Online zichtbaarheid januari: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid januari via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in januari:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 39.086
  • Werkelijke zichtbaarheid: 6.534
  • Aantal post: 90
  • Aantal clicks op posts: 1.052
  • Interactie op posts: 324

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 4.342
  • Werkelijke zichtbaarheid: 726
  • Aantal post: 10
  • Aantal clicks op posts: 116
  • Interactie op posts: 36

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te werven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Nieuw deze maand:

Introductie van maandrapport social media marketing

In de maand januari is er een nieuwe functionaliteit aan het online marketing dashboard toegevoegd: het maandrapport. Dit rapport wordt door het marketing dashboard gegenereerd met alle relevante data met betrekking tot de online zichtbaarheid in de voorgaande maand.

Een voorbeeld van een maandrapport social media marketing:
(klik op de afbeeldingen voor een vergroting)

Inzicht in het effect van social media marketing

Op basis van het overzicht van het aantal posts en het bereik in het rapport kan worden nagedacht over mogelijke acties om de zichtbaarheid via social media verder te vergroten. Twee verbeteracties zijn bijvoorbeeld:

  • Het plaatsen van meer posts.
  • Betere timing van de momenten waarop gepost wordt.

Het tweede gedeelte van het rapport toont de interactie op de geplaatste posts. Een verbeteractie hier zou kunnen zijn om meer medewerkers van het eigen bedrijf social media alerts te sturen. Door dit te doen snijdt het mes aan twee kanten:

  • In de eerste plaats stel je hen in staat om de berichten te ‘liken’ of te delen waardoor je mogelijk nieuwe personen bereikt.
  • In de tweede plaats betrek je hen actief in de externe communicatie waardoor het bedrijf marktgerichter wordt.

Het derde deel van het rapport betreft de informatiebronnen die worden gebruikt voor de curatie en creatie van content. Door te kijken naar de activiteit van de gemonitorde bronnen hou je in de gaten of de bronnen niet langzaam opdrogen. Mocht dit toch het geval zijn dan dienen er nieuwe profielen ten behoeve van de content activatie alerts te worden ingesteld.

Verder heeft het zin om goed te kijken naar de top vijf hashtags en beïnvloeders. Mogelijk liggen hier goede mogelijkheden om bij volgende posts goed in te spelen op trends dan wel proberen het bereik van een topbeïnvloeder aan te spreken.

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaan vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze 'vliegwiel' methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken we dan vanuit welke bronnen we dit voor jouw merk/bedrijf zouden kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.