Komt de boodschap aan?
Wanneer direct contact compleet wegvalt
Wat zich op dit moment door het coronavirus voordoet is ongekend. Niet alleen is het voor veel ondernemers een enorme uitdaging om de onderneming overeind te houden, ook de communicatie met de klanten is compleet anders. De vraag ‘Komt de boodschap aan?’ was nog nooit zo belangrijk. Direct contact is op zijn minst erg lastig en valt in vele gevallen compleet weg. Een situatie met een omvang en impact die nog niet eerder is voorgekomen.
Op zoek naar oplossingen?
Wekelijks bekijk ik met Google Search Console hoe de website via zoekmachines wordt gevonden. Opvallend in de laatste weken is de toename van het aantal bezoekers via het zoekwoord ‘communicatiedoelstellingen’. Zijn dit ondernemers die gegeven de situatie hun communicatie aan het aanpassen zijn? En zo ja wat hopen ze te vinden? Waar zijn ze precies naar op zoek? Stellen meer mensen zich de vraag ‘Komt de boodschap aan?’. Waarschijnlijk naar nieuwe middelen om het klantencontact anders te organiseren. Online communicatieplatformen als ZOOM, Teams, Skype en Slack zien hun aantal gebruikers exponentieel toenemen.
Nieuwe kansen
Voor veel ondernemers zal dit ook betekenen dat zij hun website en social media accounts nog meer gaan gebruiken voor de communicatie. Daarbij is het merkbaar dat dit voor sommige betekent dat zij de mogelijkheden van online communicatie nu pas echt beginnen te ontdekken en waarderen. Mijn advies aan hen: als je nu je online communicatie gaat intensiveren doe het dan meteen goed. Denk eerst na over een eenduidige kernboodschap voor je dienstverlening.
Zorg voor een eenduidige kernboodschap
Online wordt er enorm veel gecommuniceerd. Het is daarom belangrijk dat je in alle uitingen steeds een heldere en eenduidige boodschap centraal stelt. Waarom? Stel, je zit tegenover een collega en je vraagt hij een pen voor je heeft. Hoe groot is de kans dat je er één vangt als hij er zes tegelijk over de tafel gooit? Had hij er één gegooid dan was deze kans veel groter geweest. Met communicatie is het net zo. Een boodschap komt pas aan wanneer een ontvanger zich kan concentreren op één boodschap.
Denk na voordat je communicatiemiddelen gaat inzetten
Het is verleidelijk om online direct ‘helemaal los te gaan’ maar je kunt het effect vergroten en jezelf een hoop tijd besparen door je eerst te focussen op de manier waarop je met je bedrijf/merk naar buiten wilt treden. Je wilt immers niet alleen dat de boodschap letterlijk aankomt maar ook figuurlijk. Idealiter wordt een boodschap ook meteen goed begrepen. Kijk nog maar eens naar de foto hierboven van de boodschap in een fles, dobberend in zee. Stel dat die fles door iemand wordt gevonden en hij begrijpt je boodschap niet, dat zou toch wel sneu zijn.
Werk vanuit een merkconcept
Met een goed merkconcept optimaliseer je de kans dat de ontvangers van je boodschap hem meteen ‘snappen’. Bovendien kun je dan beter werken aan je vindbaarheid. Zonder dat je in die informatieoceaan meteen kratten vol met flessen moet omkeren om gevonden te worden. Voor het ontwikkelen van een goed merkconcept heb ik een stappenplan geschreven. Downloaden zou ik zeggen en zorg dat je vraag: ‘Komt de boodschap aan?’ volmondig met je wordt beantwoord.
drs. ing. Eric Cornelissen
Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.
Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.
Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.
PS Flessenpost?
Flessenpost, ook wel bekend als een bericht in een fles, is een vorm van communicatie waarbij een brief of boodschap in een fles wordt gestopt en vervolgens in de oceaan of een rivier wordt gegooid in de hoop dat deze door iemand wordt gevonden. De vraag ‘Komt de boodschap aan?’ is dus al vaak gesteld. De oorsprong van flessenpost is niet precies bekend, maar er zijn verschillende theorieën over hoe deze traditie is ontstaan.
Een van de meest populaire verhalen is dat flessenpost voor het eerst werd gebruikt door oude Griekse zeilers. Ze zouden de berichten in aardewerken kruiken stoppen en in de zee gooien om hun families te laten weten dat ze veilig waren aangekomen op hun bestemming. Later zouden Romeinse soldaten ook flessen hebben gebruikt om berichten te versturen, vooral tijdens oorlogen.
Een andere theorie is dat flessenpost werd gebruikt door schipbreukelingen als een laatste redmiddel om hulp te krijgen. Ze zouden hun bericht in een fles stoppen en deze in de hoop dat deze aan wal zou worden gebracht en hun redding zou betekenen.
In de moderne tijd werd flessenpost vooral populair onder romantici en avonturiers. In de 19e eeuw werd het een populaire manier om berichten te versturen tussen geliefden of om reisverhalen te delen. ‘Komt de boodschap aan?’ heeft in het geval van de geliefden dan vaak een dubbele betekenis.
Hoewel flessenpost tegenwoordig niet meer zo vaak wordt gebruikt als communicatiemiddel, wordt het nog steeds gebruikt als een symbolisch gebaar van hoop en romantiek. Het idee dat een bericht in een fles de oceaan over kan reizen en uiteindelijk door iemand gevonden kan worden, blijft een fascinerend concept dat mensen blijft inspireren.