Schrijven om gelezen te worden

Lezen jouw website-pagina’s lekker weg?

Schrijven om gelezen te worden. Als jouw bedrijf eenmaal gevonden is in de zoekmachines, wil je ook dat mensen jouw content lezen. Hoe houd je de aandacht van de lezer vast en maak je jouw tekst aantrekkelijk om te lezen? In deze blog wordt uitgelegd hoe jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt, door op een aantal zaken te letten.

Bedien de luie lezer

De lezers die jouw content lezen, zijn over het algemeen lui. Hiermee wordt bedoeld, dat de lezer jouw content leest om “snel” informatie in te winnen met zo min mogelijk inspanning. Als het te lang duurt om de benodigde informatie te vinden, dan klikt de lezer door naar de volgende website. Hoe kan je dit voorkomen?

Begin met een samenvatting van het belangrijkste

Begin je tekst met een korte samenvatting, geef hier de belangrijkste punten van de tekst weer. Zo trek je gelijk de aandacht en hoeft de “luie lezer” niet de hele tekst door. Vertaal de producten of diensten naar het ultieme nut voor de lezer. Waarom moet de lezer nou juist voor uw product of dienst kiezen? ‘What’s in it for them? 

Schrijf korte paragrafen

Stel, deze tekst zou volledig aan elkaar zijn geschreven zonder paragrafen of witregels. De vraag is dan niet of je weg klikt, maar hoe snel je weg klikt. Zonder paragrafen en witregels wordt het een lange en onduidelijk tekst die moeilijk te lezen is. Zorg daarom voor voldoende paragrafen en wit regels in jouw tekst. Zorg ervoor dat een paragraaf niet meer dan 150 woorden bevat.

Gebruik tussenkopjes

Belangrijk bij de paragrafen, is dat het kopje de lading dekt. Hier later meer over. Mocht je hier moeite mee hebben, is de Yoast SEO plug-in een goed hulpmiddel. Dit is een plug-in die je kan gebruiken als je gebruik maakt van de WordPress websites. Om de leesbaarheid van jouw content optimaal te hebben, moeten alle ‘bolletjes’ groen zijn. In de afbeelding is het ‘bolletje’ Paragraaf lengte groen. Dit betekent dat geen van de paragrafen te lang is.

Afbeelding: voorbeeld van Yoast SEO leesbaarheidsanalyse

Yoast SEO

Groene en rode bolletjes

In de afbeelding zijn een aantal groene bolletjes te zien en één rode. In deze blog focussen we ons vooral op ‘koptekst verdeling’ en “paragraaf lengte’. De eerste genoemde beoordeelt of je voldoende tussenkopjes hebt gebruikt in je tekst. De tweede spreekt eigenlijk voor zich, maar die beoordeelt of jouw paragrafen de juiste lengte hebben.

Het belang van tussenkopjes

Wat is nou eigenlijk het belang van tussenkopjes? Ze geven structuur aan in de tekst en zorgen ervoor dat er een duidelijk opbouw zichtbaar is. Door het gebruik van tussenkopjes word de tekst ook makkelijk scanbaar voor de (luie) lezer. De lezer kan gericht opzoek gaan naar hetgeen wat hij zoekt in de tekst, dit is veel lastiger in een grote lap tekst. In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen een lap tekst en een geordende tekst met tussenkopjes.

Afbeelding: tussenkopjes versus lap tekst

Schrijven om gevonden te worden

Kort samengevat

  • Begin je tekst met een korte samenvatting
  • Vertaal je producten of diensten naar het ultieme nut voor de lezer
  • Vermijd vakjargon in je teksten
  • Zorg voor voldoende paragrafen in jouw tekst
  • Gebruik niet meer dan 150 woorden per paragraaf
  • Maak gebruik van tussenkopjes
  • Zorg ervoor dat het tussenkopje de lading van de tekst dekt

Lees ook deel één en drie…

Dit is de tweede blog in een serie van drie. De eerste blog gaat in op wat je moet doen in jouw tekst voor een optimale kans om door de zoekmachines goed gevonden te worden. De derde blog gaat in, net als dit tweede deel op wat je kunt doen om de lezer te boeien tot het einde van de pagina. 

Deze serie blogs is bedoeld om je kennis mee te geven waar je bij het schrijven van content rekening mee kan houden. Met deze kennis kun je schrijven om gevonden en gelezen te worden!

Dirk Jan Tegel

Dirk Jan Tegel

Marketing-PR-medewerker bij Felixx.online

Dirk Jan werkte in een tussenperiode tussen twee studies bij de Felixx.Groep. Zijn hoofdtaak in deze periode was het optimaliseren van de vindbaarheid en leesbaarheid van de websites van de Felixx.Groep. Dit deed hij onder begeleiding van Cornelissen.Marketing die deze websites heeft opgezet en beheerd.

De volgende websites zijn door Dirk Jan geoptimaliseerd: