de berichten te ‘liken’ of te delen waardoor je mogelijk nieuwe personen bereikt.
  • In de tweede plaats betrek je hen actief in de externe communicatie waardoor het bedrijf marktgerichter wordt.

Het derde deel van het rapport betreft de informatiebronnen die worden gebruikt voor de curatie en creatie van content. Door te kijken naar de activiteit van de gemonitorde bronnen hou je in de gaten of de bronnen niet langzaam opdrogen. Mocht dit toch het geval zijn dan dienen er nieuwe profielen ten behoeve van de content activatie alerts te worden ingesteld.

Verder heeft het zin om goed te kijken naar de top vijf hashtags en beïnvloeders. Mogelijk liggen hier goede mogelijkheden om bij volgende posts goed in te spelen op trends dan wel proberen het bereik van een topbeïnvloeder aan te spreken.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Schrijven om gevonden en gelezen te worden (3)

Schrijven om gevonden en gelezen te worden (3)

Web vriendelijk schrijven is leesbaar schrijven

Lezen jouw website-pagina’s lekker weg?

Schrijven om gelezen te worden. Als jouw bedrijf eenmaal gevonden wordt in de zoekmachines, wil je ook dat mensen jouw content lezen. Hoe houd je de aandacht van de lezer vast en maak je jouw tekst aantrekkelijk om te lezen? In deze tweede blog in een serie van drie wordt uitgelegd hoe jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt, door op een aantal zaken te letten.

Schrijf actieve zinnen

Veel teksten worden geschreven in de passieve vorm. Maar wat is de passieve vorm en waarom moet je zulke zinnen zoveel mogelijk vermijden in een tekst? In passieve zinnen is het onderwerp passief. Dit betekent dat het onderwerp niet actief betrokken is in de zin. Het is vaak niet duidelijk wie of wat de handeling uitvoert. Waarom is het dan van belang om actieve zinnen te schrijven? Zinnen in de passieve vorm worden vaak als afstandelijk beschouwd. De tekst wordt minder levend, minder actief. De zinnen in passieve teksten zijn vaak langer dan noodzakelijk, hierdoor wordt het moeilijk leesbaar. 

Voorbeeld1

Passief: “De brief wordt door de secretaresse getypt”.

Actief: “De secretaresse typt de brief”.

In de tweede zin is de secretaresse actief, in tegenstelling tot de eerste zin. De zin is een stuk korter en alle informatie is aanwezig.

Voorbeeld2

Passief: “Fleur wordt door een taxi naar huis gebracht”.

Actief: “Fleur neemt de taxi naar huis”.

In de eerste zin is Fleur heel passief. Het is in een passieve zin niet duidelijk wie de handeling uitvoert.

Afbeelding: voorbeeld van Yoast SEO leesbaarheidsanalyse, zie balletpoint: ‘lijdende vorm’

Yoast SEO

Schrijf korte zinnen

Informatieve teksten bevatten vaak lange zinnen. Is dit nou goed of fout? Het is niet per definitie goed of fout, maar lange zinnen maken de tekst wel lastiger te begrijpen. De norm om een tekst makkelijk leesbaar te houden is vijftien tot twintig woorden per zin. Dit betekent niet dat elke zin maximaal twintig woorden mag bevatten, maar dit is wel een goede richtlijn.

Waarom korte zinnen?

Maar waarom mag je eigenlijk maximaal twintig woorden in een zin schrijven? Teksten op websites bevatten vaak veel informatie en moeilijke woorden, oftewel vakjargon. Dit is voor een leek die deze informatie tot zich wil nemen al moeilijk genoeg om te begrijpen. Is de zin dan ook nog extreem lang, dan haakt de lezer af.

Hou de lezer vast!

Schrijf je de informatie kort en bondig op met een duidelijke uitleg, dan houd je de lezer vast. De boodschap die jij wilt overbrengen komt beter tot zijn recht in korte en bondige zinnen. De lezer haakt niet halverwege af en begrijpt de tekst die jij geschreven hebt.

Maak gebruik van overgangswoorden

Waarom is het gebruik van overgangswoorden in een tekst noodzakelijk? Het gebruik van overgangswoorden hebben meerdere voordelen in een tekst. Zo neem je de lezer mee in jouw tekst en ze leggen het verband tussen twee of meerdere zinnen. Het wordt zo makkelijker te begrijpen voor de lezer.

Verbind korte zinnen

Zoals eerder genoemd is het vermijden van lange zinnen noodzakelijk om jouw tekst leesbaar te houden. Het is lastig om een zin kort en bondig te houden maar toch alle informatie te vermelden. Hierbij kunnen overgangswoorden helpen. Door een overgangswoord koppel je twee of meerder zinnen aan elkaar. Zo blijft de zin kort en bondig, maar vermeld je toch alle informatie.

Voorbeeldtekst

Onderstaand een voorbeeld van overgangswoorden. In deze tekst worden drie zinnen aan elkaar gekoppeld. Als je dit als één zin schrijft, wordt het onduidelijk en onoverzichtelijk. 

