Behouden

Klanten behouden is eenvoudiger dan klanten acquireren en tevreden relaties zullen juist nieuwe deuren voor je openen.

Behouden

Behouden is de basis voor structurele groei. Goed omgaan met de informatie uit online contactmomenten biedt kansen voor een betere merkbeleving en omzet.

Behouden van bestaande klanten is goedkoper dan het zoeken naar nieuwe

Kosten voor klantbehoud zijn lager dan de kosten voor acquisitie

Algemeen wordt aangenomen dat het vijf keer meer geld kost om een nieuwe klant te binnen te halen dan een bestaande te behouden. Klantbehoud of retentie zou dus een hoge prioriteit moeten hebben. Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven dit ook vinden, maar dat in de praktijk er maar weinig inspanning voor doen.

Marketingautomatisering ondersteunt je hierbij

Door de klant veel online gemak te bieden en in het dienstverleningsproces omwille van dit gemak veel zelf te laten doen ontstaat er veel informatie over zijn motivaties en voorkeuren. Door de informatie die voortkomt uit de contactmomenten op de eigen online platformen goed te borgen en te combineren met andere klantinformatie kan het proces voor de klant steeds verder verbeterd worden. Wanneer hier ook nog eens de informatie aan wordt toegevoegd over hetgeen er online over het merk gezegd wordt dan zal niet alleen de retentie groter worden maar zal ook de customer life time value (= gemiddelde klantwaarde x gemiddelde tijd dat iemand klant is) stijgen.

Klantretentie verbeteren door online marketing

Het internet biedt meer mogelijkheden om naar klanten te luisteren dan voorheen. Mond tot mond reclame vindt tegenwoordig plaats via social media, review-sites en fora. Zelfs iets meer dan 97% van alle zoektochten naar iets nieuws start met een online zoekopdracht. Je klanten behouden vraagt om nieuwe middelen.

Persoonlijkere klantcontactmomenten door internet (social media) monitoring

Wat er over je bedrijf wordt gezegd op social media is niet alleen interessant, je kunt er verbeterpunten voor je dienstverlening uit halen, maar veel belangrijker nog, je kunt er op reageren en een eventuele klacht oplossen of een klant die tevreden is extra blij maken.

Zorg dat je klanten ambassadeurs voor je merk worden

Niet alleen op social media zijn je klanten actief. Ook op fora en review-websites delen zij hun meningen over jouw dienstverlening en die van anderen. Deze websites hebben één overeenkomst: ze worden vaak geraadpleegd in hun beslissingsproces zitten. Deze websites worden gezien als onafhankelijk en spelen een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze.

Betrek klanten bij je merk met een nieuwsbrief

Klanten op de hoogte houden van nieuws rondom je bedrijf en relevante kennis delen is een goede manier om ze betrokken te houden. Een e-mailnieuws is een uiterst effectieve marketingtool want het leert je ook veel over de voorkeuren en interesses van de klant.

Portfolio ‘behouden’

Voor de volgende merken hebben wij een bijdrage aan hun het behoud van hun relaties mogen leveren (klik op het logo voor de casebeschrijving):

Wat kunnen wij voor je doen?

“We worked with Eric of Cornelissen.Marketing together on a marketing project for a new product that needed much turn-around thinking and the setting up of a new marketing organisation. We enjoyed working together and brought the project to a succes.”

Dr. Jef van der Zel

Chief Scientific Officer, Cyrtina Dental Group