Online roepende

Online als roepende in de woestijn?

Heb je geen idee hoe je jouw doelgroep kunt bereiken?

“Onlangs hebben wij geïnvesteerd in een nieuwe website maar online voelen wij ons nog steeds als roependen in de woestijn.” Dit vertrouwde een ondernemer mij laatst toe.

“Wat moet ik nu doen om de juiste bezoekers erop te krijgen? Moet ik met Adwords aan de slag? Social media marketing? SEA, SEO, moet ik gaan vloggen, bloggen of aan de slag met content marketing? Eigenlijk alles al een beetje geprobeerd maar om nou te zeggen dat het effect sorteert… ik weet het niet en ik krijg er maar geen gevoel bij.”

Is dit herkenbaar voor je? Voel jij je ook online als roepende in de woestijn?

Wat je roept is het allerbelangrijkst!

Verdiep je in wat jouw beoogde klant beweegt. Waar is hij naar op zoek en hoe kun je hem van dienst zijn? Zeker in de setting van een ‘woestijn’ kun je je voorstellen dat iemand alleen naar je luistert als het hem of haar direct tot voordeel strekt.

Het nut van wat jij te bieden hebt moet dus van je boodschap afdruipen!

Zoals bijvoorbeeld: “Likkebaardend-lekkerlessend-koelklinkend-frisdrinked-stemmensmerend-razendflitsend-snelvibrerend-koelkoelkoel-sissende… Pepsi!”

2019 versie van originele commercial uit 1970

Zorg voor een eenduidige kernboodschap

Okay, beetje flauw zo’n Pepsi boodschap in een woestijn, die werkt wel. Maar wat als Coca Cola een meter verderop net zo hard staat te roepen? Het mag duidelijk zijn dat een herkenbare maar vooral geloofwaardige boodschap op dat moment de doorslag geeft. In een split second maakt iemand de keuze op basis van kernboodschappen over hetgeen hij of zij gaat beleven bij het consumeren van een product of dienst. Online is dit niet anders. Wees consequent en consistent in wat je roept en zorg ervoor dat het nut meteen duidelijk is voor degene die luistert.

En ook niet onbelangrijk: naar wie roep je eigenlijk?

Als je nog eens kritisch luistert naar wat je precies roept, hoe waarschijnlijk acht je het dan dat er iemand luistert en je direct begrijpt. Dat er iemand op je af komt? Stel dat er iemand reageert, wat is dan jouw verwachting? En belangrijker nog, heb je inzicht in de verwachting van die persoon op dat moment? Een goede manier om hier naar te kijken is vanuit de verschillende fases tijdens het koopproces.

Het koopproces-model gaat er vanuit dat iemand bij iedere aankoop vijf stadia doorloopt. Iemand die een bepaalde behoefte heeft gaat zich eerst oriënteren (oriënteren), stelt vervolgens een keuzeset van alternatieven samen (vergelijken) van waaruit de aankoop (kopen) wordt gedaan. Daarna wordt de dienst of het product geconsumeerd (consumeren) en geëvalueerd (evalueren).

Merkactivatie tijdens de Customer Journey

De slingerende lijn in de afbeelding schetst de weg die jouw ‘potentiële luisteraar’ aflegt. Als jij de kunst verstaat om op het juiste moment het juiste middel in te zetten zal je oproep gehoord worden. Vermijdt de valkuil die veel ondernemers betreden door af te gaan op succesverhalen die ze horen over bepaalde middelen. Bedenk op welke momenten je er echt moet staan en hoe je boodschap op die momenten de ‘luisteraar’ kan helpen om voor jou te kiezen.

Roep vanuit een merkconcept

Met een goed merkconcept optimaliseer je de kans dat de ontvangers van je boodschap om deze meteen te ‘snappen’. Bovendien snap je dan beter hoe je de kans kan vergroten dat je boodschap gehoord wordt. Je sjokt niet meer doelloos door die grote woestijn maar je zorgt dat je vanaf een zichtbaar punt gehoord kan worden op de juiste momenten.

Stappenplan ‘Je merk doet het werk!’

Voor het ontwikkelen van een goed merkconcept heb ik een stappenplan geschreven. Daarmee zorg dat je een boodschap krijgt die aankomt als je staat te roepen! Blijf niet online als roepende in de woestijn maar zet de juiste stappen om eruit te komen 😉

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.