Strategie

'Nuttig zijn voor de klant is de beste strategie'

Communicatie doelstellingen bepalen

Achter sterke merken zit een doordachte merkstrategie

Voor groei dienen de communicatie doelstellingen rekening te houden met de verschillende fases binnen de Customer Journey. Bedenk welke informatie over jouw merk men op bepaalde contactmomenten nodig heeft om hier uiteindelijk voor te kiezen. Hoe help je mensen in hun besluitvormingsproces?

Bereiken, boeien, binnen en behouden?

Om je merkbelofte zijn werk te laten doen dien je op effectieve wijze je marketingcommunicatie in te richten. In zijn of haar keuzeproces komt iemand op verschillende momenten in dit proces in contact met jouw merk. Voor de juiste communicatie doelstellingen moet je:

  1. exact weten wie je wilt bereiken en via welke kanalen
  2. boeien met een duidelijke en unieke merkbelofte
  3. bezoekers binden voor wie deze belofte geldt
  4. online marketing en digitalisering inzetten om klanten te behouden

Bekijk deze begrippen hieronder in relatie tot de Customer Journey.

Communicatie doelstellingen

Communicatiedoelstellingen en strategie

Er zijn steeds meer online middelen voor handen om in te zetten voor je communicatie. Het kan echter pas succesvol zijn wanneer je dit doet op basis van een strategie. Deze baseert zich overigens nog steeds op de oude volgorde die er vanuit gaat dat ze jouw merk eerst moeten leren kennen (Bereiken), er vervolgens een beetje van moeten gaan houden (Boeien) voordat je iets in (aankoop) gedrag kunt bewegen (Binden).

Communicatie doelstellingen

Middelen voor het bereiken van klanten

Wanneer jouw potentiële klant zich nog in de oriëntatiefase bevindt kun je hem offline bereiken met PR. mond-tot-mond reclame, via drukwerk, bladen en televisie- of radioreclame. Online kun je denken aan:

  • het plaatsen van banners op relevante sites;
  • het werken met promoted posts op Facebook en LinkedIn;
  • korte Youtube filmpjes
  • en Adwords-campagnes op brede zoekbegrippen.

Middelen voor het boeien van klanten

Op het moment dat je in de keuzeset van de klant bent beland moet je er voor zorgen dat je hem blijft boeien met je content. Dit doe je door vanuit je merkconcept met contentmarketing een consistente stroom van communicatie te verzorgen die relevant is voor jouw klant.

Middelen voor het binden van klanten

Om klanten in te binden op jouw merk dien je hem op alle denkbare contactmomenten de mogelijk te bieden om zich aan je kenbaar te maken door contactgegevens achter te laten. Denk hierbij aan:

  • e-mail opt-in mogelijkheden op je website en social media uitingen;
  • call-to-actions naar landingspaginas’s op social media;
  • het aanbieden van webchat;
  • re-targetting van website en socialmedia bezoekers;
  • e-mailmarketing.

Middelen voor het behouden van klanten

Een klant behouden kost vijf keer minder dan het acquireren van een nieuwe maar denk ook eens andersom. Des te meer gemak je jouw klant aanbiedt bij het afnemen van jouw merk des te groter de kans is dat hij niet alleen blijft maar je ook aan anderen zal aanbevelen. Probeer zoveel mogelijk stappen van je dienstverleningsproces digitaal aan te bieden zodat de klant op de momenten die hij kiest hier gebruik van kan maken. Hier begint je merk echt het werk te doen omdat je in feite een deel van de dienstverlening naar de klant verlegt. De mogelijkheden zijn legio en wij helpen je er graag bij.

Alleen een gestructureerde aanpak werkt

Er is een gestructureerde aanpak nodig om de belangrijkste contactmomenten in kaart te brengen. Samen met jou schatten wij in op welke momenten en via welke kanalen de kans het grootst is, dat je jouw beoogde klant op een cruciaal beslismoment ook voor jouw gaat kiezen. Er zijn grofweg vijf grote momenten:

  1. Aan het begin van de oriëntatiefase als de beoogde klant zijn eerste zoekwoorden op Google loslaat;
  2. Aan het einde van de oriëntatiefase als de beoogde klant een keuzeset van merken samenstelt waaruit hij of zij gaat kiezen;
  3. Op het moment dat hij of zij klant wordt;
  4. Als het product of dienst in gebruik wordt genomen;
  5. Op het moment dat er een vervolgaankoop gedaan gaat worden.

Een keer afspreken?

Je hebt interesse om met ons de samenwerking voor jouw merk aan te gaan maar nog wel wat vragen? Klik dan op  'Afspraak maken' en je kunt direct een afspraak inplannen. De eerste 30 minuten zijn kosteloos en geheel vrijblijvend.

Offerte aanvragen voor het formuleren van een merkstrategie

Het stappenplan dat we toepassen voor het formuleren van een merkstrategie is inmiddels dusdanig beproefd dat we dit tegen een vast bedrag aanbieden. Klik op ‘Offerte aanvragen‘, vul het formulier en je ontvangt binnen 5 werkdagen een offerte.

De gemiddelde doorlooptijd is drie weken met daarin één keer een teamsessie.

Is dit herkenbaar voor je:

  • Je bent een gedreven ondernemer en je wilt graag je bedrijf naar het level brengen dat je écht voor ogen hebt;
  • Je merkt dat je nu erg je best doet, maar dat jouw bedrijfscommunicatie erg veel tijd en energie kost;
  • Je wilt graag dat het makkelijker wordt om de juiste klanten te vinden;
  • Je wilt daadwerkelijk meer resultaat halen en meer mensen bedienen.

Heel blij met het al het werk dat Eric heeft gedaan om mijn nieuwe onderneming online zichtbaar te maken. Eric is enthousiast, heeft heel veel kennis en denkt met je mee zonder zijn mening aan je op te dringen. Ik kan hem aan iedereen van harte aanbevelen!

Mirjam Schoots

Mirjam Schoots Familierecht

Eric Cornelissen is een bevlogen, snelle en creatieve denker vol ideeën over hoe je een product beter kunt promoten. Hij zoekt naar de essentie van wat een product of een dienst is en heeft daar een bijzondere methode voor ontwikkeld.

Regien Strategier

Ontwerpster en docent, 78Color System

Zij gingen je voor:

Eerder gerealiseerde merkstrategieën:

De onderstaande voorbeelden zijn gerealiseerd op basis van door ons ontwikkelde merkstragie.