Web vriendelijk schrijven is leesbaar schrijven

Lezen jouw website-pagina’s lekker weg?

Schrijven om gelezen te worden. Als jouw bedrijf eenmaal gevonden wordt in de zoekmachines, wil je ook dat mensen jouw content lezen. Hoe houd je de aandacht van de lezer vast en maak je jouw tekst aantrekkelijk om te lezen? In deze tweede blog in een serie van drie wordt uitgelegd hoe jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt, door op een aantal zaken te letten.

Schrijf actieve zinnen

Veel teksten worden geschreven in de passieve vorm. Maar wat is de passieve vorm en waarom moet je zulke zinnen zoveel mogelijk vermijden in een tekst? In passieve zinnen is het onderwerp passief. Dit betekent dat het onderwerp niet actief betrokken is in de zin. Het is vaak niet duidelijk wie of wat de handeling uitvoert. Waarom is het dan van belang om actieve zinnen te schrijven? Zinnen in de passieve vorm worden vaak als afstandelijk beschouwd. De tekst wordt minder levend, minder actief. De zinnen in passieve teksten zijn vaak langer dan noodzakelijk, hierdoor wordt het moeilijk leesbaar. 

Voorbeeld1

Passief: “De brief wordt door de secretaresse getypt”.

Actief: “De secretaresse typt de brief”.

In de tweede zin is de secretaresse actief, in tegenstelling tot de eerste zin. De zin is een stuk korter en alle informatie is aanwezig.

Voorbeeld2

Passief: “Fleur wordt door een taxi naar huis gebracht”.

Actief: “Fleur neemt de taxi naar huis”.

In de eerste zin is Fleur heel passief. Het is in een passieve zin niet duidelijk wie de handeling uitvoert.

Afbeelding: voorbeeld van Yoast SEO leesbaarheidsanalyse, zie balletpoint: ‘lijdende vorm’

Yoast SEO

Schrijf korte zinnen

Informatieve teksten bevatten vaak lange zinnen. Is dit nou goed of fout? Het is niet per definitie goed of fout, maar lange zinnen maken de tekst wel lastiger te begrijpen. De norm om een tekst makkelijk leesbaar te houden is vijftien tot twintig woorden per zin. Dit betekent niet dat elke zin maximaal twintig woorden mag bevatten, maar dit is wel een goede richtlijn.

Waarom korte zinnen?

Maar waarom mag je eigenlijk maximaal twintig woorden in een zin schrijven? Teksten op websites bevatten vaak veel informatie en moeilijke woorden, oftewel vakjargon. Dit is voor een leek die deze informatie tot zich wil nemen al moeilijk genoeg om te begrijpen. Is de zin dan ook nog extreem lang, dan haakt de lezer af.

Hou de lezer vast!

Schrijf je de informatie kort en bondig op met een duidelijke uitleg, dan houd je de lezer vast. De boodschap die jij wilt overbrengen komt beter tot zijn recht in korte en bondige zinnen. De lezer haakt niet halverwege af en begrijpt de tekst die jij geschreven hebt.

Maak gebruik van overgangswoorden

Waarom is het gebruik van overgangswoorden in een tekst noodzakelijk? Het gebruik van overgangswoorden hebben meerdere voordelen in een tekst. Zo neem je de lezer mee in jouw tekst en ze leggen het verband tussen twee of meerdere zinnen. Het wordt zo makkelijker te begrijpen voor de lezer.

Verbind korte zinnen

Zoals eerder genoemd is het vermijden van lange zinnen noodzakelijk om jouw tekst leesbaar te houden. Het is lastig om een zin kort en bondig te houden maar toch alle informatie te vermelden. Hierbij kunnen overgangswoorden helpen. Door een overgangswoord koppel je twee of meerder zinnen aan elkaar. Zo blijft de zin kort en bondig, maar vermeld je toch alle informatie.

Voorbeeldtekst

Onderstaand een voorbeeld van overgangswoorden. In deze tekst worden drie zinnen aan elkaar gekoppeld. Als je dit als één zin schrijft, wordt het onduidelijk en onoverzichtelijk. 

Zonder overgangswoorden:

“Wij bieden Felixx.online in drie vormen aan. Wij nemen u de zorg voor alles met betrekking tot de verzekerbare arbeidsvoorwaarden volledig uit handen, of u doet een deel zelf en betaalt een gunstiger tarief voor het gebruik van de software, of u doet alles zelf, maar wij controleren het voordat het definitief wordt verwerkt.”

Met overgangswoorden:

“Wij bieden Felixx.online in drie vormen aan. Wij nemen u de zorg voor alles met betrekking tot de verzekerbare arbeidsvoorwaarden volledig uit handen. De tweede vorm, u doet een deel zelf en betaalt een gunstiger tarief voor het gebruik van de software. De derde variant is dat u alles zelf doet, maar wij controleren het voordat het definitief wordt verwerkt.”

Kort samengevat

  • Laat het onderwerp de handeling uitvoeren
  • Hierdoor creëer je actieve zinnen
  • Schrijf niet meer dan twintig woorden per zin, het wordt dan onduidelijk
  • Maak gebruik van overgangswoorden om zinnen te koppelen

Lees ook deel één en twee…

Dit is de laatste blog in een serie van drie. De eerste blog gaat in op wat je moet doen in jouw tekst voor een optimale kans om door de zoekmachines goed gevonden te worden. De tweede blog gaat in, net als dit derde deel op wat je kunt doen om de lezer te boeien tot het einde van de pagina. 

Deze serie blogs is bedoeld om je kennis mee te geven waar je bij het schrijven van content rekening mee kan houden. Met deze kennis kun je schrijven om gevonden en gelezen te worden!

Dirk Jan Tegel

Dirk Jan Tegel

Marketing-PR-medewerker bij Felixx.online

Dirk Jan werkte in een tussenperiode tussen twee studies bij de Felixx.Groep. Zijn hoofdtaak in deze periode was het optimaliseren van de vindbaarheid en leesbaarheid van de websites van de Felixx.Groep. Dit deed hij onder begeleiding van Cornelissen.Marketing die deze websites heeft opgezet en beheerd.

De volgende websites zijn door Dirk Jan geoptimaliseerd: