Merkpositionering

Een sterke merkpositionering geeft richting aan jouw organisatie en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Iedereen weet waar je voor staat. Het is de plek die jouw merk uiteindelijk inneemt in het hoofd en hart van mensen.

Bovendien zorgt het ervoor dat je hele team eenduidig kan communiceren en deze beoogde klanten bij ieder contact kan laten beleven dat dit zeker geen loze belofte is.

Merkpositionering definitie: Merkpositionering verwijst naar de unieke verwachting die een merk aan zijn klant presenteert en hoe dit uiteindelijk in de praktijk beleefd wordt.

Merkpropositie

Benoem waar jouw merk uniek in is

Een onderneming is zich vaak het minst bewust van de unieke kernvaardigheid van het bedrijf. Dit benoemen is voor veel ondernemers en hun team lastig omdat ze er zelf teveel bij betrokken zijn en te diep in zitten. Toch is het belangrijk dat bezoekers van je bedrijf of je website meteen goed begrijpen hoe jouw dienstverlening voor hen nuttig kan zijn. Ze moeten zo snel mogelijk in essentie begrijpen welk nut jouw merk hen kan bieden.

Zorg dat de klant dit ook zo beleeft

Investeren in een merkpositionering is de beste garantie dat de verwachting die jouw merk/onderneming oproept zal worden gezien en begrepen. Een goede positionering maakt het voor je team veel makkelijker om zich bewust te zijn van de werkelijke verwachting van de klant. Hiermee vergroot je de kans dat je klant die unieke toegevoegde waarde ook daadwerkelijk ervaart.  Als het nut dat hij of zij hierbij heeft helder is dan is de kans dat dit wordt doorverteld ook weer groter.

Waardeperceptie

Het benoemen van de kernvaardigheid en de merkbelofte

De unieke kernvaardigheid die leidt tot het nut van het merk benoemen is voor veel ondernemers lastig.
 Dit komt omdat je er als ondernemer zelf teveel bij betrokken bent en er te dicht bovenop zit. Cornelissen.Marketing heeft methodische aanpak voor merkpositionering ontwikkeld. Deze zorgt voor een gefundeerd merkconcept dat staat als een huis.

Drie manieren om tot een merkconcept te komen

Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming zich bevind, kan één van de onderstaande manieren om tot een merkconcept te komen voor je van toepassing zijn. Voorbeelden van deze aanpak kun je overigens in de uitgebreide cases op onze portfolio-pagina bekijken.

Durf duidelijk te zijn

Merkpositionering verwijst dus naar het proces van het definiëren van de plaats die een merk inneemt in de geest van de consumenten ten opzichte van concurrenten op de markt. Het heeft verschillende voordelen voor je bedrijf, waaronder:

  • Duidelijkheid en consistentie: Een duidelijke merkpositionering helpt je team en de klanten te begrijpen waar het merk voor staat en wat ze kunnen verwachten van het product of de dienst.
  • Onderscheidend vermogen: Een sterke merkpositionering maakt je merk onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Het maakt duidelijk waarom klanten voor jouw merk moeten kiezen in plaats van andere alternatieven.
  • Loyaliteit en vertrouwen: Een goede merkpositionering creëert vertrouwen en loyaliteit bij je klanten. Als jouw klanten zich kunnen identificeren met de kernwaarden van je merk en een positieve ervaring hebben, zullen ze eerder terugkomen en het merk aanbevelen aan anderen.
  • Prijsdifferentiatie: Een goed gepositioneerd merk kan een hogere prijs rechtvaardigen dan concurrenten, omdat je klanten bereid zijn om extra te betalen voor je merk als ze het op waarde kunnen schatten.
  • Groei en uitbreiding: Door een duidelijke merkpositionering kan je makkelijker uitbreiden naar nieuwe markten of nieuwe producten of diensten aanbieden. Dit komt doordat klanten al een vertrouwde band hebben met jouw merk en de waarden die het vertegenwoordigt.

Over het algemeen gaat een sterke merkpositionering je helpen bij het opbouwen van een positieve reputatie voor je merk en het vergroten van klantloyaliteit, waardoor zij ook gaan helpen om het verder te laten groeien.

De eerste afspraak is vrijblijvend

Als je interesse door het bovenstaande gewekt is dan nodigen we je graag uit voor een verkennend gesprek. Klik op de onderstaande button en geef aan wanneer het jou zou uitkomen. Je bent van harte welkom bij ons op kantoor in Business-center De 7e Hemel in Bussum.

 

Deze ondernemingen gingen je voor:

Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde
Notariskantoor Martine Boersen
Notariskantoor Goossens
Felixx.Groep

Portfolio

Selecteer een categorie of merk

Klik op één van de afbeeldingen voor een uitgebreide casebeschrijving en een indruk van de manier waarop wij te werk gaan.