Merkontwikkeling

Laat zien wat het unieke nut van je merk is!

Merk kleur(en) kiezen

Merkkleuren kiezen tijdens de grafische vormgeving van een merk is het krachtigste hulpmiddel voor merkbeleving dat kan worden ingezet. Sinds mensenheugenis associëren wij kleuren met bepaalde emoties. Door de juiste keuzes hierin te maken kan de merkbeleving versterkt worden en ook de emoties die men het merk toedicht worden beïnvloed. Hieronder een selectie van kleuren en de emoties die daar aan worden toegedicht.

Hoe geef je jouw merk kleur?

Goede visuele communicatie zal jouw onderneming meer business bezorgen. Als je het nut van je merk kunt benoemen en ook weet welke emotie je wilt beroeren, welke mark kleur werkt dan versterkend in de communicatie? Iets kiezen wat jezelf mooi vindt is hierbij de grootste valkuil. De keuze van de juiste merk kleur versterkt namelijk de emotie bij visuele uitingen. Wat wil je dat jouw merk oproept?

Lavendel

Positief: romantisch, nostalgisch, fantasievol, lichtgewicht, licht geparfumeerd.

PMS 264 #AB2583

Donkergroen

Positief: natuur, betrouwbaar, verfrissend, stoer, rustgevend, statig, bos, gedempt, hout, traditioneel, geld, welvaart.

PMS 3435C #104634

Helderblauw

Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.

PMS 285C #0171BA

Goudgeel

Positief: voedzaam, boterachtig, lekker, zon-gebakken, tarwe, gastvrij, comfort, troost-eten.

PMS 130C #ed9008

Turkoois

Positief: oneindig, medelevend, beschermend, trouw, water, koelte, edelsteen, tropisch, oceanen.

PMS 3258C #4BC1AE

Volg onze maandelijkse updates op:

Hoe geef je jouw merk kleur?

Je bent ervan doordrongen dat sterke visuele communicatie jouw onderneming meer business kan bezorgen.  Je hebt goed nagedacht over je propositie en de manier waarop je die wilt communiceren maar visueel heeft het niet de gewenste uitstraling. In veel gevallen heb je dan wellicht een verkeerd kleurenschema gebruikt.

De keuze van de juiste kleur versterkt de emotie die bij een visuele uiting wordt beroerd. Wat wil je dat jouw merk oproept.

Lavendel

Positief: romantisch, nostalgisch, fantasievol, lichtgewicht, licht geparfumeerd.

PMS 264 #AB2583

Donkergroen

Positief: natuur, betrouwbaar, verfrissend, stoer, rustgevend, statig, bos, gedempt, hout, traditioneel, geld, welvaart.

PMS 3435C #104634

Helderblauw

Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.

PMS 285C #0171BA

Goudgeel

Positief: voedzaam, boterachtig, lekker, zon-gebakken, tarwe, gastvrij, comfort, troost-eten.

PMS 130C #ed9008

Turkoois

Positief: oneindig, medelevend, beschermend, trouw, water, koelte, edelsteen, tropisch, oceanen.

PMS 3258C #4BC1AE

Bedenk eerst waar je merk echt voor staat

Hier zijn twee dingen voor nodig:

  1. je moet begrijpen welke unieke oplossing jouw je klanten biedt;
  2. welke emotie wordt ervaren wanneer men het nut van jouw oplossing beleeft.

Daarna kun je verder met het bepalen van een kleurschema dat dit gaat versterken.

51 emotie versterkende kleuren

Onderstaande kleuren komen uit de lijst ’51 emotie versterken emoties’ . Deze zijn gebaseerd op een onderzoek naar effect van merk kleur op stemming en gedrag. Het is geen exacte wetenschap want de perceptie van kleur verschilt alleen al van persoon tot persoon. Toch heeft onderzoek uitgelezen dat het effect van kleuren wel degelijk meetbaar is. Welke merk kleur uit de lijst van ’51 emotie versterkende kleuren’ geeft jouw merk kleur?

Enkele voorbeelden:

Amber

Positief: sieraden, multicultureel, rijp, overvloedig, origineel, herfst.

PMS 1385C #DA7C26

Fel roze

Positief: spannend, theatraal, speels, heet, aandacht-krijgend, hoge energie, sensueel, wild, tropisch, feestelijk, vibrerend, stimulerend.
Negatief: opzichtig.

PMS 205C #EA407A

Terracotta

Positief: aards, warm, landelijk, gezond, gastvrij, overvloed. PMS 7522C #BB6B53

Limoengroen

Positief: vers, fris, citrus, jeugdig, zuur, scherp, verfrissend.

PMS 377C #9FD07D

Helderblauw

Positief: elektrisch, energie, levendig, vibrerend, indrukwekkend, waterleven, opgewekt, opwindend.

PMS 285C #0171BA

Goudgeel

Positief: voedzaam, boterachtig, lekker, zon-gebakken, tarwe, gastvrij, comfort, troost-eten.

PMS 130C #ed9008

Amethist

Positief: curatief, beschermend, gemoedsrust.

PMS 2573 #B686B6

Lavendel

Positief: romantisch, nostalgisch, fantasievol, lichtgewicht, licht geparfumeerd.

PMS 264 #AB2583

Dieprood

Positief: rijk, elegant, verfijnd, smakelijk, duur, volwassen, weelderig, bewerkt, robuust. PMS1945C #AB1E41

Mandarijn

Positief: vitaal, sappig, vruchtbaar, stimulerend, pikant.

PMS 715C #F37A26

Zilver

Positief: strak, stijlvol, stijlvol, modern, cool.

PMS 877C #909090

Wit

Positief: puur, schoon, ongerept, maagdelijk, vlekkeloos, onschuldig, stil, lichtgewicht, luchtig, helder, bruids, etherisch, helderheid, eenvoud, arctisch, doeltreffend.
Negatief: steriel, koud, klinisch.

#FFFFFF

Download de 51 emotie versterkende kleuren

Merken en producten kunnen aan emotionele waarden worden gekoppeld via brandladdering. Doel hiervan is om met het merk, de dienst of het product betere aansluiting te vinden op wat een doelgroep belangrijk vindt. Wanneer je al weet welke emotie jouw merkuiting bekijk dan de complete lijst met de 51 emotie versterkende kleuren. Wellicht kun je de uiting nog verder versterken.

 

51 emotie versterkende kleuren

Denk er verder aan

Met één kleur ben je goed op weg maar je een kleurenschema moeten samenstellen dat op deze kleur gebaseerd is. Daarbij is het goed om te onderzoeken of ze goed bij elkaar passen. Geven ze bijvoorbeeld de grafische vormgever genoeg vrijheid voor een goed ontwerp? Handige tools hierbij zijn:

Laat de emotie van je merk spreken

Merk gerelateerde emoties zijn onderdeel van onze aanpak voor merkontwikkeling en webdesign. Ben je er aan toe om je merkconcept een keer goed onder handen te nemen? Klik dan op  ‘Afspraak inplannen’ en laat je eens informeren over de mogelijkheden. Het eerste gesprek is kosteloos en geheel vrijblijvend.

Zij gingen je voor: