Merkontwikkeling
Laat direct zien wat het unieke nut van je merk is!Hoe geef je jouw merk kleur?
Goede visuele communicatie zal jouw onderneming meer business bezorgen. Als je het nut van je merk kunt benoemen en ook weet welke emotie je wilt beroeren, welke kleur werkt dan versterkend in de communicatie? Iets kiezen wat jezelf mooi vindt is hierbij de grootste valkuil. De keuze van de juiste kleur versterkt namelijk de emotie bij visuele uitingen. Wat wil je dat jouw merk oproept?
Bedenk eerst waar je merk echt voor staat
Hier zijn twee dingen voor nodig:
- je moet begrijpen welke unieke oplossing jouw je klanten biedt;
- welke emotie wordt ervaren wanneer men het nut van jouw oplossing beleeft.
Daarna kun je verder met het bepalen van een kleurschema dat dit gaat versterken.
Volg onze maandelijkse updates op:
Hoe geef je jouw merk kleur?
Je bent ervan doordrongen dat sterke visuele communicatie jouw onderneming meer business kan bezorgen. Je hebt goed nagedacht over je propositie en de manier waarop je die wilt communiceren maar visueel heeft het niet de gewenste uitstraling. In veel gevallen heb je dan wellicht een verkeerd kleurenschema gebruikt.
De keuze van de juiste kleur versterkt de emotie die bij een visuele uiting wordt beroerd. Wat wil je dat jouw merk oproept.
Bedenk eerst waar je merk echt voor staat
Hier zijn twee dingen voor nodig:
- je moet begrijpen welke unieke oplossing jouw je klanten biedt;
- welke emotie wordt ervaren wanneer men het nut van jouw oplossing beleeft.
Daarna kun je verder met het bepalen van een kleurschema dat dit gaat versterken.
51 emotie versterkende kleuren
Onderstaande kleuren komen uit de lijst ’51 emotie versterken emoties’ . Deze zijn gebaseerd op een onderzoek naar effect van kleur op stemming en gedrag. Het is geen exacte wetenschap want de perceptie van kleur verschilt alleen al van persoon tot persoon. Toch heeft onderzoek uitgelezen dat het effect van kleuren wel degelijk meetbaar is. Welke kleur uit de lijst van ’51 emotie versterkende kleuren’ geeft jouw merk kleur?
Enkele voorbeelden:
Amber
Positief: sieraden, multicultureel, rijp, overvloedig, origineel, herfst.
PMS 1385C #DA7C26
Fel roze
Positief: spannend, theatraal, speels, heet, aandacht-krijgend, hoge energie, sensueel, wild, tropisch, feestelijk, vibrerend, stimulerend.
Negatief: opzichtig.
PMS 205C #EA407A
Terracotta
Limoengroen
Positief: vers, fris, citrus, jeugdig, zuur, scherp, verfrissend.
PMS 377C #9FD07D
Helderblauw
Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.
PMS 285C #0171BA
Goudgeel
Positief: voedzaam, boterachtig, lekker, zon-gebakken, tarwe, gastvrij, comfort, troost-eten.
PMS 130C #ed9008
Amethist
Positief: curatief, beschermend, gemoedsrust.
PMS 2573 #B686B6
Lavendel
Positief: romantisch, nostalgisch, fantasievol, lichtgewicht, licht geparfumeerd.
PMS 264 #AB2583
Dieprood
Mandarijn
Positief: vitaal, sappig, vruchtbaar, stimulerend, pikant.
PMS 715C #F37A26
Zilver
Positief: strak, stijlvol, stijlvol, modern, cool.
PMS 877C #909090
Wit
Positief: puur, schoon, ongerept, maagdelijk, vlekkeloos, onschuldig, stil, lichtgewicht, luchtig, helder, bruids, etherisch, helderheid, eenvoud, arctisch, doeltreffend.
Negatief: steriel, koud, klinisch.
#FFFFFF
Download de 51 emotie versterkende kleuren
Merken en producten kunnen aan emotionele waarden worden gekoppeld via brandladdering. Doel hiervan is om met het merk, de dienst of het product betere aansluiting te vinden op wat een doelgroep belangrijk vindt. Wanneer je al weet welke emotie jouw merkuiting bekijk dan de complete lijst met de 51 emotie versterkende kleuren. Wellicht kun je de uiting nog verder versterken.
Denk er verder aan
Met één kleur ben je goed op weg maar je een kleurenschema moeten samenstellen dat op deze kleur gebaseerd is. Daarbij is het goed om te onderzoeken of ze goed bij elkaar passen. Geven ze bijvoorbeeld de grafische vormgever genoeg vrijheid voor een goed ontwerp? Handige tools hierbij zijn:
Zij gingen je voor:
Laat de emotie van je merk spreken
Merk gerelateerde emoties zijn onderdeel van onze aanpak voor merkontwikkeling en webdesign. Ben je er aan toe om je merkconcept een keer goed onder handen te nemen? Klik dan op ‘Afspraak inplannen’ en laat je eens informeren over de mogelijkheden. Het eerste gesprek is kosteloos en geheel vrijblijvend.