
Merk concept & website Pensioenorde
Portfolio
Bekijk wat wij reeds voor andere merken hebben mogen betekenenMerk concept & website Pensioenorde
Sterkste beroepsvertegenwoordiging van pensioenadviseurs
Deze pagina beschrijft de ontwikkeling van het merk concept en de website voor Pensioenorde. Pensioenorde is de sterkste landelijke vertegenwoordiging van pensioenadviseurs. Als beroepsorganisatie biedt Pensioenorde een platform voor het verzamelen en uitwisselen van pensioeninformatie. De orde streeft continu naar verdere professionalisering van de pensioenadviesmarkt en is de belangrijkste gesprekspartner van de branche bij politiek en samenleving.
Opdracht voor website op basis van een merk concept
In 2018 werden wij geïnformeerd over het voornemen van twee beroepsverenigingen om samen verder te gaan onder één naam om hierdoor de sterkste partij voor pensioendeskundigen te gaan vormen. Bureau Oostdam & Partners uit Nijmegen was op dat moment al bezig met een strategisch beleidsplan voor deze nieuwe brancheorganisatie. Op basis van dit rapport was de opdracht aan ons: ‘Ontwikkel het merkconcept, de huisstijl en het online platform’.
Merk concept en huisstijl dragen samen bij aan de merkidentiteit
Het bovengenoemde rapport was richtinggevend en daarom was de eerste het definiëren van een merkpropositie met daarin de vijf belangrijkste componenten: doelgroep, merknaam, referentiekader, merkbelofte en de onderliggende kernvaardigheid.
Na de vaststelling hiervan hebben wij vervolgens bepaald welke emotie het merk Pensioenorde oproept en welke kleuren deze emotie oproepen dan wel versterken.
Hierboven grafisch vormgever Lex Maat en ondergetekende met de drie verschillende uitwerkingen die door het nieuwe bestuur van de Pensioenorde aan de leden is voorgesteld tijdens de jaarvergadering. Hieronder het gekozen logo:

Webdesign Pensioenorde
Na de definitieve keuze voor het logo hebben wij de volgende stappen ten aanzien van het WordPress webdesign genomen:
- Een functie analyse voor de beoogde rol in de communicatie.
- Een conceptversie geplaatst op een online testlocatie op basis van een functie analyse.
- De grafische vormgeving en functionaliteit besproken.
- De correcties doorgevoerd en getest.
- Nieuwe teksten en foto’s geplaatst.
- Website nagelopen en ‘live’ gezet.
Enkele pagina’s Pensioenorde website
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Merkconcept en webdesign
Het onderscheidend vermogen van jouw merk en organisatie boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat we doen. Wij creëren hiermee niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar zorgen ervoor dat jouw website een actieve rol gaat spelen in de communicatie met jouw relaties.

drs. ing. Eric Cornelissen
Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer
Sinds 1988 houd ik mij bezig met marketing en communicatie. Daarbij heb ik veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches.
Als laatbloeier studeerde ik van 2004 tot 2007 technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met Cornelissen.Marketing.
Onder deze vlag biedt ik niet alleen mijn ervaring en competenties aan maar ook die van het marketing collectief in Het Marketing Station. Voor ieder project beschikt een opdrachtgever op die manier over een team van professionals en heeft daarbij maar één aanspreekpunt.

Merkidentiteit
Emotie(s) bij dit merk:
Zich machtig voelen
Het gevoel hebben dat je in staat bent invloed (macht) uit te oefenen op je leven en dat van anderen. Een plek van betekenis ofwel een belangrijke positie in het leven innemen.
Scherpzinnig zijn
Je in staat voelen om zinnige nieuwe verbanden te leggen. Het grotere plaatje kunnen zien en begrijpen hoe dingen kunnen werken op een andere manier.
Gekozen kleurrichting(en):
Bladgroen
Positief: natuurlijk, vruchtbaar, gezond, balans, leven, groei, verzachtend, harmonie, rustgevend, herstel, geruststelling, milieubewust, nieuwe start.
PMS 349C #125727
Krijt grijs
Positief: standvastig, verantwoordelijk, trouw, toerekenbaar, gewetensvol, resoluut, terughoudend, behoudend, professioneel, klassiek, wereldwijs, solide, langdurig, volwassen, zakelijk.
PMS 425C #464648
# Het benoemen van een emotie en het kiezen van een merkkleur zijn onderdeel van onze beproefde methodiek voor het ontwikkelen van een merkconcept.