Merkconcept

Mensen zijn zich vaak het minste bewust van hun grootste talent omdat dit hen het makkelijkste afgaat. Met jouw onderneming is dat net zo, het bezit een unieke kernvaardigheid die de basis zou moeten zijn van alle communicatie erover.

Wanneer je dit goed weet te benoemen en vastlegt in een merkconcept kun je veel duidelijker zijn over het belangrijkste nut voor jouw klanten. Het is daarom goed om daar eens een keer bij stil te staan. Wat maakt jouw onderneming uniek?

Merkconcept gebaseerd op het belangrijkste nut
Merkconcept definitie: Een merkconcept is een abstract idee dat bestaat uit verschillende componenten die de unieke persoonlijkheid van een merk laten zien.

Wanneer heb je een merkconcept nodig?

Er zijn verschillende ondernemingsfases waarbij een merkconcept de sleutel tot succes zal zijn. Wanneer je je herkent in één van de onderstaande voorbeelden dan heeft het zin om er werk van te maken:

  • Je richt een nieuw bedrijf op; een merkconcept zal je dan helpen om de identiteit van het nieuwe merk te communiceren naar de consumenten.
  • Je wil je beter onderscheiden van de concurrentie; met een merkconcept creëer je dan een unieke positie in de markt.
  • Je bedrijf lanceert een nieuw product of dienst; een merkconcept gaat je dan helpen om de waarde van het nieuwe product of de nieuwe dienst aan de consumenten te communiceren.
  • Je wil de omzet verhogen; het merkconcept gaat je helpen om een emotionelere band te creëren met de consumenten en hen daarmee te overtuigen van de waarde van jouw merk.
  • Je bent net samengegaan met een andere onderneming; een merkconcept gaat je dan helpen om zowel intern als extern de nieuwe unieke kernvaardigheid van de combinatie te communiceren.

Sneller succesvol met een merkconcept

Omdat 80 procent van je omzet meestal te herleiden is het nut dat voorkomt uit de unieke kernvaardigheid die je over de jaren hebt ontwikkeld, is het niet onlogisch dat een focus hierop je gaat helpen om een sprong naar voren te maken. Afhankelijk van de fase waarin ondernemingen zich bevinden en de omvang van het eigen team hebben wij over de jaren drie niveaus van merkontwikkeling toegepast:

  • Een eenvoudig concept op basis van bureauonderzoek;
  • Een gedegen concept, vooraf gegaan door een methodische aanpak om samen met je team het belangrijkste nut voor de klant te benoemen en in te schatten met welke emotie die gepaard gaat;
  • Een getoetst concept, vooraf gegaan door een methodische aanpak om samen met je team het belangrijkste nut voor de klant te benoemen en in te schatten met welke emotie die gepaard gaat. Dit wordt daarna bij externe stakeholders via een online enquete getoetst.

Wat kost het voordat een merkconcept begint te lonen?

De kosten voor het ontwikkelen en activeren van een merkconcept kunnen variëren sterk afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder zijn enkele van de belangrijkste kostenposten die bij het ontwikkelen van een merkconcept komen kijken:

  • Onderzoekskosten: Dit omvat kosten voor marktonderzoek, consumentenonderzoek en concurrentieanalyse.
  • Creatieve kosten: Dit omvat kosten voor het ontwerpen van een logo, het creëren van een slogan, en het ontwikkelen van andere visuele elementen.
  • Communicatiekosten: Dit omvat kosten voor het uitrollen van het merkconcept via verschillende kanalen, zoals social media, website, reclame, etc.

Vijf belangrijke redenen voor een merkconcept

  • Je verovert een plek in het geheugen van de (potentiële) klant;
  • Je maakt het je concurrenten moeilijker om jouw propositie te overtreffen;
  • Voor een sterk merk een hogere prijs betaald;
  • Je zult beter gevonden worden (in dubbel opzicht);
  • Potentiële klanten gaan het nut van jouw merk sneller te herkennen.

Hoe lang duurt de ontwikkeling van een merkconcept?

Het antwoord op hoe lang het duurt om een merkconcept te ontwikkelen, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van het bedrijf, de hoeveelheid onderzoek en planning die nodig is, en de beschikbare resources. In de regel duurt het enkele weken tot enkele maanden om een merkconcept te ontwikkelen. Voor een indicatie zie de tabel met de drie varianten.

Wil je meer weten over een merkconcept of gewoon eerst eens sparren?

Wil je er nog niet helemaal aan dat jouw bedrijf ook een heus merk is. Dat je bedrijfsnaam het vehikel kan zijn om de meerwaarde die jouw onderneming te bieden heeft, makkelijk en krachtig kan communiceren. Kom dan gewoon eens langs in de 7e Hemel in Bussum. We hebben voldoende voorbeelden liggen om te laten zien hoe zoiets werkt.

Gaan we je ontmoeten? Klik op de button hieronder en geef je voorkeursmoment voor een afspraak aan.

Deze ondernemingen gingen je voor:

Ayurveda by Sarah
Ayurveda by Sarah
Belmoca.com
Faillissementsfraude.nl
Schoots & Gunter
Schoots & Gunter
PYXIS Adviseurs | Fiscalisten | Accountants
Alpine Club of Himalaya
Deskundigonderzoek.nl
Bellius Advocaten
Baar Advies
FlexOffiZ
Belforten.com
Pensioenorde
Notariskantoor Martine Boersen
Notariskantoor Goossens
Felixx.Groep

Merkontwikkeling en webdesign

Het onderscheidend vermogen van jouw onderneming boven dat van de concurrentie uit tillen, dat is wat ik graag doe. Samen met jou creëer ik hiervoor niet alleen meer zichtbaarheid en aandacht, maar ik zorg er tevens voor dat de website een actieve rol in jouw communicatie gaat spelen.
drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

drs. ing. Eric M.H. Cornelissen

Merkstrateeg | Webdesigner | Online marketeer

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.

Portfolio

Selecteer een categorie of merk