Online zichtbaarheid december: Cornelissen.Marketing zet social media marketing in om de merkbekendheid van de relaties te vergroten. Maandelijks houden wij de complete performance bij. Hieronder de cijfers met tekst, uitleg en nieuws over de mogelijkheden van het online marketing dashboard.

Online zichtbaarheid december via social media

De getallen van de online zichtbaarheid in december:

  • Overall potentieel bereik alle relaties: 60.349
  • Werkelijke zichtbaarheid: 10.253
  • Aantal post: 144
  • Aantal clicks op posts: 2.077
  • Interactie op posts: 324

Gemiddeld per relatie

  • Gemiddeld potentieel bereik per relaties: 6.705
  • Werkelijke zichtbaarheid: 1.139
  • Aantal post: 16
  • Aantal clicks op posts: 231
  • Interactie op posts: 36

Wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk?

Potentieel bereik

Dit getal is het aantal posts vermenigvuldigd met het aantal volgers op de eigen social media kanalen. Het zegt iets over de mogelijke zichtbaarheid van het merk. Dit potentiële bereik wordt vergroot door meer volgers te verwerven of door de frequentie van de posts te verhogen. Een andere mogelijkheid is het inzetten van betaalde promoties via Facebook. Dit verhoogt tijdelijk het bereik en kan, afhankelijk van het gekozen promotietype, zorgen voor meer volgers.

Werkelijke zichtbaarheid 

Het marketing dashboard meet de daadwerkelijke zichtbaarheid van de berichten. Deze werkelijke zichtbaarheid kan verhoogd worden door bij het inplannen van nieuwe post goed te kijken naar de posts van voorgaande periodes. Het online marketing dashboard geeft namelijk dit inzicht. Van eerdere periodes kan worden bekeken op welke dagen en in welke tijdvensters posts de meeste interactie hebben. Posts inplannen op tijdstippen dat je meeste volgers online zijn, zal de werkelijke zichtbaarheid verhogen.

Nieuw deze maand:

Introductie van ‘content activatie alerts’

In de maand december is er een nieuwe functionaliteit aan het online marketing dashboard toegevoegd: ‘content activatie alerts’. Dit zijn e-mails die door het marketing dashboard worden gegenereerd op een met de relatie afgesproken dag in de week. In de e-mail wordt content gepresenteerd die in de voorgaande week is gevonden door relevante bronnen te monitoren. De bronnen genereren berichten die voor de volgers mogelijk interessant zijn. In de ‘content activatie alert’ hoeft de relatie alleen te markeren welke berichten hij met de volgers wil delen. 

Een voorbeeld van content activatie alert:

Inplannen op basis van verwachte aanwezigheid volgers

De berichten worden vervolgens ingepland op social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Google+ en Pinterest). Voor de tijdstippen wordt via het online marketing dashboard gekeken naar de historie van eerdere posts. Per social media platform kan worden bekeken in welk tijdsvenster op welke dag van de week de meeste volgers actief zijn. Hiermee wordt de kans vergroot dat de post ook daadwerkelijk gezien wordt. Wanneer je deze maand kijkt naar het potentiële bereik 60.349 en de werkelijke zichtbaarheid 10.253 dan is dus 17% van alle posts bekeken.

Een voorbeeld van een overzicht van voorgaande post (donkerblauw = meeste interactie):

Inplannen op basis van statistiek

Zichtbaarheid en merkbekendheid

De posts die wij inplannen op social media zijn een mix van gevonden content en content die wij voor de relaties schrijven. Alle post worden gedaan onder de merknaam. Het is daarom belangrijk dat de profielfoto van de social media platformen een duidelijk logo of beeldkenmerk van het merk bevatten. De merknaam zelf dient de naam van het account te zijn. Relevante posts zullen een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en bekendheid van het merk. De post op basis van eigen content zullen bijdragen aan de traffic naar de website. Dit kan uiteraard ook uitstekend voor bepaalde campagnes worden gebruikt.

Twee voorbeelden van posts ten behoeve van (relevante) zichtbaarheid:

Twee voorbeelden van posts

Social Media Marketing als motor voor content marketing

Met het online marketing dashboard maken het wij onze relaties gemakkelijk om continu op een relevante manier zichtbaar te zijn op social media. Daarnaast vormt de berichtenstroom die hiermee in gang wordt gezet de basis voor eigen content creatie. De berichten die dit voor de website oplevert gaat vervolgens weer een rol spelen in de online vindbaarheid in zoekmachine aangezien de hoeveelheid relevante content op de website gestaag toeneemt.

Interesse in deze ‘vliegwiel’ methode?

Wanneer je na het lezen van het bovenstaande geïnteresseerd bent in deze manier van werken neem dan contact met ons op voor een afspraak bij ons op Het Marketing Station op station Naarden Bussum. Samen bekijken wij dan vanuit welke bronnen wij dit voor jouw merk/bedrijf zouden kunnen opstarten.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Mijn loopbaan begon ik als vliegtuigbouwer bij Fokker op Schiphol. In 1988 stapte ik over naar een softwarebedrijf in Naarden sindsdien hou ik mij bezig met marketing. Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende functies en in verschillende branches. Van 2004 tot 2007 studeerde ik technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en van 2011 tot 2013 marketing aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van deze laatste studie ben ik gestart met mijn eigen bureau: Cornelissen.Marketing.

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.