Zonder overgangswoorden:

“Wij bieden Felixx.online in drie vormen aan. Wij nemen u de zorg voor alles met betrekking tot de verzekerbare arbeidsvoorwaarden volledig uit handen, of u doet een deel zelf en betaalt een gunstiger tarief voor het gebruik van de software, of u doet alles zelf, maar wij controleren het voordat het definitief wordt verwerkt.”

Met overgangswoorden:

“Wij bieden Felixx.online in drie vormen aan. Wij nemen u de zorg voor alles met betrekking tot de verzekerbare arbeidsvoorwaarden volledig uit handen. De tweede vorm, u doet een deel zelf en betaalt een gunstiger tarief voor het gebruik van de software. De derde variant is dat u alles zelf doet, maar wij controleren het voordat het definitief wordt verwerkt.”

Voor een handig overzicht van overgangswoorden zie de blog van Birgit Varenkamp

Kort samengevat

  • Laat het onderwerp de handeling uitvoeren
  • Hierdoor creëer je actieve zinnen
  • Schrijf niet meer dan twintig woorden per zin, het wordt dan onduidelijk
  • Maak gebruik van overgangswoorden om zinnen te koppelen

Lees ook deel één en twee…

Dit is de laatste blog in een serie van drie. De eerste blog gaat in op wat je moet doen in jouw tekst voor een optimale kans om door de zoekmachines goed gevonden te worden. De tweede blog gaat in, net als dit derde deel op wat je kunt doen om de lezer te boeien tot het einde van de pagina. 

Deze serie blogs is bedoeld om je kennis mee te geven waar je bij het schrijven van content rekening mee kan houden. Met deze kennis kun je schrijven om gevonden en gelezen te worden!

Dirk Jan Tegel

Dirk Jan Tegel

Marketing-PR-medewerker bij Felixx.online

Dirk Jan werkte in een tussenperiode tussen twee studies bij de Felixx.Groep. Zijn hoofdtaak in deze periode was het optimaliseren van de vindbaarheid en leesbaarheid van de websites van de Felixx.Groep. Dit deed hij onder begeleiding van Cornelissen.Marketing die deze websites heeft opgezet en beheerd.

De volgende websites zijn door Dirk Jan geoptimaliseerd:

Schrijven om gevonden en gelezen te worden (3)

Schrijven om gevonden en gelezen te worden (2)

Schrijven om gelezen te worden

Lezen jouw website-pagina’s lekker weg?

Schrijven om gelezen te worden. Als jouw bedrijf eenmaal gevonden is in de zoekmachines, wil je ook dat mensen jouw content lezen. Hoe houd je de aandacht van de lezer vast en maak je jouw tekst aantrekkelijk om te lezen? In deze blog wordt uitgelegd hoe jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt, door op een aantal zaken te letten.

Bedien de luie lezer

De lezers die jouw content lezen, zijn over het algemeen lui. Hiermee wordt bedoeld, dat de lezer jouw content leest om “snel” informatie in te winnen met zo min mogelijk inspanning. Als het te lang duurt om de benodigde informatie te vinden, dan klikt de lezer door naar de volgende website. Hoe kan je dit voorkomen?

Begin met een samenvatting van het belangrijkste

Begin je tekst met een korte samenvatting, geef hier de belangrijkste punten van de tekst weer. Zo trek je gelijk de aandacht en hoeft de “luie lezer” niet de hele tekst door. Vertaal de producten of diensten naar het ultieme nut voor de lezer. Waarom moet de lezer nou juist voor uw product of dienst kiezen? ‘What’s in it for them? 

Schrijf korte paragrafen

Stel, deze tekst zou volledig aan elkaar zijn geschreven zonder paragrafen of witregels. De vraag is dan niet of je weg klikt, maar hoe snel je weg klikt. Zonder paragrafen en witregels wordt het een lange en onduidelijk tekst die moeilijk te lezen is. Zorg daarom voor voldoende paragrafen en wit regels in jouw tekst. Zorg ervoor dat een paragraaf niet meer dan 150 woorden bevat.

Gebruik tussenkopjes

Belangrijk bij de paragrafen, is dat het kopje de lading dekt. Hier later meer over. Mocht je hier moeite mee hebben, is de Yoast SEO plug-in een goed hulpmiddel. Dit is een plug-in die je kan gebruiken als je gebruik maakt van de WordPress websites. Om de leesbaarheid van jouw content optimaal te hebben, moeten alle ‘bolletjes’ groen zijn. In de afbeelding is het ‘bolletje’ Paragraaf lengte groen. Dit betekent dat geen van de paragrafen te lang is.

Afbeelding: voorbeeld van Yoast SEO leesbaarheidsanalyse

Yoast SEO

Groene en rode bolletjes

In de afbeelding zijn een aantal groene bolletjes te zien en één rode. In deze blog focussen we ons vooral op ‘koptekst verdeling’ en “paragraaf lengte’. De eerste genoemde beoordeelt of je voldoende tussenkopjes hebt gebruikt in je tekst. De tweede spreekt eigenlijk voor zich, maar die beoordeelt of jouw paragrafen de juiste lengte hebben.

Het belang van tussenkopjes

Wat is nou eigenlijk het belang van tussenkopjes? Ze geven structuur aan in de tekst en zorgen ervoor dat er een duidelijk opbouw zichtbaar is. Door het gebruik van tussenkopjes wordt de tekst ook makkelijk scanbaar voor de (luie) lezer. De lezer kan gericht opzoek gaan naar hetgeen wat hij zoekt in de tekst, dit is veel lastiger in een grote lap tekst. In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen een lap tekst en een geordende tekst met tussenkopjes.

Afbeelding: tussenkopjes versus lap tekst

Schrijven om gevonden te worden

Kort samengevat

  • Begin je tekst met een korte samenvatting
  • Vertaal je producten of diensten naar het ultieme nut voor de lezer
  • Vermijd vakjargon in je teksten
  • Zorg voor voldoende paragrafen in jouw tekst
  • Gebruik niet meer dan 150 woorden per paragraaf
  • Maak gebruik van tussenkopjes
  • Zorg ervoor dat het tussenkopje de lading van de tekst dekt

Lees ook deel één en drie…

Dit is de tweede blog in een serie van drie. De eerste blog gaat in op wat je moet doen in jouw tekst voor een optimale kans om door de zoekmachines goed gevonden te worden. De derde blog gaat in, net als dit tweede deel op wat je kunt doen om de lezer te boeien tot het einde van de pagina. 

Deze serie blogs is bedoeld om je kennis mee te geven waar je bij het schrijven van content rekening mee kan houden. Met deze kennis kun je schrijven om gevonden en gelezen te worden!

Dirk Jan Tegel

Dirk Jan Tegel

Marketing-PR-medewerker bij Felixx.online

Dirk Jan werkte in een tussenperiode tussen twee studies bij de Felixx.Groep. Zijn hoofdtaak in deze periode was het optimaliseren van de vindbaarheid en leesbaarheid van de websites van de Felixx.Groep. Dit deed hij onder begeleiding van Cornelissen.Marketing die deze websites heeft opgezet en beheerd.

De volgende websites zijn door Dirk Jan geoptimaliseerd:

Online zichtbaarheid december

Online zichtbaarheid december

Online zichtbaarheid december: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van de relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid december via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in december:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 60.349
  • Werkelijke zichtbaarheid: 10.253
  • Aantal post: 144
  • Aantal clicks op posts: 2.077
  • Interactie op posts: 324

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 6.705
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.139
  • Aantal post: 16
  • Aantal clicks op posts: 231
  • Interactie op posts: 36

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te verwerven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft namelijk dit inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Nieuw deze maand:

Introductie van ‘content activatie alerts’

In de maand december is er een nieuwe functionaliteit aan het online marketing dashboard toegevoegd: ‘content activatie alerts’. Dit zijn e-mails die door het marketing dashboard worden gegenereerd op een met de relatie afgesproken dag in de week. In de e-mail wordt content gepresenteerd die in de voorgaande week is gevonden door relevante bronnen te monitoren. De bronnen genereren berichten die voor de volgers mogelijk interessant zijn. In de ‘content activatie alert’ hoeft de relatie alleen te markeren welke berichten hij met de volgers wil delen. 

Een voorbeeld van content activatie alert:

Inplannen op basis van verwachte aanwezigheid volgers

De berichten worden vervolgens ingepland op social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Google+ en Pinterest). Voor de tijdstippen wordt via het online marketing dashboard gekeken naar de historie van eerdere posts. Per social media platform kan worden bekeken in welk tijdsvenster op welke dag van de week de meeste volgers actief zijn. Hiermee wordt de kans vergroot dat de post ook daadwerkelijk gezien wordt. Wanneer je deze maand kijkt naar het potentiële bereik 60.349 en de werkelijke zichtbaarheid 10.253 dan is dus 17% van alle posts bekeken.

Een voorbeeld van een overzicht van voorgaande post (donkerblauw = meeste interactie):

Inplannen op basis van statistiek

Zichtbaarheid en merkbekendheid

De posts die wij inplannen op social media zijn een mix van gevonden content en content die wij voor de relaties schrijven. Alle post worden gedaan onder de merknaam. Het is daarom belangrijk dat de profielfoto van de social media platformen een duidelijk logo of beeldkenmerk van het merk bevatten. De merknaam zelf dient de naam van het account te zijn. Relevante posts zullen een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en bekendheid van het merk. De post op basis van eigen content zullen bijdragen aan de traffic naar de website. Dit kan uiteraard ook uitstekend voor bepaalde campagnes worden gebruikt.

Twee voorbeelden van posts ten behoeve van (relevante) zichtbaarheid:

Twee voorbeelden van posts

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaat vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze ‘vliegwiel’ methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak bij ons op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken wij dan vanuit welke bronnen wij dit voor jouw merk/bedrijf zouden kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.